کاهش فروش خودروهای برقی در سراسر جهان، باعث شده است تا خودروسازان از هدفهای بلندپروازانه خود برای تبدیل شدن به یک برند تمام برقی عقبنشینی کنند. شرکت خودروسازی ولوو نیز به همراه برخی دیگر از خودروسازان مشهور، هدف خود را برای تبدیل شدن به یک برند تمام الکتریکی تا سال 2030 را کنار گذاشت. به گفته مدیران این شرکت، ولوو همچنان به فروش خودروهای هیبریدی ادامه خواهد داد.
ولوو تغییر شرایط بازار را دلیل تصمیم خود اعلام کرده است. حدود سه سال پیش، شرکت سوئدی اعلام کرد که تا سال 2030 به یک برند تمام الکتریکی تبدیل خواهد شد. کاهش تقاضا برای خرید خودروهای برقی از یکسو و اعمال تعرفه تجاری بر خودروهای برقی ساخت چین، از جمله دلایل این تغییر رویه عنوان شدهاند. جنرالموتورز و فورد نیز مدتی پیش از جاه طلبیهای الکتریکی خود عقبنشینی کرده بودند.
ولوو اکنون انتظار دارد تا سال 2030، 90% از سبد محصولات این شرکت را خودروهای الکتریکی و پلاگین هیبریدی تشکیل دهند. 10% سایر خودروهای این شرکت نیز هیبریدهای سنتی خواهند بود. «جیم روآن» مدیر اجرایی ولوو با اعلام این خبر، نسبت به آینده الکتریکی خودروها ابراز خوشبینی کرد. با این حال او اعتراف کرد که انتقال به خودروهای برقی به سرعت قبل رخ نخواهد داد. مشتریان مختلف و بازارهای گوناگون با سرعت متفاوتی در حال حرکت به سمت این خودروها هستند.
نگرانی مصرفکنندگان بابت زیرساخت شبکه شارژ خودروهای برقی و همچنین حذف مشوقهای دولتی برای خرید این خودروها، از جمله مواردی است که بازار خودروهای الکتریکی را تحت تاثیر قرار داده است. «آنا مکدونالد» تحلیلگر سهام به خبرگزاری بیبیسی گفت: «یارانههای دولتی برای تشویق مردم به خرید خودروهای برقی و هیبریدی پایان یافتهاند. از سوی دیگر نبود زیرساخت گسترده شارژر باعث شده است تا تقاضا برای خرید خودروهای برقی کاهش یابد.» طبق گزارش انجمن خودروسازان اروپا، ثبت نام خودروهای برقی در سراسر اتحادیه اروپا در ماه جولای نزدیک به 11 درصد کاهش یافته است.
source