چین بازار خودروی روسیه را از ایران ربود
جدیدترین گزارش ها نشان می دهد که خودروسازان کشور در سرزمین تزارها، هم قافیه را به پکن باخته و به رغم تمام تلاش ها، چین بازار خودروی روسیه را از ایران ربوده است.
به گزارش پایگاه خبری اسب بخار، بیش از دو سال نیم از تحریم روسیه می گذرد. پیرو این تحریم ها که به دلیل درگیری نظامی این کشور با اوکراین اعمال شده است، تمام خودروسازان خارجی بازار این کشور را ترک کرده اند. با رفتن شرکای خارجی، خودروسازی روسیه وضعیتی شبیه به ایران پیدا کرد. البته خودروسازان ایرانی برخلاف روس ها، پیشتر تحریم ها را تجربه کرده و توان مقابله با آن را ولو با صرف هزینه های گزاف بلد بودند.
به همین علت به سرعت دست به کار شدند تا بتوانند تحریم های این کشور را هم بی اثر کنند و هم منابع جدید ارزی برای خود دست و پا کنند. ضمن اینکه، آنها نیم نگاهی نیز به کشورهای آسیای میانه و همسایگان روسیه داشتند تا بتوانند از دروازه های مسکو، وارد این کشورها شوند، اما برخلاف تصور و به رغم حضور مکرر در نمایشگاه خودروی مسکو، این چینی ها بودند که توانستند به سرعت جای خالی خودروسازان رفته را پر کرده و بازار خودرو روسیه را تصاحب کنند.
تولید چری در کارخانه فولکس و مرسدس روسیه
به گزارش رویترز، چری کار مونتاژ خود را در کارخانه های تخلیه شده خودروسازانی مانند از جمله فولکسواگن و مرسدس آغاز کرده است.
در همین رابطه ایسنا به نقل از رویترز گزارش داد: «خودروسازان چینی تا امروز بیش از نیمی از بازار خودرو روسیه را از نظر فروش از زمانی که اکثر همتایان غربی این کشور را پس از تهاجم مسکو به اوکراین در فوریه ۲۰۲۲ ترک کردند، تصاحب کردهاند. اکنون، آنها در حال گسترش دامنه فعالیت خود هستند تا بیشتر تولیدات داخلی روسیه را نیز در نظر بگیرند و نشان میدهند که پکن چگونه نقش مؤثرتری در تغییر چشمانداز تولید و اقتصاد روسیه از زمان درگیری بازی میکند.»
افراد مطلع اعلام کردند که علاوه بر واردات خودرو به روسیه، چری که تقریباً یک پنجم فروش خودروهای سواری روسیه را شامل میشود، خودروهای تقریباً تمام شده وارد و مونتاژ را در سه کارخانه روسی تکمیل میکند. این منابع عنوان کردند که بزرگترین صادرکننده خودرو چین احتمالاً بر روی تقاضای قوی در این کشور شرط بندی می کند، زیرا بازار داخلی روسیه با تولید محدود و ظرفیت تولید کم مقابله میکند.
چری در بیانیهای اعلام کرد که بازار روسیه را با خودروهای سواری تأمین میکند، اما قصد ندارد کارخانههای خود را در آنجا بسازد یا بخرد. این شرکت در پاسخ به پرسشهای رویترز در مورد کار مونتاژ در کارخانه ها اظهارنظری نکرد. حرکت چری برای شروع تولید در این سه کارخانه و فروش مدل هایی که در آنجا مونتاژ می شوند قبلاً گزارش نشده بود.
روسیه هزینه خودروهای وارداتی را افزایش میدهد و خودروسازان خارجی را تشویق میکند تا تولید را بومیسازی کنند. مقامات چری اظهار کردند که برنامه های توسعه جهانی چری پیش بینی میکند که این شرکت در سه سال آینده به بیش از ۶۰ بازار جدید وارد شود.
این در حالی است که ایران بلافاصله برای کمک به بازار خودروی روسیه اظهار آمادگی کرد و تفاهم نامه هایی نیز منعقد شد. حتا برخی محصولات با پایه پلتفرم مشترک نیز برای این کشور در نظر گرفته و نام روسی هم بر آن گذاشته شد، اما به هر ترتیب این خودروها با اقبال مواجه نشدند و غول خودروسازی جهان با سرعتی باور نکردنی، در حال پر کردن جای خالی خودروسازان خارجی در بازار روسیه است.
بازاری که خودروسازان ایرانی هنوز موفق به نفوذ و کسب سهمی در آن نشده اند. در واقع به نظر می رسد بازار روسیه ترجیح می دهد به جای خرید و یا مونتاژ با واسطه محصولات چینی، مستقیم با خودروسازان این کشور همکاری کند.
بازار خودروی روسیه تحریم روسیه خودروسازان چینی
source