کاوازاکی W230 مدل 2025، موتورسیکلت اقتصادی و کلاسیک برند ژاپنی

مدل جدید برند محبوب کاوازکی با نام W230 برای سال ۲۰۲۵ در کلاس رترو با پیشرانه کم حجم به تازگی معرفی شده است.
به نظر میرسد در حال حاضر کمبودی در دسته موتورهای ۳۰۰ و ۴۰۰ سیسی وجود ندارد، اما یادآوری این نکته مفید است که اکثریت این مدلها از نوع اسپرت هستند، یا حداقل به سبک استاندارد طراحی شدهاند، اما در بخش موتورسیکلت های رترو با حجم یکچهارم لیتر، اوضاع متفاوت است؛ از زمانی که سوزوکی تولید TU250X را متوقف کرد، بیشتر مدلهای موجود از برند رویال انفیلد هستند، که حداقل چهار مدل زیر ۴۰۰ سیسی را ارائه میدهد و همه آنها به نوعی رترو یا به سبک کلاسیک طراحی شدهاند، اما برای سال ۲۰۲۵، برند محبوب کاوازاکی با مدل جدید W230 ABS وارد میدان شده است، که کوچکترین و جدیدترین مدل در سری کلاسیک W (که همچنین شامل W800 میشود) است و این برند آن را به عنوان یک موتورسیکلت اسپرت رترو که سبک جاودانه را با دسترسی مدرن ترکیب میکند، معرفی کرده است.


البته، این کلاس به دلیل تکنولوژیهای نوآورانه یا طراحیهای پیشرفته شناخته نشده است و W230 هم با این تفکر همخوانی دارد، زیرا دارای یک موتور تکسیلندر ۲۳۳ سیسی با سیستم هواخنک است، که در یک فریم فولادی نیمهدوگانه نسبتاً ساده قرار گرفته و با مجموعهای از عناصر رترو احاطه شده است. جنبههای بصری در اینجا اهمیت دارند و W230 به خوبی زیباییشناسی موتورسیکلتهای بریتانیایی دهه ۱۹۶۰ را به نمایش میگذارد، با یک مخزن سوخت کلاسیک، گلگیرهای فلزی روی رینگ های پرهای، صندلی نیمهتکهای و اگزوزهای کرومکاری شده، درست مانند برادر بزرگترش با موتور موازی دو سیلندر. ارگونومی این موتورسیکلت راحت است، با پدالهای میانی و دستههای بلند که با صندلی پایینی ۲۹.۳ اینچی ترکیب میشوند تا موقعیت نشستن عمودی را برای رانندگان فراهم کنند. در جلو، یک جفت کمک فنر تلسکوپی ۳۷ میلیمتری غیرقابل تنظیم و در عقب دو شوک برای حفظ ظاهر کلاسیک بر روی این مدل عرضه شده است و همه اینها روی رینگ های پره ای، ۱۸ اینچی در جلو و ۱۷ اینچی در عقب سوار شده اند. حس و حال قدیمی محصول جدید کاوازکی به کیلومترشمار آن نیز منتقل شده و W230 دو نشانگر آنالوگ را نزدیک به دستهها قرار داده که دارای یک نمایشگر LCD مشابه W800 است.
با توجه به هدف کارخانه سازنده مدل W230، میزان قدرت آن هم تعجبآور نیست؛ موتور تکسیلندر با حجم یکچهارم لیتر شباهتی به موتور KLX230 کاوازاکی دارد (اگرچه بدنه و رنگ متفاوتی دارد)، که در بیانیه مطبوعاتی گفته شده به “شخصیت دوستدار راننده” آن کمک میکند. می توان از توصیف برند کاوازاکی از محصول جدید خود این برداشت را کرد که این مدل برای شتاب و حداکثر سرعت در جاده ها ساخته نشده است و به نظر میرسد راحتی در cruising (رانندگی آرام) هدف اصلی این موتورسیکلت باشد.


تم کلاسیک به ترمز دیسکی تک در جلو و عقب نیز در این موتورسیکلت منتقل شده است که مسئول کاهش سرعت کاوازاکی W230 است که تنها ۱۴۳ کیلوگرم وزن دارد و خبرخوش آن است که سیستم ABS به عنوان تجهیزات استاندارد بر روی آن عرضه خواهد شد، که همیشه در موتورسیکلتهایی با قیمت زیر ۶۰۰۰ دلار تضمین شده نیست. همچنین، جعبهدنده ششسرعته نیز نکته مثبتی است، در حالی که بسیاری از موتورسیکلتهای این دسته تنها پنج دنده دارند (حتا W800 نیز پنجسرعته است).
در مورد ابعاد، اگر فرض کنید W کوچک نسخهای مینیاتوری از برادر استانداردش W800 است، این تفکر چندان دور از واقعیت نیست، زیرا فاصله محوری آن ۵۵.۷ اینچ است که حدود ۲ اینچ کوتاهتر از فاصله محوری برادر بزرگترش است.
سؤال این است که برند کاوازاکی با عرضه این مدل در سال ۲۰۲۵ می تواند با رقیبان خود مثل برندهای سوزوکی و یاماها در بازارهای جهانی رقابت کند یا خیر؟ سوزوکی سالها پیش مدل TU250X را توقف تولید کرد و در حالی که یاماها، مدل V Star 250 را همچنان تولید می کند، ارگونومی، پیکربندی موتور و طراحی مدل های ذکرشده، آن ها را در دستهای جداگانه قرار میدهد، اما کاوازاکی مدل W230 به طور حتم با مدلهای تولید انبوهی مانند Classic رویال انفیلد و Benelli Imperiale 400 مقایسه خواهد شد، موتورسیکلتهایی که به لحاظ طراحی رترو مشابه هستند و همچنین دارای موتورهای تکسیلندر با کورس بلند و (احتمالاً) خروجی قدرت مشابهی هستند.
کاوازاکی کاوازاکی W230 کاوازاکی W230 مدل 2025 معرفی کاوازاکی W230 مدل 2025
source