فرار اتابک از اتهامات خودرویی

به نظر می رسد وزیر صمت دولت چهاردهم از سرنوشت وزرای سابق حسابی درس گرفته است و قصد دارد تجربه آنان را در مدیریت و کنترل صنعت خودروسازی از سرخود باز کند. این مسئله منجر به واگذاری تمام امور به ایدرو شده است و به نوعی فرار اتابک از اتهامات خودرویی محسوب می شود.
به گزارش پایگاه خبری اسب بخار، از صدارت اتابک بر وزارت صمت بیش از ۲ ماه می گذرد. در این مدت برخلاف وزاری سابق او هیچ شتابی در تغییر و تحولات مدیریتی به خرج نداده است. آنگونه که به نظر می رسد سکاندار صمت کشور آرام آرام و با آرامش دست به انتخاب مدیران مدنظر خود می زند.
این در حالی است که صنعت خودروسازی کشور دوران چندان خوبی را سپری نمی کند. در ظاهر قیمت های بازار با یک شیب بسیار ملایم نزولی شده است. عرضه خودروهای وارداتی سریع تر و بیشتر شده است، اما مشکلات تأمین ارز و نقدینگی همچنان وجود دارد. هنوز دست اندازهایی در مسیر تأمین ارز وجود دارد. این گونه مسائل از یک سو، در آینده ای نه چندان دور حجم واردات را تحت تأثیر قرار خواهد داد و از سوی دیگر، تا امروز نیز باعث شده است که بسیاری از این شرکت ها تلاش چندانی برای توسعه شبکه نمایندگی و خدمات پس از فروش به خرج ندهند.
در همین اوضاع و احوال، تولیدکنندگان نیز با انواع و اقسام مشکلات دست و پنجه نرم می کنند. افزایش هزینه های تولید و مسائل ناشی از کمبود نقدینگی و عدم تخصیص ارز و همچنین بالا رفتن میزان زیان انباشته و ضرر تولید گریبان تولیدکنندگان را گرفته و موجب کاهش تولید شده است.
در این شرایط اما هنوز حرکت خاص و تأثیرگذاری از سوی وزیر صمت برای بهبود اوضاع و تغییر ریل دیده نمی شود.
در مقابل به نظر می رسد اتابک سعی دارد از یک سو، وزارت صمت را از برنامه های اجرایی جدا و به مسیر سیاست گذاری بازگرداند و از سوی دیگر، می خواهد تمام اختیارات این صنعت را به ایدرو بسپارد.
به نظر می رسد انتخاب مقیمی نیز براساس همین تفکر صورت گرفته باشد. در واقع از این طریق از پراکندگی های دوره قبل جلوگیری خواهد شد و همچنین تمام مسئولیت ها و عواقب نیز متوجه یک فرد یا سازمان خواهد شد.
اینکه مقیمی موفق به برآوردن انتظارات خواهد شد یا خیر، یک بحث است و اینکه اتابک با این اقدام تمام توجههها را معطوف ایدرو کرده است بحثی دیگر به شمار می آید.
اتابک به خوبی دریافته است که خودرو، وزرای سابق صمت را در گوشه رینگ گیر انداخته بود، به نوعی که، حیات و ممات آنان به بازار خودرو و بالا و پایین شدن قیمت ها گره خورده بود. او این موضوع را درک کرده و تمام اختیارات را به ایدرو سپرده است. اگر این سازمان موفق عمل کند که به پای اتابک نوشته خواهد شد، اگر هم نتواند از پس وظایف خود برآید، مقیمی سپر بلا خواهد شد.
صنعت خودرو محمد اتابک وزیر صمت
source