علی همایون پور مدیر تامین و فروش قطعات شرکت کوشا خودرو در خصوص بازه زمانی تامین قطعات خودروهای آسیب دیده ناشی از تصادف گفت: هدف ما ضریب پاسخگویی ۸۰ درصدی به مشتریان است، اکثر قطعات ما هم پرمصرف هستند در واقع براساس قانون ۲۰ درصد قطعات پر مصرف همیشه در انبار برای هر مدل خودرو موجود در کشور موجود بوده و به صورت مستمر در حال سفارش گذاری می باشد.
وی در ادامه افزود:قبل از موجودی قطعات خودروهای شرکتی موجودی انبار را قطعات مربوط به خودروهای قدیمی شکل داده بود.براساس برنامه ریزی ها قطعات مدل های قدیمی تامین و برای خودروهای شرکتی از قطعات اصلی استفاده خواهد شد.برای خودروهای قدیمی هم از قطعات اصل و هم از قطعات OEM استفاده می شود تا بتوانیم دست مشتریانی که خودروهای آن شامل گارانتی نمی شود را برای انتخاب قطعات باز بگذاریم و مشتريان براساس توانایی مالی خود بتوانند قطعات مورد نیاز را تهیه کنند.
وی افزود شایان ذکر است کل قطعات خریداری شده از شرکت شامل 6 ماه گارانتی می باشد که این موضوع موجب اطمینان خاطر مشتری های شرکت و مالکان خودروها خواهد بود.
مدیر تامین و فروش قطعات شرکت کوشا خودروتصریح کرد : سفارشاتی برای تامین قطعات خودروهای قدیمی انجام شده و در حال تایید پیش فاکتور هستیم تا قطعات به صورت قانونی وارد شوند. از سه الی چهار ماه آینده تامین قطعات انجام می شود. یکی از دلایلی که تیم جدید تامین قطعات ایجاد شده برای تامین سریع تر قطعات خودروهای قدیمی و جدید بوده است.
وی در خصوص تامین قطعات خودروهای کیا تحویل شده به مشتریان، اظهار کرد: براساس تعداد خودروهایی که در کشور داریم توسعه شبکه نمایندگی ها را واحد شبکه انجام می دهد. بر همین اساس در نمایندگی ها فروش کالا داشته ایم،فروش کانتری خواهیم داشت ،بعلاوه خدمات پس از فروش هم ارایه خواهیم کرد.
همایون پور تاکید کرد: سفارش مربوط به خودروهای جدید در دو قسمت مصرفی و قطعات پر مصرف در تمام ۸ مدل انجام شده، در حوزه قطعات مصرفی مثل روغن دو قیمت مختلف با توجه به خودروهای شرکتی و خودروهای غیر شرکتی وجود دارد كه هر دو نوع روغن از برندهاي باكيفيت وارد شده است. برای خودروهای شرکت الزاما باید از یک برند استفاده شود ولی غیر شرکتی چون ۱۰ الی ۱۵ سال خارج از سيستم نمايندگي هم آزاد روغن تعویض شده ، حق انتخاب وجود دارد تا بتوانند از روغن ارزان تر استفاده کنند. ولی برای خودروهایی که در بازه گارانتی هستند و در دوره ۱۰ ساله خدمات الزاما از روغن تایید شده توسط نمایندگی های مجاز و روغن درجه یک استفاده کنند.
وی یادآور شد: علاوه بر روغن ، لنت ها ، دیسک ترمز و سایر لوازم مصرفی وارداتی نهایتا تا یکی دو ماه آینده تکمیل خواهد شد .خودروهای تحویل شده ای که به سرویس های اولیه رسیده آمد برای تامین قطعات آنها به مشکلی بر نخورده ایم. تعویض روغن و فیلتر برای آنها انجام شده است.
قطعات خودروهای شرکتی نظیر قطعات جلوبندی، بدنه و موتوری پر مصرف با تعداد منطقی براساس مدل و آمار مصرف کالا بر روی مدل های مشابه خودرو سفارش گذاری و تامین شده ، سعی شده این قطعات با قیمت مناسب با به صرفه تامین و قیمت گذاری شود. سعی ما بر این بوده که قطعات هم در سعی ما بر این بوده که قطعات هم در دسترس باشد و هم قیمت آن طوری باشد منجر به رضایت نهایی مشتری گردد.
همایون پور در خصوص تامین قطعات خودروهای غیر شرکتی کوشا خودرو گفت: با توجه به سیاست تجاری و از لحاظ اینکه ما بخواهیم حمایتی از صاحبانخودروهای غیر شرکتی برای تامین قطعات انجام دهیم، سفارشات قطعات پر مصرف را انجام داده ایم که در قالب پکینگ کوشا پارت و با گارانتی ۶ ماهه قطعات به مشتریان فروخته شود. هم خیال آنها از ضمانت گارانتی قطعات راحت خواهد شد و هم با قیمت منطقی قطعات به مشتریان خودروهای غیر شرکتی ارائه خواهد شد.
