پریوس؛ نگاهی به تاریخچه و نسل‌های اولین خودروی هیبرید تولید انبوه

تاریخچه و نسل های تویوتا پریوس
تاریخچه و نسل های تویوتا پریوس

پریوس از جمله محصولات پر سر و صدای تویوتاست که انقلاب بزرگی در زمینه خودروهای هیبریدی ایجاد کرد. در ادامه به معرفی نسل های این خودروی نیمه پاک نگاهی خواهیم کرد. 


آریزو 8


آریزو 8

فهرست محتوا

  • نسل اول تویوتا پریوس (۱۹۹۷)
  • نسل دوم تویوتا پریوس (۲۰۰۳)
  • نسل سوم تویوتا پریوس (۲۰۰۹)
  • نسل چهارم تویوتا پریوس (۲۰۱۵)
  • نسل پنجم تویوتا پریوس (۲۰۲۲)

زمین روز به روز در حال گرم‌تر شدن است و وجود وسایل نقلیه‌‌ای که با سوخت‌ های فسیلی کار کند به بیشتر شدن این رویداد دامن خواهد زد. یکی از راه حل‌هایی که تاکنون برای رفع این معضل بوجود آمده ساخت خودروهایی است که آلودگی کمتری داشته و یا اصلا آلودگی ندارند. به صورت کلی اکنون خودروهایی که نسبت به خودروهای احتراقی آلودگی کمتری داشته و یا اصلا آلودگی ندارند به سه دسته تقسیم می‌شوند: خودروهای هیبریدی، خودروهای پلاگین هیبریدی و خودروهای برقی. 

خودروهای هیبرید برخلاف تفکر عامه مردم عمر بالایی داشته و تولد آنها به بیش از یک قرن پیش می رسد! از همان سال ها شرکت ها به فکر ساخت خودرویی بودند که آلودگی و مصرف کمتری خصوصا در داخل شهر ها داشته و نسبت به ماشین های بنزینی به صرفه تر هم باشند. اوایل قرن ۱۹ میلادی بود که طرح های مختلفی از خودروهای گازوئیلی – برقی مطرح شد و شرکت های مختلفی کار بر روی آن را شروع کردند. 

فردیناند پورشه، که در آن سال ها در شرکت Lohner Works کار می کرد موفق شد تا در سال ۱۹۰۳ خودرویی هیبرید را ساخته و توسعه دهد. البته شرکت های دیگری هم نوع های مختلفی از هیبرید را طی آن سال ها ساختند اما هیچکدام از آنها به تولید انبوه نرسیدند. پس از چند ده سال دوباره خودروسازان مختلفی در نیمه دوم قرن ۱۹ از جمله جنرال موتورز آمریکا به دنبال اصلاحات مختلفی که سازمان هوای پاک ایالات متحده وضع کرده بود به سراغ این خودروها رفتند اما همچنان موفقیت چندانی حاصل نشد. 

اوایل دهه ۱۹۹۰ میلادی، تویوتا به عنوان اولین شرکت برخاسته از شرق ایده ساخت خودرویی خانوادگی با سوخت دوگانه و البته مصرفی بسیار کمتر از خودروهای تمام بنزینی را ارائه کرد. مهندسین تویوتا به سراغ ایده های آمریکایی رفته و ساخت خودرویی برقی – بنزینی یا به اصطلاح، هیبرید را از سر گرفتند. خودرویی که به وسیله یک پیشرانه احتراقی و یک یا دو موتور برقی توان حرکتی خوبی داشت اما با مصرفی کمتر!

پریوس، نام انتخاب شده توسط تویوتا برای این محصول جذاب خود بود که برای اولین بار در سال ۱۹۹۷ در ژاپن معرفی شد و چند سال بعد رسما نسخه جهانی آن در سال ۲۰۰۰ وارد آمریکا شد. حالا با گذشت نزدیک به ۳ دهه از تولد پریوس به قدری این محصول محبوب و پرطرفدار شده که هر گاه نام یک خودروی هیبرید بیاید ناخودآگاه ذهنمان به سمت پریوس خواهد رفت. 

نسل اول تویوتا پریوس (۱۹۹۷)

پریوس در نسل اول خود همانطور که اشاره کردیم ابتدا در ژاپن معرفی شد و در سال ۲۰۰۰ سرانجام نسخه رسمی آن وارد بازارهای جهانی شد. این نسل در بخش نیروی محرکه به یک پیشرانه بنزینی با توان ۷۰ اسب بخار و یک موتور برقی با توان ۴۴ اسب بخار قدرت مجهز شده بود. شتاب تست شده این خودرو نزدیک به ۱۳ ثانیه بود و مصرف سوخت اعلام شده برای آن عددی نزدیک به ۶.۷ لیتر بود. 

