دولت بستر روی کار آمدن بخش خصوصی در صنعت خودرو را مهیا کند

بخش خصوصی در صنعت خودرو
بخش خصوصی در صنعت خودرو

اسدالله چراغی، نماینده دهلران در مجلس دوازدهم، به خبرنگار اسب بخار گفت: «صنعت خودروسازی در کشور ما باید همگام و متناسب با صنایع دیگر، مسیر رشد و تعالی را دنبال کند و قرار نیست ما در برخی از صنایع پیشرفت کنیم و در بعضی صنایع دیگر خیلی شاهد موفقیت نباشیم، زیرا پیشرفت در حوزه اقتصاد، یعنی همه داشته‌هایمان را با هم رشد دهیم تا برای کشور و مردم‌مان ارزش‌افزوده داشته باشد.»


آریزو 8


آریزو 8

وی افزود: «یکی از عمده چالش‌های حوزه صنعت خودرو که افراد زیادی هم متعدداً و مکرراً بر آن تأکید کردند، نبود یک رقابت واقعی است. وقتی یک فرد یا شرکتی در حوزه کاری‌اش رقیب نداشته باشد، طبیعتاً انگیزه‌اش در مسیر پیشرفت و نوآوری کاهش جدی پیدا می‌کند، چون می‌داند فقط خودش در میدان حضور دارد و هر محصولی را تولید کند «یک» بازار است. اکنون در صنعت خودروسازی که باید با تکنولوژی روز دنیا پیشرفت داشته باشیم، واقعاً قابل قبول نیست که خود را از میدان رقابت دور کنیم.»

چراغی تصریح کرد: «یکی دیگر از معضلات در صنعت خودروسازی ایران، حضور پررنگ دولت و قیمت‌گذاری دستوری است. اقتصاد دستوری، محکوم به شکست است و نمی‌توان با این رویه به پیشرفت در این حوزه و آینده بهتر امیدوار بود.»

عضو مجمع نمایندگان استان ایلام اظهار داشت: «یکی از ساده‌ترین راه‌ها برای بهبود وضعیت صنعت و بازار خودرو، اجاره واردات خودرو آن هم به اندازه کافی و لازم است، یعنی ما نمی‌توانیم ناترازی چندصدهزار خودرویی داشته باشیم و بعد با چند دهه هزار خودرویی که وارد کشور می‌کنیم بگوییم به قانون عمل کردیم.»

وی یادآور شد: «واردات خودرو یعنی اجازه برای ایجاد رقابت سالم. واردات خودرو یعنی احترام به مردمی که می‌خواهند خودروی باکیفیت و مقرون به صرفه سوار شوند و اساساً حق انتخاب در یک بازار متنوع را داشته باشند. شایسته مردم و کشور بزرگ ایران نیست که بگویند خودروهایی که تولید می‌کنند «ارابه مرگ» است.»

چراغی گفت: «حوزه صنعت و حوزه معدن در کشور ما نیاز به تحولات اساسی دارد. ما ظرفیت بالایی داریم و مخصوصاً نخبگانی در مملکت هستند که می‌توان به لطف و مدد دانش و نوآوری آن‌ها، فضا را به طور جد تغییر داد. امروز تغییر در پلتفرم‌های خودروها و عرضه محصولات باکیفیت به مطالبه جدی مردم تبدیل شده است که باید گفت خواسته آن‌ها کاملاً به حق و شدنی است.»

نماینده دهلران افزود: «گاهی فکر می‌کنم چه‌طور می‌شود ما در صنعت هوافضا و موشک‌سازی به قدرتی در دنیا تبدیل شویم، اما در حوزه خودرو که نیاز عمومی مردم است، خیلی حرفی برای گفتن نداشته باشیم. چه اشکال دارد برای پیشرفت در این حوزه از نخبگان سپاه دعوت کنیم تا بخشی از کار را به دست بگیرند. کارهای ما باید با خروجی و نفع مردم باشد که حس رضایت و شکوفایی اقتصاد به منصه ظهور برسد.»

وی تصریح کرد: «مردم به شدت از صنعت و بازار خودرو ناراضی هستند و از دولت چهاردهم و شخص آقای پزشکیان می‌خواهم بستر روی کار آمدن بخش خصوصی در صنعت خودرو را فراهم کنند. تصدی‌گری بیش از حد دولت‌ها در صنعت خودروسازی واقعاً تبدیل به ضعف شده است و تحول در این بخش، نیازمند جسارت و تغییر مسیر توسط دولت است.»

چراغی در پایان گفت: «در حوزه انتخابیه بنده، سالانه افراد زیادی به واسطه بی‌کیفیتی خودروها جان خود را از دست می‌دهند. هرچند کیفیت جاده‌های ما هم پایین است، اما اگر خودروسازان محصولات باکیفیت‌تری را تولید کنند، قطعاً شاهد از بین رفتن این همه از عزیزان‌مان نخواهیم بود. متأسفانه زیرساخت‌های درمانی در استان ما ضعیف است و همین باعث شده تصادفات جاده‌ای، احتمال فوت هم‌وطنان‌مان را افزایش دهد.»

مصاحبه‌کننده: محمد آیتی

source

توسط khodrocamp.ir