خانم نماینده، کدام مشکل صنعت خودرو را با تدوین و تصویب قانون حل کردهاید؟
طی روزهای گذشته یکی از اعضای کمیسیون امنیت ملی مجلس در حالی تیغ انتقاد را به روی صنعت خودرو گشوده است که به نظر می رسد، شعار خصوصی سازی و تاخت و تاز به یکی از مهمترین صنایع کشور ابزار خوبی برای تیتر یک بودن شده است.
در حالی صحبت از خصوصی سازی و مافیای صنعت خودرو از سوی یک نماینده مجلس میشود که انگار او فراموش کرده این دو خودروساز سال ها قبل خصوصی شده اند! کافی است با یک سرچ ساده نگاهی به ترکیب هیات مدیره ایران خودرو و سایپا داشته باشید تا ببینید این دو خودروساز سالهاست که از نظر سهام خصوصی به حساب می آیند. اما خانم نماینده همین سرچ را هم انجام نداده است.
این عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس البته از مافیا هم سخن گفته است. در حقیقت سالهای سال است که ادبیات مافیا مافیا از سوی افراد، مسوولان، مدیران و … در خصوص صنعت خودرو بیان میشود، اما تا به امروز کسی نامی از این مافیا به میان نیاورده است. حال سوال اینجاست که آیا با سخنان خاکستری در ابعاد کلی که گاه و بیگاه به ویژه از سوی نمایندگان غیرمتخصص (در حوزه خودرو) مجلس مطرح می شود، گرهای هم باز می شود؟
طی سالهای گذشته مدیران عامل دو خودروساز بزرگ کشور به همراه گزارشها، پیشنهادها، راه حلهای برون رفت از بحرانهای تحریمی و اقتصادی صنعت خودرو بارها به کمیسیونهای تخصصی و غیر تخصصی رفتهاند. جلسات مشترک بارها برگزار شده است. اما حالا باید از اهالی بهارستان پرسید واقعا کدام مشکل حوزه تولید و به ویژه صنعت خودرو را توانستهاند با تدوین قوانین و یا رایزنیهای مختلف حل کنند؟
احتمالا پاسخ این سوال از سوی بهارستان نشینان این است که مجلس جایگاه قانونگذاری دارد و حل مشکلات صنعت خودرو در یَد مجلس نیست. به این ترتیب سوال دیگری که مطرح می شود این است که پس نمایندگان محترم مجلس چرا اینقدر در خطوط تولید ایران خودرو سایپا رفت و آمد دارند؟ این حجم از برو و بیا بعضی از نمایندگان در جاده مخصوص چه دلیل دارد؟
البته خانم نماینده بدون ذکر نام مافیا در این خصوص طوری صحبت کرده اند که انگار چیزی از فشارهای بعضی از نمایندگان به مدیران خودروسازان کشور برای جذب نیروهای سفارش شده آنها که بعضا با نامه رسمی همراه است نمی دانند! آیا خانم نماینده از فشارهای بیرونی به مدیران همه ادوار ایران خودرو سایپا در خصوص تولید و عدم تولید یک محصول، تغییر مدیران، خرید از بعضی تامین کنندگان و هزاران مشکل دیگر اطلاعی دارند؟ آیا تا به امروز پای درد دل های خودروسازان برای ترخیص قطعات از گمرک نشسته بودند؟
انتقاد کردن از صنایع کشور در شرایط فعلی که بدترین دوران تحریمی اقتصادی بعد از انقلاب اسلامی است از آب خوردن هم ساده تر است. اما ایشان در خصوص یک موضوع تخصصی نظر کارشناسی داده اند، احتمالا اطلاعی از فشارهای وزیر صنعت و معاونین او در دولت سیزدهم برای فروش بیش از ظرفیت تولید توسط ایران خودرو و سایپا ندارند. فشارهایی که نه تنها ایران خودرو و سایپا که حتی بعضی از خودروسازان بخش خصوصی را نیز برا نمایش افزایش تولید و کنترل بازار به چالش انداخته است.
حالا تعهدات معوق بسیاری روی دست خودروسازان مانده است که موجب نارضایتی مشتریان، ضرر خودروسازان به دلیل پرداخت جریمه تاخیر در تحویل محصولات شده است. حالا خانم نماینده مافیا خودروسازی چه کسانی هستند؟ آیا مدیران خودروساز دوست دارند بفروشند و تولید نکند و جریمه تاخیر در تحویل خودرو بپردازند؟ آنهایی که قول داده اند ارز مورد نیاز قطعات وارداتی را تامین می کنند و به خودروسازان هم گفتند نگران نباشید، حالا کجا هستند؟ خانم نماینده برای حل مشکلات صنعت خودرو باید به جایی خارج از جاده مخصوص مراجعه کنید.
اگر دل شما برای صنعت خودرو و مصرف کنندگان می سوزد، فشارهای بهارستانی ها و … را از روی جاده مخصوصی ها بردارید و ببینید چه کسانی استراتژی های این صنعت را تنظیم کردند و چه قول های بی عملی دادند. برای بهبود صنعت خودرو بروید به سراغ آنهایی که پروژه های خودروسازان را با فشارهای بیرونی و شعارهای تریبونی به نام خود ثبت کرده اند در حالی که نظر متخصصین در ایران خودرو و سایپا برایشان اهمیت نداشت.
حالا کار به جایی رسیده است که این دو خودروساز برای سرمایه در گردش خود هم دچار مشکل هستند چه برسد به سرمایه گذاری در تحقیق و توسعه و افزایش کیفیت! در نهایت به این عضو محترم کمیسیون امنیت ملی مجلس و حتی دیگر بهارستان نشینان توصیه می کنیم مطالبات مردمی را با عینک منطق بررسی کنند، با کلی گویی نه تنها دردی درمان نمی شود که دیگر انتقاد کردن کورکورانه از صنعت خودرو همچون گذشته برای تیتر یک شدن هم آنقدرها کار نمی کند.
خصوصی سازی خودروسازان صنعت خودرو مافیای خودرو
source