برونو ساکو ؛ خالق افسانه ای مرسدس درگذشت

برونو ساکو
برونو ساکو

برونو ساکو، مدیر طراحی مرسدس بنز در سال های طلایی این شرکت، روز ۱۹ سپتامبر ۲۰۲۴ درگذشت.


آریزو 8


آریزو 8

خبر برای دوست داران حوزه خودرو بویژه بخش طراحی بسیار ناراحت کننده بود. یکی از بهترین طراحان صنعتی در زمینه خودرو، یعنی برونو ساکو درگذشت. برونو ساکو را می توان خالق مدل های ماندگاری همچون W124 و W140 ملقب به اتاق تانک دانست و C111 افسانه ای نیز از جمله کار های به‌یادماندنی این طراح فقید است.

برونو ساکو

برونو ساکو (زاده ۱۲ نوامبر ۱۹۳۳ در اودینه، ایتالیا) یک طراح خودرو و مهندس ارشد بازنشسته ایتالیایی-آلمانی بود که از سال ۱۹۷۵ تا ۱۹۹۹ به‌عنوان رییس طراحی در گروه دایملر-بنز فعالیت کرد. این دوره را به واقع به لحاظ سبک طراحی و ماندگاری اثر می توان طلایی ترین دوره مرسدس دانست.

در این دوره طلایی تمام مدل‌های سواری مرسدس بنز، از سری W123 به بعد، تحت رهبری برونو ساکو خلق شده‌اند. از جمله مدل هایی که برونو ساکو به طور مستقیم در خلق آن ها نقش داشته است می توان به موارد زیر اشاره کرد:

برونو ساکو
برونو ساکو

خودروهای کلاس S (W126، W140 و W220)، مدل ۱۹۰ (W201)، رودستر SL (R129)، و همچنین مدل هایی مانند W202 W210، مدل SLK با کد K170 و کلاس A با کد W168.

کانسپت مرسدس-بنز سی۱۱۱، با درهای بال‌پرنده‌ای و موتور وانکل هم یکی دیگر از پروژه‌های ساکو قبل از انتخاب او به سمت طراح دایملر-بنز بود.

به گفته خود ساکو، وقتی در هجده‌سالگی و در حال دوچرخه‌سواری، یک استودبیکر رگال مدل ۱۹۵۰ با طراحی ریموند لووی را در خیابان های تاروویزیو دید، انگیزه طراحی خودرو به او دست داد. پس از آن بود که نتوانست تصویر خودرو را از سرش بیرون بیاورد و «فهمید سرنوشتش تعیین شده است».

برونو ساکو در سن ۹۱ سالگی درگذشت. روحش شاد و قرین آرامش.

source

توسط khodrocamp.ir