یاماها R9 مدل 2025 ؛ بازیگر جدید یاماها در کلاس سوپراسپرت ها

یاماها R9 مدل 2025
یاماها R9 مدل ۲۰۲۵

در سال ۲۰۲۵ زمان آن فرا رسیده است که دسته‌ موتورسیکلت های سوپراسپرت دوباره با جدیدترین مدل مورد انتظار در سری افسانه‌ای R تعریف شود؛ یعنی یاماها R9. با عملکرد هیجان‌انگیز و فناوری پیشرفته‌ای که سری R به آن شناخته شده است، R9 نماینده‌ نسل کاملاً جدیدی از سوپراسپرت‌هاست.


آریزو 8


آریزو 8

معرفی یاماها R9 دسته‌ سوپراسپرت را گام‌به‌گام تکمیل می‌کند که از مدل پایه R125 شروع می‌شود و به R3 در دسته A2 ،R7 با وزن متوسط و حالا R9 برای استفاده‌ جاده‌ای می‌رسد، در حالی که، مدل‌های همیشه مهم R1 GYTR ،R1 Race ،R6 GYTR و R6 Race با عملکرد سطح بالا که مختص پیست است، جایگاه خود را در این خط تولید حفظ کرده اند.

R9 فناوری و طراحی اثبات‌شده و مشتق از مسابقات را با پلتفرم موتور سه سیلندر CP3، که در دهه گذشته برند یاماها را متحول کرده است، ترکیب می‌کند. ترکیب این موتور مشهور با گشتاور بالا و هندلینگ معروف یاماها با دقت مسابقه، نتیجه‌اش یک مدل سوپراسپرت بسیار جذاب است که شایسته‌ عنوان پرچم‌دار سری R است و عملکرد اسپرت مفیدی را در جاده و عملکرد فوق‌العاده‌ای را در پیست ارائه می‌دهد.

خطوط افقی از زمان R1 در سال ۲۰۱۵ بر روی تمامی مدل‌های R مورد تأکید قرار گرفته‌اند، اما این طراحی تهاجمی و اسپرت در R9 به سطح بالاتری ارتقا یافته است. خطوط افقی در این مدل نسبت به سایر مدل ها بیش‌تر گسترش یافته‌اند که حس قدرت و روانی را القا می‌کنند و چابکی، هندلینگ بالا و نوآوری‌های مسابقه‌ای R9 را تجسم می‌بخشد. ورودی هوای به شکل M و چراغ‌های جلو با دو لنز از سری R حفظ شده‌اند، اما هر یک از این ویژگی‌های طراحی به‌طور ویژه‌ای تأکید شده‌اند تا به طراحی تهاجمی نسل بعدی کمک کنند.

مشخصات فنی یاماها R9 مدل ۲۰۲۵

یاماها R9 با موتور سه‌سیلندر DOHC مایع‌خنک ۸۹۰ سی‌سی CP3 یاماها که دارای ۴ سوپاپ در هر سیلندر است، نیرو می‌گیرد. قطر و کورس پیستون ۷۸ میلی‌متر در ۶۲ میلی‌متر و نسبت تراکم ۱۱.۵:۱ گشتاور عالی و قدرت کافی را فراهم می‌آورد که در ترکیب با کنترل دقیق دریچه گاز یاماها (YCC-T) به عملکرد بهینه در پیست و هم جاده منجر می‌شود. انتقال نهایی، زمان‌بندی احتراق و پایش مصرف سوخت سوخت همگی برای عملکرد سوپر اسپرت جدید یاماها بهینه‌سازی شده‌اند، چه در پیست و چه در جاده.

صدای سه‌سیلندر در طول سال‌ها به یک علامت تجاری برای CP3 تبدیل شده است و تکنسین‌های یاماها توجه زیادی به تقویت صدای موتور داشته‌اند.

شاسی آلومینیومی به سبک Deltabox که با استفاده از روش ریخته‌گری تحت گرانش ساخته شده، به‌طور خاص برای R9 توسعه یافته و استحکام آن برای عملکرد اسپرت در بارهای کم و زیاد تنظیم شده است.

در مقایسه با سایر مدل‌های CP3 یاماها، استحکام شاسی پایه R9 در هر سه جهت: پیچشی، طولی و عرضی بیش‌تر است. با استفاده از ضخامت‌ها و اشکال خاص و همچنین ایجاد سوراخ‌های ماشین‌کاری‌شده، مهندسان یاماها به دنبال ایجاد تعادل بین استحکام و انعطاف‌پذیری بوده‌اند تا راننده هم از بازخورد بالا و هم از راحتی در رانندگی برخوردار شود.