پریوس نسل اول با وجود ایرادات و ضعف های مختلف در بخش فنی و باتری ها، توانست فروش موفقی خصوصا در بازار آمریکا بدست آورده و نظر مردم را نسبت به خودروهای هیبرید عوض کند. البته که طراحی ظاهری این خودرو بسیار ساده بود و همچنین چندان ضریب درگ و آیرودینامیک بالایی نداشت. 

نسل دوم تویوتا پریوس (۲۰۰۳)

سرانجام پریوس پر سر و صدا در سال ۲۰۰۳ به ایستگاه دوم رسید تا شاهد یک پوست اندازی بزرگ در این محصول نیمه پاک باشیم! تویوتا پریوس نسل دو حالا با طراحی بهتر و البته آیرودینامیک تر از قبل معرفی شده و همین مورد سبب شده بود که مصرف سوختش هم بهبود پیدا کند. 

پریوس حالا باتری هایی بروزتر با ظرفیت بیشتر داشت که نسبت به سری اول بهتر شده بود. همچنان این نسل پریوس از یک موتور بنزینی و الکتریکی بهره می برد اما قدرت آنها بیشتر از نسل قبل شده بود. روند رو به رشد پریوس به حدی بود که بیشتر وبسایت ها و مجلات معتبر خودرویی آن را در لیست ۱۰ خودروی برتر خود جای دادند. 

نسل سوم تویوتا پریوس (۲۰۰۹)

سال ۲۰۰۹ میلادی تویوتا نسل سوم پریوس محبوب را معرفی کرد. این نسل تویوتا پریوس از نظر طراحی واقعا نسبت به قبل بهتر شده و خبری از طراحی ساده و بی آلایش نبود. همچنین ضریب آیرودینامیکی این نسل هم بهتر از قبل شده و همچنان ستون C با زاویه زیادی طراحی شده بود. این نسل از پریوس در بازار آمریکا فروش بالایی را تجربه کرد که نشان از اعتماد بالای مردم به این محصول هیبریدی بود. 

پریوس نسل سه بر خلاف نسل های پیشین خود در تیپ های مختلفی تولید شد که نسخه استیشن و هاچ بک را هم شامل می شد. در این نسل تویوتا اقدام به معرفی نمونه پلاگین هیبرید پریوس نیز کرد که به پک باتری لیتیوم یونی مجهز شده و به صورت مستقیم هم امکان شارژ آن وجود داشت. در این نسخه برد در حالت تمام برقی به ۲۴ کیلومتر افزایش پیدا کرد. 

نسل چهارم تویوتا پریوس (۲۰۱۵)

تویوتا پریوس در سال ۲۰۱۵ وارد نسل چهارم خود شد تا موفقیت نسل های قبلی را همچنان ادامه دهد. این نسل پریوس از نظر طراحی حالا با خطوطی تند و تیز تر و چهره‌ای کاملا متفاوت با قبل به بازار عرضه شد. تویوتا سعی داشت تا جذابیت بصری این محصول را در نسل چهارم افزایش دهد که موفق هم بود. 

پریوس نسل چهار برای اولین بار به طور رسمی به بازار ایران هم توسط ایرتویا عرضه شد و مردم هم علیرغم ناشناخته بودن خودروهای هیبرید در آن سال ها از این محصول ژاپنی استقبال قابل قبولی کردند. این نسل از تویوتا پریوس همچنان از نظر فنی نسبت به قبل بهبود های اساسی پیدا کرده بود. از جمله پیمایش ۳۵ کیلومتری در حالت تمام برقی و بهبود ضریب درک یا همان ضریب آیرودینامیک. 

نسل پنجم تویوتا پریوس (۲۰۲۲)

تویوتا در سال ۲۰۲۲ در یک خانه تکانی بزرگ پریوس را هم وارد نسل پنجم خود کرد تا حالا بر خلاف نسل اول شاهد یک خودروی جذاب و آینده نگر باشیم. طراحی این نسل کاملا بر اساس زبان طراحی جدید تویوتا بود که در آن خودرو بسیار مدرن و البته جذاب طراحی شده است. دوباره در این نسل خبری از خطوط تند و تیز نیست و طراحی خودرو سیال و روان صورت گرفته. 

پریوس نسل پنجم از نظر امکانات و کابین هم لوکس ترین نسل در میان نسل های تولید شده تا به امروز است که تیپ‌ های مختلفی را هم شامل می شود. از نظر فنی نیز این نسل با دو‌ تیپ استاندارد و پرایم به بازار عرضه شد که حالا هر دو تیپ بیشترین قدرت و بهترین شتاب را دارند. برد هر دو تیپ در حالت تمام برقی به ترتیب ۴۰ و ۶۰ کیلومتر بوده که بسیار بهتر از قبلی هاست. 

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال
تلگرام
و
اینستاگرام
اسب بخار دنبال کنید.

source

توسط khodrocamp.ir