کیا پراید برقی در انگلیس

تیونرهای اروپایی و به خصوص انگلیسی‌ها، علاقه شدیدی به احیای خودروهای کلاسیک با قوای فنی الکتریکی دارند. شرکت بریتانیایی Electrogenic یکی از فعالان شناخته شده این حوزه است که خودروهای کلاسیک را با موتورهای برقی بازسازی می‌کند. جدیدترین اثر این شرکت، یک کیا پراید مدل ۱۹۹۶ است.

این کیا پراید برقی به مناسبت هشتادمین سالگرد تاسیس کیا ساخته شده است. همان‌گونه که می‌دانید، این خودرو با نام فورد فستیوا در ایالات‌متحده نیز فروخته می‌شد. پیشرانه این خودرو همانند نسخه‌های تولید سایپا، از نوع ۱.۳ لیتری چهارسیلندر با ۶۰ اسب‌بخار قدرت بود. اکنون یک پیشرانه الکتریکی ۱۰۷ اسب‌بخاری جایگزین آن شده است. در کمال تعجب، شرکت Electrogenic گیربکس پنج سرعته دستی این خودرو را حفظ کرده است!

شرکت بریتانیایی Electrogenic برای حفظ گیربکس پنج سرعته این خودرو، ناچار شده است تا بلبرینگ‌های جدیدی را برای آن طراحی کند و کلاچ را ارتقا دهد. این گیربکس اکنون باید ۱۰۷ اسب‌بخار قدرت و ۲۳۵ نیوتن‌متر گشتاور را مدیریت کند.

کیا پراید برقی
وزن کیا پراید برقی با وجود نصب موتور برقی و باتری‌ها به ۸۷۰ کیلوگرم می‌رسد، پس همچنان این خودرو سبک وزن باقی مانده است. همچنین حالات رانندگی مختلفی برای این خودرو تعریف شده است. در حالت اکو، قدرت موتور به ۶۰ اسب‌بخار و گشتاور آن به ۱۱۸ نیوتن‌متر محدود می‌شود. در این حالت شتاب کیا پراید برقی معادل نسخه بنزینی آن است. شتاب کیا پراید اصلی در زمان تولید، ۱۱.۸ ثانیه بود.

در حالت اتوماتیک، گیربکس تا دنده سوم را پشتیبانی می‌کند. همچنین راندمان پیشرانه به ۸۰ اسب‌بخار قدرت و ۱۷۶ نیوتن‌متر گشتاور افزایش خواهد یافت. در این حالت ترمزهای احیاکننده انرژی نیز فعال می‌شوند. البته حداکثر سرعت این خودرو همچنان در مود اتوماتیک محدود است و تنها می‌توانید در شهر با آن تردد کنید.

در نهایت سومین حالت رانندگی کیا پراید برقی، مود اسپرت است که حداکثر قدرت ۱۰۷ اسب‌بخار و حداکثر گشتاور ۲۳۵ نیوتن‌متر را در اختیار راننده قرار می‌دهد. شتاب صفرتاصد کیا پراید برقی در این حالت به ۸ ثانیه می‌رسد. این رقم قابل رقابت با شتاب کیا EV6 است که حدود ۷.۷ ثانیه است. البته باید در نظر بگیرید که کیا EV6 قدرتی معادل ۲۲۵ اسب‌بخار دارد، گیربکس آن تک سرعته است و از لاستیک‌های پهن مدرن به جای لاستیک‌های ۱۲ اینچی پراید بهره می‌برد.

طراحی ظاهری کیا پراید برقی همانند مدل اصلی حفظ شده است اما ارتقاهای کوچکی در این بین مشاهده می‌شود. به عنوان مثال رنگ آبی متالیک کینگ‌فیشر اصلی این خودرو، با رنگ سفید موجود در خودروهای برقی کیا جایگزین شده است. چراغ‌های جلو و عقب نیز ارتقا یافته‌اند. در فضای داخلی نیز تریم پارچه‌ای جدید با دوخت سبز لیمویی را خواهید دید. همچنین تیم تیونینگ Electrogenic از کالیپرهای ترمز کیا EV6 جی‌تی برای این خودرو استفاده کرده است. نشانگر گیج سوخت نیز به نشانگر باتری باقی‌مانده تغییر حالت داده است.

کیا پراید برقی
قدرت کیا پراید برقی توسط دو پکیج باتری با ظرفیت ۱۰ کیلووات ساعت تامین می‌شود. یکی از آن‌ها زیر کاپوت و دیگری زیر صندوق عقب قرار دارد. این باتری‌ها از شارژر ۳.۳ کیلووات ساعتی پشتیبانی می‌کنند، بنابراین برای پر کردن آن‌ها به شش ساعت زمان نیاز خواهید داشت. برد کیا پراید برقی با یکبار شارژ، ۱۹۳ کیلومتر است. این مسافت برای سفر کردن با خودرویی که تنها برای خوش‌گذرانی ساخته شده است، کافی به نظر می‌رسد.

خودروبانک

source

توسط khodrocamp.ir