فراری F80 ؛ جانشین لافراری پس از یک دهه

فراری F80
فراری F80

هایپرکار جدید فراری اینجاست؛ این خودرو از یک موتور هیبرید V-6 نزدیک به ۱۲۰۰ اسب بخار قدرت می گیرد و قیمت آن در ایالات متحده ۴.۰ میلیون دلار است.


آریزو 8


آریزو 8

مک‌لارن به‌تازگی مدل جدید W1 را معرفی کرده است. پورشه نیز در چند ماه آینده از هایپرکار جدید خود رونمایی خواهد کرد. اکنون بیش از یک دهه پس از معرفی لافراری، فراری پرچم‌دار جدیدی به نام F80 معرفی کرده است و درست مانند لافراری، این خودرو نیز امیدوار است تاریخ هایپرکارها را بازنویسی کند.

خبر بزرگ در مورد آن‌چه زیر کاپوت قرار دارد، این است که یک موتور هیبرید V-6 برای این مدل تعبیه شده است. فراری موتور V-12 نمادین خود را به نصف تقسیم کرده و سه موتور الکتریکی به سیستم محرکه اضافه کرده است. موتور ۳.۰ لیتری به تنهایی ۹۰۰ اسب بخار قدرت تولید می‌کند و وقتی با موتورهای الکتریکی ترکیب می‌شود، F80 مجموعاً ۱۱۸۴ اسب بخار خروجی دارد. این قوی‌ترین فراری‌ای‌ست که تاکنون ساخته شده است.

فراری F80
    موتور: موتور هیبریدی V-6 توربوشارژ ۳.۰ لیتری
    خروجی: ۱۱۸۴ اسب بخار
    شتاب ۰-۱۰۰ کیلومتر بر ساعت: ۲.۱۵ ثانیه
    حداکثر سرعت: ۳۵۰ کیلومتر بر ساعت
    قیمت پایه: ۳.۶ میلیون یورو (۴.۰ میلیون دلار)
    زمان عرضه: اواخر ۲۰۲۵

مشخصات فنی فراری F80 مدل ۲۰۲۶

فراری F80 تنها در ۲.۱۵ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت می‌رسد و ۵.۷۵ ثانیه طول می‌کشد تا به ۲۰۱ کیلومتر بر ساعت برسد. حداکثر سرعت F80 برابر با ۳۵۰ کیلومتر بر ساعت است که سریع‌تر و (کمی) بهتر از مک‌لارن W1 است.

موتور ۳.۰ لیتری V-6 به‌طور کلی همان موتور ۱۲۰ درجه‌ای و با الهام از خودروی ۲۹۶ و خودروی مسابقه‌ای ۴۹۹P لمان بر روی این مدل سوار شده است. با این‌که این موتور تقریباً ۲۳۷ اسب بخار بیش‌تر از موتور ۲۹۶ قدرت دارد، اما هیچ وزنی به آن اضافه نشده است.

مهندسان فراری زمان احتراق و تزریق را تغییر دادند و فشار محفظه احتراق را نسبت به ۲۹۶ به میزان ۲۰ درصد افزایش دادند. جعبه‌دنده دوکلاچه هشت‌سرعته به‌طور ویژه برای این فشار اضافی تنظیم شده است و توربوشارژرهای الکتریکی، که موتوری در محور بین توربین و کمپرسور دارند، عملاً تأخیر را از بین می‌برند. با این به‌روزرسانی‌ها، پیشرانه V-6 به حداکثر سرعت موتور ۹۰۰۰ دور در دقیقه می‌رسد و محدودکننده دینامیکی آن در ۹۲۰۰ دور در دقیقه قرار دارد.

فراری موتورهای الکتریکی خود را به‌طور داخلی توسعه و تولید کرده است. محور جلو دو موتور به همراه یک اینورتر و یک سیستم خنک‌کننده یکپارچه را در خود جای داده است، در حالی که، موتور سوم در قسمت عقب قرار دارد. این دو موتور در جلو امکان هدایت گشتاور را فراهم می‌کنند و می‌توانند تا ۲۱۰ کیلووات را از طریق ترمز بازیابی‌شونده به محور جلو ارسال کنند.

موتور الکتریکی در قسمت عقب سه عملکرد اساسی را انجام می‌دهد: راه‌اندازی موتور بنزینی، بازیابی انرژی و افزودن گشتاور اضافی در صورت نیاز. این موتور ۸۰ اسب بخار به خروجی کل اضافه می‌کند و می‌تواند ۷۰ کیلووات انرژی را در حالت بازیابی بازپس‌گیری کند. هر سه موتور الکتریکی به یک بسته باتری لیتیوم با ولتاژ ۸۰۰ ولت متصل هستند که ظرفیت کل آن ۲.۳ کیلووات‌ساعت است و مجموعاً ۳۲۵ اسب بخار خروجی دارد.

فراری ۴۹۹P  از یک شاسی مونوکوک نامتقارن ساخته‌شده از فیبرکربن و مواد کامپوزیتی استفاده می‌کند. سقف این خودرو کاملاً از فیبرکربن ساخته شده و زیرساخت‌های جلو و عقب آن از آلومینیوم است. طراحی نامتقارن شاسی به این معناست که صندلی راننده قابل تنظیم است (برخلاف موقعیت ثابت در W1 و دیگر سوپرکارهای مونوکوک، از جمله لاافراری)، در حالی که درهای پروانه‌ای F80 ورود و خروج آسان‌تری را فراهم می‌کنند، علاوه بر این‌که واقعاً جذاب به نظر می‌رسند.