وی در خصوص تامین قیمت قطعات عنوان کرد: خرید قطعات با قیمت مناسب در حال تامین می باشد که سود این قیمت ها با توجه به اینکه سود از روی قیمت خرید تامین می شود ، محاسبه خواهد شد. دو اصل مهم در زمینه خرید قطعات وجود دارد یکی قیمت و دیگری کنترل موجودی و مدیریت موجودی مناسب.
قیمت گذاری این اقلام با توجه به بررسی قیمت در میان رقبا انجام می شود تا زمانیکه به قیمت مطلوب نرسیم تاییده خرید انجام نمی شود.
وی توضيح داد :قطعا باید از لحاظ قیمت طوري باشد كه هم ما و هم مشتري رضايت كافي داشته باشیم. يك نكته مهم در خصوص قطعاتي كه ما عرضه ميكنيم اين كه اين قطعات از مبادي رسمي گمركات وارد كشور مي شود و به همين دليل با توجه به پرداخت حق گمركي و … ممكن است نسبت به قطعاتي كه از مبادي غير رسمي وارد مي شوند قيمت بالاتري داسته باشد. اما نكته مهم اينجاست كه ما كيفيت قطعاتي كه عرضه ميكنيم را تاييد كرده و آنها شامل گارانتي هستند.
مدیر تامین و فروش قطعات شرکت کوشا خودرو در خصوص جزییات تامین قطعات خودروها گفت: با توجه به فراوانی خودرو هایی که وجود دارد ، اگر بخواهیم برای همه قطعات پر مصرف خودروها سبد کامل داشته باشیم نیاز به زیر ساخت بزرگ و قوی داریم.تامین کامل قطعات روی خودروهای که تعداد بیشتری در کشور دارند ، انجام خواهد شد.با توجه به ارزیابی انجام شده برای این خودروها هر چه قیمت پایین تر باشد ، برای مشتریان غیر شرکتی که ۱۰ الی ۱۵ سال از خودرو خود استفاده کرده اند، بهتر است. در این زمینه اولویت با برند اصلی و قیمت بالا نیست ، باید برندی از قطعات برای این خودروها تامین شود که مردم به آن اعتماد کنند ، مهم است که بتوانیم این قطعات مناسب را با برند شرکت کوشا، گارانتی شرکت و با کیفیت مطلوب به مشتریان عرضه کنیم.
وی در خصوص روش کنترل موجودی انبار مرکزی در شرکت کوشا خودرو گفت: در مدیریت موجودی هم از روش نقطه سفارش ذخیره استفاده می کنیم هم از روش دوره ثابت سفارش دهی ، طبق سیاست و وضعیت کنونی شرکت تصمیم گرفته ایم که سالی 2 بار سفارش دهی برای قطعات داشته باشیم. براساس دوره سفارش و حداکثر موجودی موجودی ، فروش از دست رفته ، سفارش گذاری روی موعد خود انجام می شود و تمامی فاکتورهای کنترل موجودی در این زمینه در نظر گرفته می شود که قطعات به تعداد کافی و در زمان مناسب ، با قیمت مناسب به مشتریان عرضه شود.
وی تاکید کرد: انبار مرکزی قطعات کوشا خودرو در تهران است ولی قطعات در نمایندگی ها در تمام استان ها نیزعرضه می گردند . بعلاوه تصمیم گرفته شده که یک انبار بزرگی ایجاد شود و کارهای مربوط به آن هم انجام شده و در حال انجام جزییات داخلی انبار و تجهیز آن هستیم . در ادامه هم دو تا سه سوله بزرگ به عنوان انبار تغذیه اصلي قطعات جهت تغذیه شبكه خدمات و فروش قطعات در نظر گرفته خواهد شد.
همچنین انبار دار ها آموزش لازم برای ارائه خدمات مطلوب به مشتریان را دریافت کرده اند.
همایون پور گفت: بعلاوه بازرسی فصلی از مجموعه انبارها در سراسر کشور انجام می شود و برای تسهیل کار با شرکت باربری هم قرار داد بسته ایم تا به صورت رایگان قطعات را از انبار مرکزی برای سایر انبارها ارسال کنیم. شارژ انبارها هفته ای یکبار و سفارشات VOR هم روزانه انجام می شود. حتی در تسویه حساب هم ابتدا ارائه خدمات به مشتریان مد نظر قرار گرفته و سپس روش های تسویه با نمایندگی انجام خواهد شد.
همایون پور خاطر نشان کرد: برنامه ریزی شده تا تمام انبارهای نمایندگی ها با توجه به فراواني خودروهاي فروخته شده در آن استان و ميزان مراجعات همواره توانايي پاسخ گويي به مشتریان را داشته باشند.
source