با وزنی معادل ۹.۷ کیلوگرم، این شاسی سبک‌ترین فریمی است که تاکنون برای یک مدل سوپر اسپرت یاماها استفاده شده است. استفاده از این شاسی سبک به این معنی است که وزن کل R9 تنها ۱۹۵ کیلوگرم است که منجر به نسبت بهینه‌ای بین قدرت و وزن می‌شود.

سیستم ترمز یاماها R9 مدل ۲۰۲۵

R9 از کالیپرهای ترمز مونوبلاک Brembo Stylema بهره می‌برد که از دنیای مسابقات به این مدل منتقل شده است. این کالیپرها سبک و محکم هستند و برای کنترل و پایداری بهتر طراحی شده‌اند. شلنگ‌های ترمز استیل ضد زنگ و دیسک‌های بزرگ ۳۲۰ میلی‌متری جلو، عملکرد فوق‌العاده‌ای را ارائه می‌دهند و حس قابل کنترلی، به‌ویژه در استفاده‌ طولانی‌مدت و ترمزهای شدید، به راننده القا می‌کنند.

سیلندر اصلی ترمز رادیالی Brembo قدرت ترمز R9 را به سطح بالاتری می‌برد و پیستونی که به‌طور موازی با حرکت اهرم ترمز عمل می‌کند، فشار خطی ایجاد می‌کند. این ویژگی منجر به حس کنترل دقیق‌تر برای راننده می‌شود.

کالیپرهای سبک Stylema قدرت ترمز خود را از طریق چهار پیستون ۳۰ میلی‌متری تولید می‌کنند. این کالیپرها به گونه‌ای طراحی شده‌اند که جریان هوای بهینه‌ای را برای خنک‌کنندگی مؤثر فراهم کنند.

نسل سوم سیستم تعویض دنده سریع

سیستم تعویض دنده سریع (QSS) برند یاماها، امکان تعویض دنده به‌صورت بالا و پایین بدون استفاده از کلاچ را فراهم می‌کند. تنظیم ۱ این امکان را می‌دهد که هنگام شتاب‌گیری (برای تعویض به دنده بالاتر) و ترمز کردن (برای تعویض به دنده پایین‌تر) از آن استفاده شود، در حالی که، تنظیم ۲ همچنین امکان تعویض به دنده پایین در هنگام شتاب‌گیری و تعویض به دنده بالاتر در هنگام ترمز کردن را برای افزایش کارایی در طیف وسیع‌تری از سناریوها فراهم می‌کند.

صفحه‌نمایش رنگی TFT ۵ اینچی یاماها R9 قابل تنظیم بین چهار تم انتخابی است. همچنین حالت مخصوص پیست اطلاعاتی را نمایش می‌دهد که تنها در حین رانندگی در پیست مرتبط است، از جمله زمان‌سنج دور.

حالت‌های رانندگی یکپارچه یاماها R9

یاماها R9 مدل 2025
یاماها R9 مدل ۲۰۲۵

رانندگان می‌توانند تجربه رانندگی خود را از طریق تنظیمات کنترل یاماها (YRC) شخصی‌سازی کنند، که به آن‌ها این امکان را می‌دهد تا ویژگی‌های قدرت موتور و سطح پشتیبانی الکترونیکی را براساس ترجیحات و شرایط رانندگی خود انتخاب کنند.

سه حالت پیش‌تنظیم‌شده یکپارچه شامل اسپرت، خیابانی و بارانی وجود دارد که تنظیمات کارخانه‌ای برای سطوح مختلف در شرایط متفاوت را ارائه می‌دهند. این حالت‌ها با دو حالت «سفارشی» که به‌طور دستی قابل تنظیم هستند و چهار حالت مخصوص پیست تکمیل می‌شوند. بدین ترتیب، موتورسوار می‌تواند تنظیمات خاص YRC را برای شرایط یا موقعیت‌های خاص ایجاد کند، با تغییر سطح پشتیبانی الکترونیکی مانند خروجی قدرت (PWR)، کنترل کشش (TCS)، سیستم کنترل لغزش (SCS)، کنترل ترمز (BC)، تنظیم‌کننده لغزش معکوس (BSR)، مدیریت ترمز موتور (EBM) و کنترل بلند شدن چرخ جلو (LIF)، که همه به‌طور مستقیم از طریق صفحه‌نمایش تنظیمات YRC R9 یا از طریق اپلیکیشن گوشی هوشمند MyRide یاماها قابل تنظیم هستند.

برای شروع بهینه، R9 همچنین دارای یک سیستم کنترل شروع است که به رانندگان در شروع و شتاب‌گیری از حالت سکون کمک می‌کند. همچنین برای استفاده در پیست، گزینه‌ای برای خاموش کردن ABS عقب نیز وجود دارد.

source

توسط khodrocamp.ir