این کانسپت RS2.00 خاص از شیشه یکپارچه و موتوری برقی سود میبرد.
گروهی از طراحان برند فورد که به خودروهایی کلاسیک این برند و بازیهای اتوموبیلرانی علاقه داشتهاند، دست روی دست یکدیگر گذاشته و یک محصول مفهومی را طراحی کردهاند که ادای احترامی به افسانه رالی گروه B، فورد RS200، محسوب میشود. حاصل تلاش این گروه طراحی در چهلمین سالگرد تولد این خودروی مشهور به کانپستی به نام «RS2.00» تبدیل شده است.
یک نگاه به این طراحی کافی است تا بتوان حس تکامل را از آن دریافت کرد. طراحی این خودرو با وجود آیندهنگرانه بودن و استفاده از المانهیا اغراقآمیز، اصلا خستهکننده نیست و بلکه میتوان چشمان بیننده را تا ساعتها به خود مشغول کند؛ درست همانطور که از گروه طراحی یک شرکت خودروسازی بزرگ مانند فورد انتظار میرود! اما وقتی طراحان این برند توان خلق چنین محصولی را دارند، چرا فورد به فکر تولید و معرفی آن نیافتاده است؟
برای درک بهتر این مسئله بهتر است نگاهی به ماجرای خلق این کانسپت داشته باشیم. داستان از آنجا آغاز میشود که یک نویسنده خودرویی به نام «استیو سکتی» برای اتمام کتاب خود درباره فورد، بهدنبال طرح یک مدل مفهومی بر پایه مدلهای دهه ۸۰ این شرکت میگشته است. کار تیم طراحی از اینجا آغاز شد و پس از تهیه اسکچهایی اولیه، طرح سهبعدی و مدل گلی، تاییدیه مدیر طراحی فورد را دریافت کرد. برنامه بر آن بوده که از طراحی بیش از حد خشن خودداری شود تا یک «هیولای دوستداشتنی» را در ذهن تداعی کند.
تیم طراح RS2.00 تلاش کرده است تا حد ممکن از المانهای اصلی و کاراکترساز طراحی RS200 برای خلق خودروی خود استفاده کند. بنابراین از چراغهای دایرهای و گرد، چراغهای مهشکن روی سپر، فاصله محوری کم، کاپوت کوچک، اسپویلر سقفی و خط شانه یکپارچه با بالچه عقب کمک گرفته است. با این همه، کانسپت RS2.00 به خودرویی عضلانی، کاملا مدرن و سوپراسپرتگونه تبدیل شده است.
متاسفانه با وجود تایید مدیر تیم طراحی فورد، این خودرو وارد خط تولید نخواهد شد و اخذ این تصمیم مهم برعهده مسئولان بالاردهتر و با همکاری تیم بازاریابی انجام میشود. اما بعید نیست که بازیهای کامپیوتری یا عناوین مشهور کنسول و موبایل از آن استفاده کنند. گروه طراحی فورد درباره RS2.00 میگوید:
هدف ما از رونمایی کانپست RS2.00 ادامه دادن راه پر از چالش RS200 به دنیایی کاملا جدید بود.
طراحان این اثر امید دارند که بازیکنان و طرفداران بازیهای ویدئویی را با فرهنگ طراحی، برند فورد و تاریخچه آن بیشتر آشنا کنند. برخی از اعضای این تیم میگویند که خود سرگرم بازیهای ویدئویی میشوند؛ همین مسئله هم روی طراحی آن بهویژه در بخش داخلی تاثیرگذار بوده است.
یکی از مهمترین عناصر این خودرو، حذف ستون A و یکپارچگی تمام سقف شیشهای به شمار میرود که دیدی مثالزدنی را برای راننده فراهم میکند. صندلی آیندهنگرانه راننده هم میتواند با تکیهبر سیستم فنربندی مجزای خود اثر حرکات خودرو را بیشتر یا کمتر کند.
برخلاف تصور، تنها نمایشگر موجود در RS2.00 رو به روی راننده قرار گرفته است. نکته خلاقانه این بخش، قرارگیری واحد پردازشی درست پشت این نمایشگر محسوب میشود که بهصورت ماژولار از این کانسپت جدا میشود و به راننده اجازه میدهد از دادههای آن در خودرویی دیگر استفاده کند.
هر چند تیم طراحی فورد یک مدل اولیه از RS2.00 را با مقیاس کوچکتر خلق کرده است اما احتمالا این مدل به جایی ختم نشود؛ چرا؟ چون فورد فعلا روی برقیسازی مدلهای اصلی خود تمرکز دارد و هاچبکهای پرقدرت، بازسازی مدلهای کلاسیک و تحقق آرزوی طراحانش را اولویت قرار نداده است. به این ترتیب تنها نسخه بهروزرسانی شده RS200 در بازار کنونی، مدل بازسازیشده مجموعه «بورهام موتورورکس» به شمار میرود. نظر شما درباره کانسپت RS2.00 چیست؟
پدال
source