زنگ خداحافظی در جاده مخصوص
فرشاد مقیمی نفراول ایدرو شده است.مدیران ارشد دو خودروساز بزرگ به دلیل نارکارآمدی به کمیسیون صنایع مجلس احضار شده اند.مدیرعامل بهمن هم مهمان همین کمیسیون بوده است با توجه به آغاز تغییرات در وزارت صمت آیا زنگ خداحافظی در جاده مخصوص نواخته شده است؟ آیا باید آماده تودیع و معارفه مدیران عامل این دو شرکت بود؟
به گزارش پایگاه خبری اسب بخار، معاونت حمل و نقل و صنایع از وزارت صمت حذف شده است.فرشاد مقیمی با سابقه مدیریت ایران خودرو،به عنوان رئیس هیات عامل ایدرو انتخاب شده است.
وزیرصمت درمراسم تودیع و معارفه بابک احمدی و فرشاد مقیمی که عصردیروز سه شنبه (۱۷ مهر۱۴۰۳ ) برگزارشد،نگاه به سازمانهای توسعهای را به منزله دستگاهی برای خلق و افزایش ثروت کشور برشمرد و ادامه داد: نباید برای سازمانهای توسعهای سازمانهای موازی ایجاد شوند، زیرا ایجاد چنین نهادهای موازی، موجب ناکارآمدی سازمانهای توسعهای میشود.
محمداتابک با بیان اینکه شرایط امروز کشور استفاده از مزیتهای موجود برای عملیاتی کردن برنامه هفتم توسعه است، تاکید کرد: ما در وزارتخانه سیاستگذار هستیم و سازمانهای توسعهای چون ایدرو متولی پیشبرد پروژهها خواهند بود.
وی در ادامه با اشاره به تغییر ساختار وزارتخانه و ادغام معاونت حمل و نقل در معاونت صنایع ماشینآلات و تجهیزات و قدردانی از زحمات «احمد آقایی» در مدت تصدی سمت معاونت حمل و نقل، خاطرنشان کرد: وزارت صمت نباید وارد مباحث اجرایی شود و باید به سیاستگذاری بپردازد.”
با توجه به سخنان اتابک و حذف معاونت حمل و نقل به احتمال زیاد بازهم ایدرو در نقش سیاست گذار ظاهر خواهد شد. اما مساله مهم روشن تکلیف سهام این دو خودروساز و کرسی مدیریتی آنها است. هر دو آنها از جمله مدیران باقی مانده از دولت قبل هستند و همچنان درپست های خود باقی مانده اند.
ولی آیا می توان با تحلیل عملکردشان به آنها نمره قابل قبولی داد؟ به باور برخی کارشناسان هر محصول جدیدی که معرفی شده و یا اقدامی که صورت گرفته است،ریشه در عملکرد مدیران قبلی دارد.
به بیان ساده تر نمونه خاصی برای این دو نمی توان به خاطرآورد. شاید به همین علت کمیسیون صنایع به دلیل ناکارآمدی آنها را فراخوانده است.
با این حال آیا با تغییر این دو مدیر و آمدن افرادی بسیار توانمند می توان نسبت به آینده این دو خودروساز امیدوار بود؟ غیر از مورد استثنایی یکه زارع درایران خودرو و همچنین جمالی و سلیمانی در سایپا ، دراین سال های اخیر، تفاوتی میان عملکرد مدیران ارشد دو خودوساز بزرگ کشور وجود دارد؟
با این حال به نظر می رسد پیرو جدی بودن خصوصی سازی و نارضایتی مجلس از ایران خودرو وسایپا،تغییرات جدید در راه باشند. البته از مذاکرات و پرسش و پاسخ کمیسیون صنایع و سرخابی های جاده مخصوص چیزی بیرون نیامده است.
در واقع مشخص نیست که توانسته اند نظر آنها را جلب شده است یا اخطار گرفته اند.
ولی در هر صورت اگر تغییر این دو مدیر در دستورکار قرار داشته باشد و مجلس نیز حمایت کند بازهم تغییری در روند خودروسازی کشور به وجود نخواهد آمد. آب از سرچشمه آلوده است . خودروسازی دولتی و دستوری راه به جایی نخواهد برد.اما باید مراقب خصوصی سازی هم بود.
خصوصی سازی خودروسازان خودروسازان دولتی
source