ب ام و E46 زره پوش؛ هیولای دوست‌داشتنی ماشین‌بازها

ب ام و E46 زره پوش

زمانی که از خودروهای زره‌پوش صحبت می‌کنیم، اغلب به خودروهایی مانند مرسدس S-Class صدراعظم آلمان یا کادیلاک هیولا رئیس‌جمهورهای ایالات متحده آمریکا فکر می‌کنیم. در ب ام و، مدل‌هایی مثل سری ۷ یا خودروهای سری X5 به بالا به ذهن خطور می‌کنند، اما جالب است بدانید که بیش از ۲۰ سال پیش، یک مدل زره پوش از سری ۳ ب ام و هم به‌صورت رسمی تولید شد.


آریزو 8


آریزو 8

به گزارش پایگاه خبری اسب بخار به نقل از موتور۱، این مدل را به‌طور اتفاقی کشف کردیم، آن هم از طریق یک آزمایش رانندگی ب ام و ۳۳۰Ci (E46). در کنار بروشورهای مختلف این سری، به فهرست قیمت مدل‌های سال ۲۰۰۳ برخوردیم که نشان می‌داد قیمت ب ام و ۳۳۰i در آن زمان ۳۵,۲۰۰ یورو بوده است. اما نکته جالب این بود که مدل BMW 3 Series Security نیز در این فهرست وجود داشت، که زره‌پوش با کلاس حفاظتی ضدگلوله B4 بود و ۲۳۱ اسب‌بخار قدرت داشت. قیمت این خودرو به‌صورت درخواستی بود، اما طبق گزارش‌ها، قیمت آن حدود دو برابر مدل استاندارد بود، یعنی حدود ۷۰,۰۰۰ یورو.

ب ام و سری 3 زره پوش
ب ام و سری ۳ زره پوش

این خودرو در نمایشگاه ژنو ۲۰۰۳ معرفی شد، هم‌زمان با مدل زره پوش سری ۷. اما پس از ۲۱ سال، اطلاعات زیادی در دسترس نیست و تنها یک عکس (تصویر کاور خبر) از این خودرو منتشر شده است. دلیل این موضوع کاملاً مشخص است، چراکه در خودروهای زره‌پوش، رعایت مسائل امنیتی و حفظ حریم خصوصی در اولویت قرار دارد و جزییات حفاظتی آن‌ها نباید به‌راحتی در دسترس عموم قرار گیرد.

وزن اضافی این خودرو کاملاً مدیریت‌پذیر است و به ۲۷۰ کیلوگرم می‌رسد. بنابراین شاید تصور کنید که رانندگی با آن شبیه به ۳۳۰i با چهار سرنشین و مقداری چمدان باشد، اما این‌طور نیست. شاسی خودرو به‌طور دقیق با شرایط تطبیق داده شده است. رانندگی بسیار تیز و دقیق است و هیچ حرکت اضافی در بدنه حس نمی‌شود. حتی در پیچ‌ها با وجود تایرهای ران‌فلت، عملکرد آن شگفت‌انگیز است.

این خودرو به‌طرز قابل‌ قبولی با تعادل رفتار می‌کند، دقیقاً مثل یک ب‌ام‌و قدیمی. تغییر از اصطکاک ایستا به دینامیک و بالعکس بسیار هماهنگ و بدون هیچ ناآرامی بزرگی اتفاق می‌افتد. این خودرو حتی در شرایط بارانی هم هندلینگ قابل قبولی دارد، اما به بادهای جانبی حساسیت زیادی نشان می‌دهد!

موتور شش سیلندر خطی بزرگ ۳.۰ لیتری مدل ۳۳۰i به‌طور عمدی انتخاب شده تا وزن اضافی خودرو را جبران کند؛ چرا که پس از یک حمله، باید بتوانید به سرعت از محل فرار کنید.

ب ام و E60 زره پوش

ب ام و E46 زره پوش

مدل زره پوش دیگری که در سری ۵ ب ام و (E60) در سال ۲۰۰۵ معرفی شد و همچنین با کلاس B4 زره‌پوش بود، برخی اطلاعات مفید را فراهم می‌کند. حتا قبل از آن، مدل ۵۴۰i Protection در سری E39 نیز به همین شکل عرضه شد. در آن زمان گفته می‌شد که با معرفی سری ۵ زره پوش، ب ام و برای مقابله با افزایش خشونت و تهدیدات جنایی مانند سرقت و آدم‌ربایی در مناطق مختلفی از جمله آمریکای لاتین، جنوب شرقی آسیا و برخی کشورهای اتحاد جماهیر شوروی سابق تولید شده است.

جرایمی که اغلب به‌صورت تصادفی و در خیابان‌های عمومی رخ می‌دهند، معمولاً مستقیماً جان سرنشینان را هدف قرار نمی‌دهند، بلکه به‌طور عمده دزدان به اموال و خودرو توجه دارند. به همین دلیل، خودروهای سری ۵ ب ام و از سرنشینان در برابر تیراندازی با گلوله‌های تفنگ‌های دستی مانند ۴۴ مگنوم محافظت می‌کنند و الزامات کلاس حفاظتی B4 را برآورده می‌سازند.

برای زره پوش کردن خودروها، از موادی مانند الیاف کامپوزیتی (آرامید، پلی‌اتیلن) و فولاد خاص استفاده می‌شود. شیشه‌های خودرو حدود ۲۱ میلی‌متر ضخامت دارند و با یک لایه پلی‌کربنات پوشش داده شده‌اند تا از سرنشینان در برابر شکستگی محافظت کنند.

تولید ب ام و Security در مکزیک

مدل ۳۳۰i Security ب ام و نیز به‌صورت موازی با سایر مدل‌ها در کارخانه دینگولفینگ ب ام و تولید شد، اما نهایتاً مراحل نهایی تولید آن در کارخانه‌ای در تولاکا، مکزیک انجام می‌شد. تعداد تولید این مدل بین ۲۰۰ تا ۳۰۰ واحد در سال تخمین زده شده است. مکزیک به‌دلیل مشکلات جرایم و خشونت‌های مرتبط با مواد مخدر، به‌عنوان محل نهایی تولید این خودروها انتخاب شد. این در حالی است که برخی از این خودروها به آفریقای جنوبی نیز صادر شده‌اند.

آغاز جریان زره‌پوش شدن ب ام و

ب‌ام‌و از اواخر دهه ۱۹۷۰ شروع به ساخت خودروهای امنیتی ویژه کرد و این کار را با مدل ۷۳۳i از سری E23 آغاز کرد. گفته می‌شود که پیشنهاد این کار را فرانتس-یوزف اشتراوس داد، زمانی که تروریسم RAF مدیران و سیاستمداران را هدف قرار می‌داد. در خودروهای امنیتی ب‌ام‌و، تفاوت‌هایی بین “Security” (زره‌پوش سبک) و “High Security” (زره‌پوش سنگین) وجود دارد.

source

توسط khodrocamp.ir