مشکل خدمات پس از فروش و تأمین قطعات خودروهای مونتاژی

تأمین قطعات خودروهای مونتاژی
تأمین قطعات خودروهای مونتاژی

با توجه به افزایش اعتراض ها و بیش‌تر شدن نگرانی مردم، به نظر می رسد خودروسازان، به خصوص از نوع مونتاژکار، در حال حاضر فقط به فروش فکر می کنند. این مسئله باعث افزایش مشکل در دریافت مشکل خدمات پس از فروش و تأمین قطعات خودروهای مونتاژی شده است.


آریزو 8


آریزو 8

به گزارش پایگاه خبری اسب بخار، برخلاف دو خودروساز بزرگ کشور، تولید خودروسازان بخش خصوصی در دو سه سال گذشته با افزایش همراه بوده است؛ این افزایش، سهم آنان را از بازار بیش‌تر کرده است و نشانه ای از توانمندی آنان به شمار می آید.

آمار تولید بخش خصوصی

براساس آمار، خودروسازان بخش خصوصی در سال ۱۴۰۲ موفق به تولید ۳۰۶ هزار و ۹۰۹ دستگاه انواع خودرو شده اند. اگر افت تولید در برخی محصولات از جمله پیکاپ و اتوبوس رخ نمی داد، این آمار به راحتی از ۳۰۷ هزار دستگاه عبور می کرد.

بیش ترین آمار تولید این بخش نیز به تولید سواری اختصاص دارد. در ۱۲ ماه سال گذشته آن ها ۲۵۱ هزار و ۵۷ دستگاه انواع سواری تولید کرده اند. این تیراژ نشان می دهد که تمرکز ویژه خودروسازان بخش خصوصی بر تولید خودروهای سواری است که منجر به ثبت رشد ۷۲ درصد نسبت به سال قبل از آن شده است. در سال ۱۴۰۱ در مجموع ۱۴۶هزار و ۳۲۸ دستگاه انواع سواری توسط خودروسازان بخش خصوصی تولید شده بود. ضمن این‌که، برخی خودروسازان این بخش توانسته اند رکورد افزایش تولید سواری و پیکاپ را به نام خود ثبت کنند.

تولید و خدمات پس از فروش در دو جهت مخالف

اما با توجه به کمبود برخی قطعات و طولانی شدن زمان تعمیر و رفع خرابی به نظر می رسد که این بخش از صنعت خودروسازی فقط به یک طرف قضیه فکر می کند و سمت تولید و فروش اهمیت دارد، اما آن‌قدری که به فروش و عرضه اهمیت می دهند، گویا چندان توجهی به خدمات پس از فروش و تأمین قطعات و رفع نیاز مشتریان ندارند. در واقع با توجه به افزایش اعتراض ها و کمبودها می توان گفت که تولید و خدمات پس از فروش در دو جهت مخالف قرار گرفته اند.

بنا بر شنیده ها، حتا برخی قطعات که در نمایندگی ها پیدا نمی شود با قیمت هایی بسیار بالاتر در بازار به راحتی قابل دسترسی است. مشخص نیست که این قطعات اصلی و اورجینال از چه طریقی وارد بازار شده اند، اما هر چه هست باعث افزایش مشکلات و نارضایتی مصرف کنندگان شده است.

در این شرایط به نظر می رسد که خودروسازان غیردولتی همان اندازه که به معرفی محصولات و افزایش فروش توجه می کنند و اهمیت قائل می شوند، باید به همان اندازه نیز به خدمات پس از فروش و تأمین قطعات توجه کنند. البته این موضوع شامل حال تمام شرکت ها نمی شود، اما اگر مشکلی در مسیر تأمین قطعات وجود دارد باید به صراحت بیان شود. اگر مشکلی نیست باید در خصوص این‌که چرا قطعات آن‌ها در بازار یافت می شود، شفاف سازی کنند.

source

توسط khodrocamp.ir