نگاهی به نسل های مختلف پورشه 911 GT3 ؛ عامل رشد و تکامل پورشه 

نسل های پورشه 911 GT3
نسل های پورشه ۹۱۱ GT3

در نسل های مختلف پورشه، ۹۱۱ GT3 همواره خودرویی بوده است که بسیاری از عاشقان دنیای خودرو علاقه داشته اند آن را خریداری یا حتا یک‌بار با آن رانندگی کنند.


آریزو 8


آریزو 8

برای ۲۵ سال، پورشه ۹۱۱ GT3 خودرویی بوده است که عاشقان خودرو بیش‌تر از همه به آن تمایل داشته‌اند. ۹۱۱ Turbo سرعت بیش‌تری در دنیای واقعی ارائه می‌دهد. نسخه کابریولت اجازه می‌دهد تا منحصر به فرد تر باشید، اما GT3 خودرویی‌ست که با حس و هیجان زنده است، از دور موتور بسیار بالا و صدای جذاب موتور شش سیلندر تخت آن تا تعلیق سخت و بی‌رحم‌اش. اکنون که پورشه جدیدترین مدل از نسل ۹۹۲.۲ را معرفی کرده است، به بررسی خانواده پورشه GT3 می‌پردازیم.

پورشه ۹۹۶: قهرمانی در تاریکی

نسل های پورشه 911 GT3
نسل های پورشه ۹۱۱ GT3

در اواخر دهه ۱۹۹۰، انتقال پورشه به موتورهای آب‌خنک برای ۹۱۱ باعث شد خودرو با شاسی ۹۹۶ به نوعی در یک دره عجیب و غریب قرار بگیرد. مهندسی موتورهای هواخنک به حد نهایی خود رسیده بود، حداقل در یک خودروی تولید انبوه، اما همراه با تغییرات مهندسی، کابین خودرو با جنس مواد پلاستیکی و ضعیف ظاهر شد که دوام خوبی نداشت، زیبایی‌های ظاهری بحث‌برانگیزی داشت و مشکل شناخته‌شده‌ای در مورد شکست بلبرینگ ها در این مدل وجود داشت. بلبرینگ شفت میانی، یا IMS، نرخ خرابی حدود ۱۰ درصدی داشت، اما حتا همین میزان هم کافی بود تا طرف‌داران پورشه نگران شوند.

GT3 996، که اولین بار در نمایشگاه خودروی ژنو در سال ۱۹۹۹ رونمایی شد، هر گونه نگرانی را برطرف کرد. این خودرو به عنوان یک مدل ویژه homologation ساخته شد تا قوانین کلاس GT در لمانز را رعایت کند و با موتور شش سیلندر تخت ۳.۶ لیتری، که ریشه در موتورهای مسابقه‌ای هواخنک پورشه داشت، عرضه شد. به این مدل متزگر گفته می‌شود، به افتخار مهندس مسابقه‌ای پورشه، هانس متزگر، و دور موتور آن به ۷۸۰۰ rpm می‌رسید و توان خروجی‌اش ۳۵۵ اسب بخار بود. همچنین GT3 سبک‌تر، پایین‌تر و سفت‌تر بود و در دستان والتر رورل، توانست پیست نوربرگ‌رینگ را در کم‌تر از هشت دقیقه دور بزند، که این برای یک خودروی جاده‌ای یک رکورد بود.

آمریکا چهار سال منتظر ماند تا به GT3 دسترسی پیدا کند، اما این خودرو وقتی به آمریکا رسید، حتا بهتر شده بود. اکنون این موتور شش سیلندر تخت ۳.۶ لیتری ۳۷۵ اسب بخار تولید می‌کرد و تا دور موتور ۸۲۰۰ rpm دَوران می کرد که بالاترین دور موتور در بین انواع ۹۱۱ بود.

۹۹۷: تکامل در بخش پیشرانه و طراحی

نسل های پورشه 911 GT3
نسل های پورشه ۹۱۱ GT3

هر دو GT3 996 و سپس ۹۹۷ تنها با گیربکس دستی عرضه شدند. به ویژه در ایالات متحده آمریکا، این ویژگی همچنان به تعریف این نسل کمک می‌کند، به طوری که ۷۰ درصد خریداران GT3 در آمریکا ترجیح می‌دهند از سه پدال و یک گیربکس شش سرعته استفاده کنند. در مقایسه، تنها حدود یک چهارم از دیگر مدل‌های ۹۱۱ با گیربکس دستی فروخته می‌شوند.

