ولوو خواهان ممنوعیت فروش خودروهای بنزینی جدید در اروپاست

ممنوعیت فروش خودروهای بنزینی جدید
ممنوعیت فروش خودروهای بنزینی جدید

شرکت ولوو معتقد است که اروپا باید فروش خودروهای بنزینی جدید را تا سال ۲۰۳۵ ممنوع کند.


آریزو 8


آریزو 8

به گزارش پایگاه خبری اسب بخار، شرکت ولوو یکی از اولین خودروسازان بود که اعلام کرد به تدریج به تولید موتورهای احتراقی پایان می‌دهد. از این رو در اوایل سال ۲۰۲۱، این شرکت وعده داد تا پایان دهه به تولید کاملاً برقی روی آورد. اگرچه به نظر می‌رسد این هدف دیگر تحقق نخواهد یافت، اما مسئولین ولوو معتقدند که اروپا همچنان باید فروش خودروهای بنزینی جدید را تا سال ۲۰۳۵ ممنوع کند.

ولوو به همراه ۴۹ شرکت دیگر بیانیه‌ای را امضا کرده و از اتحادیه اروپا خواسته‌اند تا هدف خود را تغییر ندهد. جیم روآن، مدیرعامل ولوو، اعلام کرده که مؤثرترین اقدام برای کاهش انتشار گازهای آلاینده در قاره اروپا، ممنوعیت فروش خودروهای دارای موتور احتراقی است. او تأکید کرده که الکتریکی‌سازی بزرگ‌ترین اقدام واحدی است که صنعت ما می‌تواند برای کاهش ردپای کربنی خود انجام دهد.

در این بیانیه، تنها ولوو و شرکت ریویان به عنوان خودروسازان، درخواست ممنوعیت فروش خودروهای بنزینی و دیزلی در اروپا را امضا کرده‌اند.

شایان ذکر است که برخی خودروسازان دیگر از امضای این بیانیه خودداری کردند، اما نام‌های بزرگی در خارج از صنعت خودرو، از جمله اوبر و ایکیا، به امضاکنندگان پیوسته‌اند. نکته جالب این‌جاست که تسلا، که همانند ریویان فقط خودروهای برقی تولید می‌کند، در این گزارش ذکر نشده است.

لازم به ذکر است که این ممنوعیت دارای یک تبصره است. کمیسیون اروپا خواهان توقف فروش خودروهایی است که انتشار آلاینده‌های مضر دارند، بنابراین موتورهای احتراقی به خودی خود ممنوع نخواهند شد. این مسئله به‌طور تئوری به خودروهایی که با سوخت‌های سنتتیک یا حتا هیدروژن کار می‌کنند، اجازه ادامه فعالیت پس از سال ۲۰۳۴ را می‌دهد. این معافیت با درخواست آلمان انجام شد و کمیسیون اروپا تعهد کرده است که راهی قانونی برای استفاده از خودروهایی با سوخت‌های کربن-خنثی پس از سال ۲۰۳۴ ارائه کند.

در همین حال، ولوو به‌تازگی یکی از مهم‌ترین انواع موتورهای احتراقی خود را کنار گذاشته و اعلام کرده است قصد ندارد دوباره به آن بازگردد. در اواخر اسفند سال گذشته، آخرین خودروی دیزلی ولوو از خط تولید خارج شد و تا سال ۲۰۳۰، پیش‌بینی می‌شود خودروهای هیبریدی پلاگین با موتور بنزینی و خودروهای کاملاً برقی ۹۰ تا ۱۰۰ درصد از فروش کل این شرکت را به خود اختصاص دهند.

ولوو که اکنون متعلق به شرکت جیلی است، معتقد است که فقط تعداد محدودی از مدل‌های هیبریدی سبک تا شش سال دیگر همچنان در بازار باقی خواهند ماند. خودروهای هیبریدی پلاگین و برقی در حال حاضر ۴۸ درصد از فروش در سه‌ماهه دوم سال را به خود اختصاص داده‌اند و ولوو تخمین می‌زند که این عدد در سال ۲۰۲۵ به ۵۰ تا ۶۰ درصد برسد.

در آغاز سال، مدیر مالی پورشه، لوتز مشکه، اظهار کرده بود: «ممنوعیت سال ۲۰۳۵ ممکن است به تعویق بیافتد.» همچنین، وزیر محیط‌زیست و امنیت انرژی ایتالیا در اوایل این ماه گفته است: «این ممنوعیت باید تغییر کند و این دیدگاه ایدئولوژیک شکست خورده است.»

او افزود: «این ممنوعیت غیرمنطقی است و اروپا به یک دیدگاه واقع‌بینانه نیاز دارد. این دیدگاه‌ها توسط نخست‌وزیر ایتالیا، جورجیا ملونی، نیز حمایت شده است که این ممنوعیت را “خودتخریبی” می‌داند.»

هر اتفاقی که در اروپا رخ دهد، تأثیرات جهانی خواهد داشت، چراکه بزرگ‌ترین بازیگران صنعت خودرو در این قاره خودروهای خود را توسعه و تولید می‌کنند و اگر یک برند خاص نتواند از سال ۲۰۳۵ خودروی بنزینی خود را در اروپا بفروشد، ممکن است نتواند مقیاس اقتصادی لازم را به دست آورد و احتمالاً تولید آن مدل بنزینی در سطح جهانی نیز متوقف شود.

source

توسط khodrocamp.ir