طراحی بیرونی و داخلی فراری F80 مدل ۲۰۲۶

F80 دارای چیدمان دو صندلی سنتی با کابین متمرکز بر راننده است، که فراری آن را ۱+ نامیده است. پنل کنترل به سمت راننده متمایل شده و صندلی راننده یک صندلی اسپرت قابل تنظیم به رنگ قرمز روشن است، در حالی کهT صندلی مسافر به شاسی متصل است. فراری همچنین یک فرمان جدید برای F80 طراحی کرده که بالا و پایین آن صاف‌تر است و به دیگر مدل‌های فراری در آینده راه خواهد یافت.

طراحی فراری F80 توسط فلاویو مانزونی در مرکز طراحی فراری در مارانلو انجام شده و شامل عناصر طراحی کلاسیکی مانند visor چراغ‌های جلو الهام‌گرفته از دیتونا و گل‌گیرهای عقب الهام‌گرفته از F40 است. ارتفاع شیشه‌ عقب این خودرو تقریباً ۲.۰ اینچ از لافراری پایین‌تر است و آیرودینامیک فعال به F80 دو نوع نمای بصری منحصر به فرد در عقب می‌دهد.

فراری بیش‌تر نشانه‌های آیرودینامیکی خود را از فرمول ۱ گرفته است، همان‌طور که انتظار می‌رفت. نوک تیز خودرو به همراه ورودی های هوا بزرگ خودرو، به F80 تنها در قسمت جلو ۱،۰۱۴ پوند نیروی دان‌فورس در سرعت ۲۵۰ کیلومتر بر ساعت می‌دهد. با یک بال فعال و یک دیفیوزر بزرگ به طول ۷۱.۰ اینچ، F80 در قسمت عقب ۱،۳۰۰ پوند نیروی دان‌فورس تولید می‌کند، که مجموع دان‌فورس آن در سرعت ۲۵۰ کیلومتر بر ساعت به ۲،۲۰۴ پوند می‌رسد، تقریباً معادل ۲،۲۰۵ پوند دان‌فورس مک‌لارن W1، هرچند که آن در سرعت ۲۸۰ کیلومتر بر ساعت به‌دست می‌آید.

فراری F80 دارای سه حالت رانندگی متفاوت است: هیبرید، پرفورمنس و Qualify. فراری F80 حالت رانندگی کاملاً برقی مانند W1 (یا سایر هیبریدهای فراری) ندارد، اما حالت هیبرید پیش‌فرض بر بازیابی انرژی و شارژ باتری تمرکز دارد، در حالی که حالت پرفورمنس، قدرت بیش‌تری را ارائه می‌دهد و باتری را در حدود ۷۰ درصد شارژ نگه می‌دارد. حالت Qualify، همان‌طور که انتظار می‌رود، قدرت کامل F80 را آزاد می‌کند.

فراری همچنین فناوری جدیدی به نام بهینه‌سازی بوست معرفی کرده است که رانندگان می‌توانند در حالت‌های پرفورمنس و Qualify به آن دسترسی داشته باشند. پس از یک دور شناسایی سریع در پیست مورد نظر، بهینه‌سازی بوست مناطقی از مسیر را شناسایی می‌کند که می‌تواند بوست اضافی ارائه دهد، برای مثال، در یک راستای طولانی، قدرت را به‌طور مناسب توزیع می‌کند.

برای سیستم ترمز این هایپرکار، فراری به‌طور مستقیم با برمبو همکاری کرده است تا فناوری جدید ترمز CCM-R Plus را معرفی کند. این ترمزهای کربنی پیشرفته از الیاف بلندتری استفاده می‌کنند که استحکام مکانیکی را نسبت به ترمزهای کربن معمولی تا صددرصد بهبود می‌بخشند و در عین حال اتصال حرارتی را تا ۳۰۰ درصد افزایش می‌دهند.

مانند فراری Purosangue، فراری F80 نیز از یک سیستم تعلیق فعال بهره‌مند است که براساس دمپرهای spool-valve از Multimatic طراحی شده است. هر کمک فنر دارای موتوری است که می‌تواند پیستون را ترمز یا شتاب دهد، که نیاز به میله‌های anti-roll را از بین می‌برد و فاصله زیادی بین کیفیت سواری و عملکرد هندلینگ ایجاد می‌کند. سیستم تعلیق همچنین یک پلتفرم آیرودینامیکی بسیار پایدار را تضمین می‌کند که برای خودرویی با دان‌فورس بالا مانند این ضروری است.

خریداران می‌توانند از دو گزینه مختلف لاستیک، لاستیک مورد نظر خود را سفارش دهند، میشلن پایلوت اسپرت کاپ ۲ یا پایلوت اسپرت کاپ ۲R، که اندازه‌های آن‌ها در جلو ۲۸۵/۳۰ و در عقب ۳۴۵/۳۰ است. فراری حتی برخی تجهیزات ایمنی فعال را نیز ارائه می‌دهد؛ ترمز اضطراری خودکار، هشدار خروج از خط، کمک به حفظ خط، کمک به نور بالا به‌طور خودکار و شناسایی علائم ترافیکی.

قیمت فراری F80 برابر با ۳.۶ میلیون یورو است یا حدود ۴ میلیون دلار آمریکا با نرخ تبدیل کنونی. این موضوع به‌راحتی آن را به گران‌ترین فراری جدید تاریخ تبدیل می‌کند و دو برابر قیمت مک‌لارن W1 است. تنها ۷۹۹ دستگاه از آن ساخته خواهد شد. همچنین تولید آن در پایان سال ۲۰۲۵ آغاز می‌شود و تا سال ۲۰۲۷ ادامه خواهد داشت.

گالری تصاویر فراری F80 مدل ۲۰۲۶

source

توسط khodrocamp.ir