احتمال بسته شدن واردات با تخلف برخی شرکت ها ؛ واردکنندگان بهانه دست دولت ندهند
تخلفات برخی واردکنندگان می تواند دلایل کافی را برای دستگاه قضا و دولت ایجاد کند تا مسیر واردات خودرو را کاملاً ببندند.
به تازگی شرکت واردکننده ای ادعا کرده که می تواند کمری فول آپشن را در سامانه یکپارچه، برای مردم عادی و با قیمت زیر ۲۰ هزار یورو عرضه کند. این اقدام شاید در نگاه اول خوشحالی و امیدواری را برای مردم به ارمغان بیاورد اما به احتمال زیاد در نهایت موجب خواهد شد تا مسیر واردات خودرو به طور کلی بسته شود و مردم ما مجدداً محکوم به خرید خودروهای داخلی و چینی های مونتاژی، از بازوی اجرایی همان شرکت وارکننده متخلف شوند. در نتیجه آن شرکت واردکننده نه تنها ضرر نکرده بلکه میزان درآمدزایی اش به کمک بسته شدن واردات، بیشتر نیز می شود.
حال سوال این است که چگونه اعلام قیمت برای یک خودرو می تواند درب واردات را تخته کند؟ در ادامه تمامی جوانب و نتایج این اتفاق به ظاهر مثبت را به اطلاع شما خواهیم رساند.
چگونه با اعلام قیمت یک خودرو واردات بسته می شود؟
در رابطه با این موضوع باید گفت که در شب رونمایی، خودرویی در معرض دید حاضرین قرار گرفت که علاوه بر آخرین مدل بودن، جزو فول ترین نسخه های کمری تولید چین نیز به شمار می رفت. به این ترتیب با معرفی یک نسخه فول آپشن با سطح خودران ۲.۵، بهترین بازخوردها برای واردکننده رقم می خورد و حسابی بر سر زبان ها می افتد. نکته اصلی اما آن جا است که در نشست خبری مراسم رونمایی، قیمتی از سوی واردکننده اعلام شد که نسبت به بازار چین بسیار پایین تر بود و از طرفی دیگر هیچ یک از ارگان های دولتی ایران نظیر گمرک نیز آن را تایید نکرده بودند.
در این نقطه باید پرسید که چطور می شود شرکتی بدون تاییدیه های لازم، ارزش گمرکی یک خودرو را با قاطعیت اعلام کند و بتواند بدون ترخیص حتا یک نسخه از آن خودرو، مراسم رونمایی برگزار کند؟ لازم به ذکر است که خودروی حاضر در شب مراسم، برگه ترخیص از گمرک را نداشت و احتمالاً به صورت ترخیص موقت و یا گذر موقت موفق به حضور در سرزمین اصلی و شوروم شده بود. البته تعدادی عکس از حضور این خودرو در شهرک آزمایش جهت اخذ مجوزهای استاندارد منتشر شده بود که با پیگیری های صورت گرفته مشخص شد که هیچ مجوزی برای سدان جدید وارداتی صادر نشده و عکس بردای های نمادین فقط برای گول زدن مردم بوده است.
به دنبال قیمت گذاری یک خودرو به صورت سرخود، میزان شکایت ها از سوی مردم نسبت به دیگر واردکنندگان بیشتر می شود و این مطالبه گری درحالی رخ می دهد که شرکت مدعی حتا یک عدد خودرو نیز به مشتریان تحویل نداده و هیچ شرایط فروشی نیز اعلام نکرده است. در نتیجه می توان گفت که فقط با برگزاری یک مراسم رونمایی، آن شرکت موفق شده تا در بازار ناآرامی به وجود بیاید و مردم هم نسبت به کمری ۲۰ هزار یورویی امیدوار شوند.
در نهایت، فراگیر شدن شکایت های بی اساس باعث می شود تا دستگاه قضایی به مسئله واردات خودرو ورود کند و به مانند سال ۹۷، به طور کلی جلو واردات گرفته شود.
تا به این لحظه شرکت واردکننده ای که قصد عرضه خودروی باکیفیت برای مردم را داشت به ظاهر متضرر می شود و نمی تواند پس از بسته شدن واردات خودرو، دیگر محصولی مرغوب و ارزان به مردم بفروشد. واقعیت ماجرا اما این است که بازوی اجرایی شرکت مذکور در زمینه فروش و ارائه خدمات، یکی از بزرگ ترین فروشندگان خودروهای مونتاژی است که پس از آزادسازی واردات و تمایل مردم به خرید خودروهای وارداتی، از میزان فروش و سودش کاسته شده. در نتیجه، این شرکت تمام تلاش خود را می کند تا از طریق ایجاد نارضایتی جعلی برای خریداران خودروهای وارداتی، شکایت های مردمی را افزایش دهد و در نهایت جلوی واردات را بگیرد.
به این ترتیب یک شرکت به ظاهر از ممنوعیت واردات خودرو متضرر شده اما در واقع خود عامل اصلی بسته شدن مسیر واردات بوده تا از طریق ایجاد انحصار و فروش خودروهای مونتاژی بتواند به سود عجیبی دست پیدا کند.
چرا دولت به دنبال بهانه است؟
راجع به این سوال باید گفت با توجه به ممنوعیتی که به دستور سید علی لطفی زاده، از خرداد ماه ۱۴۰۳ برای ثبت سفارش به وجود آمده، عملاً واردکننده ها امکان خرید خودروهای جدید از دیگر کشورها را ندارند. از طرفی دیگر با در نظر گرفتن این موضوع که استارت جلوگیری از ثبت سفارش در دولت قبلی زده شده و هم اکنون نیز در دولت جدید این شخص مقامش را حفظ کرده، نشان می دهد که اراده ای جدی برای جلوگیری از واردات خودرو وجود دارد. به این ترتیب می توان گفت که دولت در باطن کاملاً موافق جلوگیری از واردات خودرو است زیرا نه در دولت قبلی و نه در دولت جدید هیچ اقدامی برای رفع موانع به وجود آمده صورت نگرفت است.
بنابراین می توان گفت که بهتر است شرکت های واردکننده با اقدامات پوپولیستی خود، خواسته و ناخواسته مانع از ورود خودروهای وارداتی نشوند و بگذارند تا روند نزولی قیمت های اعلامی در بازار همچنان ادامه دار باشد. به همین دلیل است که می گوییم شرکت های واردکننده نباید بهانه دست دولت بدهند.
در پایان باید به مردم توصیه کرد که بهتر است با طناب پوسیده برخی افراد سودجو وارد چاه نشوند چرا که در نهایت خودشان متضرر خواهند شد و مجبور می شوند در آینده ای نزدیک، به مانند سابق، فقط از میان مونتاژی ها خودروی خود را انتخاب کنند و موجب انحصار در بازار شوند. لازم به ذکر است که شاید واردات خودروهای گران در بازار جهانی و فروش آن ها با قیمت کم، در نگاه اول قابل دفاع باشد و حرکت مثبتی تلقی شود اما در نهایت همین اتفاق موجب بازگشت بازار خودرو به سال های قبل و هدر رفتن زحمات افرادی می شود که برای آزادسازی واردات خودرو تلاش کرده بودند.
سامانه یکپارچه خودروهای وارداتی عرضه خودروهای وارداتی
source