واردات خودرو از سازمان توسعه تجارت گرفته شد
معاونت صنایع حمل و نقل از وزارت صمت حذف و مسئولیت واردات خودرو از سازمان توسعه تجارت گرفته شده است. وزیر صمت معتقد به سیاست گذاری است. آیا این نشانه هایی از بازگشت خودرو به ایدرو است؟ از این پس، فرمان خودرو در دستان مقیمی قرار خواهد گرفت؟
به گزارش پایگاه خبری اسب بخار، همانطور که صنعت خودروسازی کشور بعد از تحریم ها رنگ و بوی دیگری پیدا کرده، وزارت صمت نیز در این سال ها با تغییراتی همراه شده است. با روی کار آمدن دولت سیزدهم و تکیه زدن فاطمی امین بر کرسی صدارت صمت، این وزارتخانه با تغییرانی همراه شد.
تغییر چارت سازمانی در آن زمان موافقان و مخالفان زیادی داشت. موافقان معتقد بودند تدوین چارت سازمانی وزارت صمت ۱۰ سال پس از ادغام دو وزارتخانه صورت گرفته و طی این سال ها به آن بی توجهی شده است. مخالفان نیز نیازی به این تغییرات نمی دیدند. به خصوص که در چارت فاطمی امین، در عمل، ایدرو به کناری نهاده شده بود و اختیار صنعت خودروسازی به معاونت قرار گرفته بود. دفتر صنایع خودرو نیز ذیل این معاونت تعریف شده بود.
به این ترتیب، در دوران فاطمی امین و بعد از آن علی آبادی این معاونت وظیفه سیاست گذاری صنعت خودروسازی را بر عهده داشت. به باور بسیاری از کارشناسان تأکید و فشار بر افزایش داخلی سازی را شاید تنها نقطه مثبت این دوره و این معاونت بتوان در نظر گرفت.
در هر صورت، این معاونت در دولت چهاردهم و در چارت جدیدی که محمد اتابک تدوین کرده حذف و به دفتر خودرویی تحت نظر معاونت صنایع ماشین آلات و تجهیزات درآمده است. در معاونت صنایع ماشین آلات و تجهیزات نیز دفتر دفتر صنایع ماشین سازی و ساخت تجهیزات، دفتر صنایع تجهیزات برق، الکترونیک و نرم افزار، دفتر صنایع خودرو، نیرومحرکه و حمل و نقل و در نهایت دفتر صنایع تجهیزات و آزمایشگاهی قرار دارند. به این ترتیب، جایی که در سال های اخیر منطقی و بعد از آن آقایی برای خودرو سیاست گذاری می کردند، دیگر وجود خارجی ندارد.
وزیر صمت نیز گفته است: «تلاش میکنیم با تعریف استراتژی صنعتی، وزارت صمت به سطح سیاستگذاری بازگردد و در بخش اجرا کمترین میزان دخالت را داشته باشد.»
بر دهقان دهنوی نیز در نشست خبری خود درباره واردات خودرو گفته است: «رئیس سابق سازمان توسعه تجارت مسئولیت و مأموریتی در ارتباط با واردات خودرو داشت که این موضوع به بنده واگذار نشده است، اما مسائل مرتبط با حوزه خودرو مانند سایر کالاهای تجاری در سازمان توسعه تجارت پیگیری میشود.»
در این شرایط به نظر می رسد بعد از مدت ها دوباره امور خودرویی وزارت صمت به ایدرو محول و تفویض خواهد شد. البته تا امروز نه وزیر صمت و نه مقیمی به عنوان رئیس جدید این سازمان در این خصوص اظهارنظر نکرده اند، اما به نظر می ر سد با توجه به اقدامات بی حاصل و تداخل هایی که در مسیر واردات و تولید به وجود آمده بود، این بار قرار است که ایدرو سکاندار خودرو کشور شود. اگر تمام اختیارات خودرویی به این سازمان واگذار شود، آیا خصوصی سازی سرعت بیشتری خواهد گرفت یا اینکه در بر همین پاشنه می چرخد؟
ایدرو سازمان توسعه تجارت صنعت خودرو واردات خودرو وزارت صمت
source