اوایل امسال، زمانی که داچیا اسپرینگ وارد بازار شد، احساس می‌شد که بازار خودروهای برقی بالاخره یک نقطه ورود ارزان و قابل‌قبول پیدا کرده است. اما چینی‌ها هم فاصله چندانی نداشتند.

با حمایت استلانتیس، شرکت چینی لیپ‌موتور که در شهر هانگژو مستقر است، قرار است اواخر امسال با دو خودروی برقی جدید وارد بریتانیا شود: T03 و C10. و بله، قیمت رقابتی همان نکته جذاب این خودروهاست.

خودروی لیپ‌موتور T03 با قیمت پایه ۱۵۹۹۵ پوند عرضه خواهد شد. این خودرو یک هاچ‌بک ساده و کوچک پنج در و چهار نفره برای استفاده در شهر است که از نظر اندازه قابل مقایسه با کیا پیکانتو است. در واقع، تنها انتخاب شما این است که کدام رنگ بیرونی را برای آن انتخاب کنید. ساده است، نه؟

لیپ‌موتور T03 برقی همزمان توسط دو شرکت پارس خودرو و شتابران خودرو به بازار کشورمان معرفی شده است و گفته می‌شود بزودی عرضه خواهد شد.

قدرت این خودرو از یک موتور برقی ۹۴ اسب بخار و ۱۱۷ پوند-فوت گشتاور تامین می‌شود که با یک باتری ۳۷.۳ کیلووات‌ساعتی همراه شده است. این باتری با یک بار شارژ امکان طی کردن مسافتی معادل ۱۶۵ مایل را فراهم می‌کند و می‌توان آن را در ۳۶ دقیقه تا ۸۰ درصد شارژ کرد. همچنین اگر در خانه به شارژ بپردازید، می‌توانید از شارژر ۶.۶ کیلوواتی داخلی استفاده کنید، البته اگر مایل باشید دوباره کل سه‌گانه «ارباب حلقه‌ها» را تماشا کنید!

از نظر طراحی، لیپ‌موتور T03 به اندازه یک سنگ صیقلی ساده است که یک پیراهن چهارخانه پوشیده باشد. با این حال، از رنگ‌بندی دوگانه و رینگ‌های ۱۵ اینچی با طراحی جالب بهره می‌برد. چراغ‌های ال‌ای‌دی در جلو و عقب نیز به طراحی کلی خودرو اضافه شده‌اند که حالتی بانمک و دوست‌داشتنی به آن می‌بخشند.

در داخل خودرو، جزئیات بیشتری وجود دارد. خریداران از سانروف پانوراما، صفحه نمایش ۱۰ اینچی برای سیستم اطلاعات و سرگرمی، و یک صفحه نمایش ۸ اینچی برای نشانگرها بهره‌مند خواهند شد. و البته شیشه‌های برقی برای تمامی پنجره‌ها هم فراهم شده است!

لیپ‌موتور T03 برقی

لیپ‌موتور در زمینه تکنولوژی کم نگذاشته است. فرمان چند‌منظوره به همراه بلوتوث و سیستم کنترل صوتی در این خودرو قرار دارد که مخصوصاً برای جلوگیری از صحبت بیش از حد گویندگان رادیویی موردعلاقه‌تان بسیار مفید است!

همچنین، مجموعه‌ای از امکانات ایمنی شامل ۱۰ عملکرد ADAS، مانند هشدار خروج از خط و هشدار برخورد از جلو، به همراه دوربین تشخیص چهره برای هوشیار نگه داشتن راننده در این خودرو گنجانده شده است. به‌روزرسانی‌های نرم‌افزاری از طریق سیستم OTA نیز انجام می‌شود و پیش‌گرمایش خودرو با استفاده از یک اپلیکیشن مخصوص صورت می‌گیرد.

این مشخصات بسیار خوبی برای اولین ورود لیپ‌موتور به بازار بریتانیا به شمار می‌رود. به عنوان یک جایگزین، لیپ‌موتور شاسی‌بلند لیپ‌موتور C10 را نیز معرفی خواهد کرد. این خودرو با قیمت پایه ۳۶۵۰۰ پوند عرضه می‌شود و از نظر اندازه و قیمت با اشکودا انیاک در سطح پایه قابل مقایسه است.

همان‌طور که انتظار می‌رود، مشخصات فنی C10 نسبت به T03 کمی بهبود یافته است. همچنان از یک موتور برقی بهره می‌برد، اما این بار با قدرت ۲۱۵ اسب بخار و گشتاور ۲۳۶ پوند-فوت. اندازه باتری نیز به ۶۹.۹ کیلووات‌ساعت افزایش یافته است که امکان پیمودن ۲۶۲ مایل مسافت را با یک بار شارژ فراهم می‌کند و در ایستگاه‌های شارژ DC عمومی در ۳۰ دقیقه قابل شارژ است.

فضای داخلی لیپ‌موتور T03 برقی

از نظر طراحی هم لیپ‌موتور C10 جذاب است. جلوپنجره‌ای به شکل دمبل و باربند روی سقف به همراه برآمدگی‌هایی در بدنه، حس حضور قوی این شاسی‌بلند را در جاده افزایش می‌دهد.

در داخل، نکات برجسته شامل صفحه نمایش لمسی ۱۴.۶ اینچی برای سیستم اطلاعات و سرگرمی، نمایشگر ۱۰.۲۵ اینچی و سیستم صوتی با ۱۲ بلندگو و قدرت تا ۸۴۰ وات است. سیستم ایمنی C10 نیز تا ۱۷ عملکرد را شامل می‌شود و به دوربین ۳۶۰ درجه برای سهولت پارک خودرو مجهز است.

از دیگر امکانات می‌توان به نورپردازی محیطی، چندین پورت شارژ برای دستگاه‌ها و محفظه‌های ذخیره‌سازی بیشتر اشاره کرد. با این حال، یکی از نقاط ضعف این خودرو فضای صندوق عقب آن است که ۴۳۵ لیتر حجم دارد. این حجم حدود ۱۵۰ لیتر کمتر از اشکودا انیاک در حالت استاندارد است و حتی بدتر، وقتی صندلی‌ها جمع شوند، تنها ۲۹۰ لیتر فضای مفید خواهید داشت. اوه!

لیپ‌موتور C10

در هر صورت، هر دو مدل T03 و C10 در ماه نوامبر عرضه خواهند شد و لیپ‌موتور تایید کرده است که هر سال یک مدل جدید را طی سه سال آینده به بازار عرضه خواهد کرد.

source

توسط khodrocamp.ir