خودروسازان ایرادهای سازمان استاندارد به محصولات تولیدی را رفع نمی‌کنند

ایراد محصولات خودروسازان
ایراد محصولات خودروسازان

محمد سبزی، نماینده زرندیه و ساوه در مجلس دوازدهم، در گفت‌وگو با خبرنگار اسب بخار گفت: «یکی از مطالبات جدی اکثر نمایندگان در مجلس یازدهم و مجلس کنونی، واردات خودروست. در زمان وزیر صمت قبلی، یعنی آقای علی‌آبادی، ما بارها از ایشان خواستیم که به قانون عمل کنند و در حد نیاز، خودرو وارد کشور کنند و با وجود چند جلسه در این رابطه که با نمایندگان داشتند، در آخرین دفعات گفتند بنا داریم ۹۰۰ هزار خودرو به مرور وارد کشور کنیم که هیچ‌گاه این اتفاق نیافتاد.»


آریزو 8


آریزو 8

وی افزود: «ما این مطالبه خود را از وزیر صمت کنونی، آقای اتابک داشتیم و در زمان بررسی رأی اعتماد به ایشان، قول گرفتیم. فعلاً منتظریم تا این رویکرد در دستور کار قرار بگیرد که هر چه دیرتر این اتفاق بیافتد، دود آن به چشم مردم خواهد رفت. به طور مثال چند روز پیش، در ساوه در تصادف چند خودرو با یکدیگر، ۱۰ نفر از هم‌وطنان ما کشته شدند. به هر حال باید برای جلوگیری از عرضه خودروهای بی‌کیفیت، فکری اساسی کرد.»

عضو کمیسیون اصل نودم قانون اساسی تصریح کرد: «این‌که ما در موضوع واردات خودرو، قانون داریم و از طرفی، عرضه خودروهای بی‌کیفیت داخلی ادامه دارد، اما واردات خودرو به کشور صورت نمی‌گیرد، حتماً نشان‌دهنده حضور پررنگ مافیا در پشت قضیه است.»

سبزی در ادامه گفت: «نمایندگان می‌گفتند چون دولت چهاردهم تازه روی کار آمده است به آن‌ها فرصت دهیم، اما اکنون که حدود دو ماه از استقرار آن‌ها گذشته است، کم‌کم منتظر خروجی کار هستیم و تعلل بیش از این را قبول نداریم و اگر این وضعیت ادامه داشته باشد، باید آقای اتابک به مجلس بیاید و پاسخ‌گو باشد.»

نماینده زرندیه و ساوه افزود: «این‌که پس از مدت‌ها گفته شود ۲۰ هزار خودرو وارد کشور شده یا مثلاً قرار است ۵۰ هزار خودروی دیگر وارد شود، مورد قبول ما نیست. یکی از عمده دلایل واردات، تعادل بین عرضه و تقاضاست. ما می‌خواهیم هم کیفیت خودروهای دست مردم بهتر از گذشته باشد و هم آشفتگی بازار تا حدی بهبود پیدا کند، پس میزان واردات باید در حد رفع ناترازی باشد.»

وی در پایان خاطرنشان کرد: «من یکی از عمده مشکلات صنعت خودرو را مدیریتی می‌دانم. فاصله قیمت خودرو از درِ کارخانه تا حاشیه بازار چرا باید این‌قدر فاحش باشد؟ این اختلاف قیمت، منشأ مدیریتی دارد. از طرفی، چرا خودروهای فراوانی در پارکینگ‌هاست؟ اگر سازمان استاندارد به آ‌ن‌ها ایراد گرفته است، چرا پس از گذشت ماه‌ها این نواقص رفع نمی‌شود؟ قرار نیست سازمان استاندارد به خودروسازان مهلت دهد و باز اتفاقی نیافتد و مجدد این مهلت تمدید شود. این روند باعث خاک خوردن خودروها و آشفتگی بازار شده که اوج بی‌مدیریتی در این حوزه است.»

مصاحبه‌کننده: محمد آیتی

source

توسط khodrocamp.ir