GT3 997 شاهد ورود تکنولوژی بود، زیرا اولین نوعی بود که با سیستم مدیریت تعلیق فعال پورشه عرضه شد. این مدل از ۹۹۶ زیباتر بود، اما هنوز نسبتاً سبک و چابک باقی مانده بود. موتور شش سیلندر تخت آن از ۳.۶ به ۳.۸ لیتری و در نهایت به ۴.۰ لیتری افزایش یافت که بزرگ‌ترین موتور ارائه‌شده در یک ۹۱۱ بود.

۹۹۷ همچنین برای اولین بار در سال ۲۰۰۷ شاهد ورود پسوند RS به آمریکا بود که نسخه ای حتا بیش‌تر متمرکز بر پیست به GT3 اضافه کرد. RS مخفف RennSport به معنای «اسپرت مسابقه‌ای» است و این مدل از GT3 استاندارد عریض‌تر بود، اما با استفاده از فیبرکربن و شیشه عقب سبک، حدود ۴۴ کیلوگرم سبک‌تر نیز شد.

۹۹۱: انقلاب با عرضه گیربکس دوکلاچه PDK

نسل های پورشه 911 GT3
نسل های پورشه ۹۱۱ GT3

هیچ‌کس در مسابقات استقامتی مدرن با خودروی مسابقه‌ای دستی رانندگی نمی‌کند، بنابراین ورود گیربکس دوکلاچه PDK پورشه در سال ۲۰۱۴، در واقع پیشرفت بی نظیری بود. در این نسل ۹۹۱، موتور شش سیلندر تخت اکنون به ۴۶۹ اسب بخار قدرت رسیده بود و زمان دور نوربرگ‌رینگ به هفت دقیقه و ۲۵ ثانیه کاهش یافته بود.

اما اگر سریع‌ترین راه برای دور زدن پیست، دور انداختن پدال کلاچ بود، این لزوماً چیزی نبود که مشتریان GT3 به دنبالش بودند. پورشه به وضوح به شکایت‌های طرف‌داران خود گوش داد و در مدل سال ۲۰۱۸ دوباره گیربکس دستی را بازگرداند، این بار با نسخه ۴.۰ لیتری از موتور شش سیلندر تخت که ۵۰۰ اسب بخار تولید می‌کرد و دور موتور آن به ۹۰۰۰ rpm می‌رسید. انتخاب بین گیربکس PDK یا شش‌سرعته بدون هزینه اضافی بود.

پورشه گزینه‌های بیش‌تری را با GT3 Touring به بازار آورد، یک مدل ۹۱۱ که فقط با گیربکس دستی عرضه می‌شد و بال بزرگ عقب را حذف کرده بود.

۹۹۲: خلاصه ای از تجربیات پورشه در مسابقات

نسل های پورشه 911 GT3
نسل های پورشه ۹۱۱ GT3

کمپانی پورشه، شاسی ۹۹۲ GT3 را برای مدل سال ۲۰۲۲ با مجموعه‌ای از به‌روزرسانی‌های الهام‌گرفته از مسابقات نسبت به مدل قبلی معرفی کرد. یکی از بارزترین ویژگی‌ها، بال عقب با طراحی “swan-neck rear wing” بود، که یک نشانه بارز در این مدل به منظور بهبود هندلینگ در پیست بود. زیر این بال، یک تعلیق جلوی مولتی لینک جدید پنهان شده بود که به GT3 کمک می‌کرد در پیچ‌ها بهتر عمل کند.

برای مدل سال ۲۰۲۵، پورشه در ابتدا تنها GT3 را در نسخه RS عرضه کرد. GT3 RS 992.1 دارای بال عقبی بود که از یک سیستم کاهش درگ مشابه با خودروهای فرمول ۱ استفاده می‌کرد. با رعایت تمام این نکات برای بهبود آیرودینامیک‌ خودرو که نیروی رو به پایین واقعی تولید می‌کرد، GT3 RS در تست‌های رانندگی توانست، در سطح ۱.۱۶ g به خوبی روی سطح لغزنده بچسبد.

این خودرو با وجود تعلیق سخت و بال بزرگش، به عنوان یک خودروی خیابانی قابل استفاده است. کابین فضای کافی دارد و دید خوبی ارائه می‌دهد.

نسل های پورشه 911 GT3
نسل های پورشه ۹۱۱ GT3

source

توسط khodrocamp.ir