13 خودروی برتر هوندا که تاکنون ساخته شده‌اند

هوندا سیویک تایپ R
هوندا سیویک تایپ R

هوندا اولین تهاجم خود را به بازارهای خارج از ژاپن تقریباً شش دهه پیش انجام داد و در طی این مدت نه تنها به یک بازیگر اصلی در بازار جهانی صنعت خودروسازی جهانی تبدیل شده، بلکه تأمین کننده برخی از جالب‌ترین و هیجان‌انگیزترین خودروهایی است که تاکنون ساخته شده‌اند.


آریزو 8


آریزو 8

این شرکت یک رویه تدریجی از تولید موتورسیکلت به سوی خودروهای چهار چرخ محرک را طی کرد، اما تمرکز آن بر مهندسی برتر باعث شد این شرکت به سرعت از تولید خودروهای کامپکت‌ بهینه در مصرف سوخت به خودروهای پرفورمنس سطح جهانی و لوکس سودآور برسد. اگر نگاهی به تاریخ هوندا بیاندازیم، تعداد زیادی خودرو می‌بینیم که شور و شوق میلیون‌ها راننده را برانگیخته است. این‌ها انتخاب‌های ما برای جذاب‌ترین خودروهای هوندا در تمام دوران هستند.

هوندا S600 (1964-1966)

هوندا S600 (1964-1966)

S600 اولین خودروی هوندا بود که خارج از ژاپن فروخته شد و باعث گردید که این خودرو به سفیر بسیار مهمی نه تنها برای هوندا بلکه برای سایر بخش‌های صنعت خودروسازی این کشور تبدیل شود. این خودرو با وزن کم‌تر از ۷۲۵ کیلوگرم از قلب موتورسیکلت‌های مشهور این شرکت بیرون آمد که با یک موتور کوچک ۶۰۶ سی سی چهار سیلندر، ۵۷ اسب بخار قدرت با محدوده ردلاین بیش از ۹۰۰۰ چرخش در دقیقه تولید می‌کرد. برای بسیاری از اروپایی‌ها (جایی که S600 بیش‌ترین طرف‌داران خود را پیدا کرد) این اولین تجربه آن‌ها از خودروهای ژاپنی بود، به طوری که با خودروهای اسپرت کوچک بریتانیایی مقایسه می‌شد.

هوندا Civic (1973-1979)

آمریکایی‌ها باید کمی بیش‌تر منتظر می‌ماندند تا نمونه‌هایی را که هوندا ارائه می‌داد، امتحان کنند. پس از یک تجربه کوتاه با جایگزین S600 یعنی S800 (که برای بازار ایالات متحده آمریکا در نظر گرفته شده بود، اما هرگز به طور رسمی وارد نشد) و همچنین N600 و Z600 کوچک، هوندا با معرفی یک خودرو که تبدیل به یک نماد ‌شد، به بازار آمریکا هجوم برد: هاچ‌بک Civic.

تأثیرات دوچرخه‌مانند خودروهای سری S از بین رفته بود و به جای آن‌ها یک موتور چهار سیلندر با مصرف پایین سوخت وجود داشت که خرید آن ارزان بود و در بحبوحه یک بحران انرژی فلج‌کننده، هزینه سوخت آن ارزان بود. این خودرو پرچم هوندا را در یک میدان نبرد کاملاً ژاپنی به احتزاز درآورد که از قبل به تویوتا و داتسون محدود شده بود، و با انجام این کار، الگوی جمع و جور دیفرانسیل جلو را معرفی کرد که مهندسی خودروهای اقتصادی را برای چهار دهه آینده تعریف می‌کرد.

هوندا City Turbo II (1983-1986)

کوچک‌ترین خودروی هوندا در ابتدای دهه ۸۰ همچنین یکی از عجیب‌ترین خودروهای این شرکت بود. City Turbo II که استخوان‌بندی یک ساب‌کامپکت سقف بلند را با یک موتور چهار سیلندر مجهز به خنک‌کننده داخلی و توربوشارژر ترکیب می‌کرد، دارای دریچه‌های ترمز، سپرهای قوی و کاپوت برآمده قدرتمند بود. این توربوی مناسب برای تولید ۱۰۸ اسب بخار قدرت، با دکمه تقویت سرعت همراه بود که ۱۰ درصد فشار بیش‌تر را برای ۱۰ ثانیه سرگرمی اضافه می‌کرد. هیچ‌کدام از این‌ها آن چیزی نبود که از یک خودروی ظاهراً ارزان قیمت انتظار داشتیم، اما شگفتی دیگری نیز وجود داشت: یک اسکوتر موتوکامپو، که به خوبی در محفظه بار، که هوندا به طور خاص طراحی کرده بود، قرار می‌گرفت.

هوندا CRX Si (1988-1991)

هوندا CRX Si (1988-1991)

CRX در اصل یک هاچ‌بک Civic دو سرنشین کوتاه با تمرکز بر مصرف سوخت بود. هنگامی که نسل دوم آن در سال ۱۹۸۸ وارد بازار شد، استایل شیک‌تر و سیستم تعلیق چهار چرخ مستقل، آن را در صحنه تجارتی که هنوز در حال رشد بود، به یک موفقیت تبدیل کرد. هوندا CRX Si از ویژگی فوق‌العاده بهینه مدل پایه خودداری کرد و به موتور چهار سیلندر ۱.۶ لیتری ۱۰۵ اسب بخاری مجهز شد که به پلتفرم فوق سبک ۹۰۷ کیلوگرمی این خودرو بال می‌داد. حتا نسخه سریع‌تر ۱۵۸ اسب بخاری CRX Si در ژاپن موجود بود.

هوندا Beat (1991-1996)

هوندا Beat (1991-1996)

وقتی در مورد خودروهای دارای طراحی موتور وسط فکر می‌کنیم، ذهن‌مان به سوی موارد عجیب و غریب و شگفت‌انگیز می‌رود. با این حال، در ژاپن اوایل دهه ۹۰، هوندا با معرفی Beat از این مفهوم استفاده کرد. موتور سه سیلندر آن که در رده‌بندی خودروهای kei قرار می‌گرفت، حجمی بیش از ۶۶۰ سی‌سی نداشت و ۶۴ اسب بخار قدرت تولید می‌کرد. این خودروی پرسرعت که برای زندگی شهری در نظر گرفته شده بود، بیش‌تر به دنبال ایجاد یک سبک زندگی بود تا عملکرد واقعی، اما شخصیت متعادل و ظاهر برون‌گرای آن به سرعت به یکی از محبوب‌ترین و بادوام‌ترین محصولات بخش kei تبدیل شد.

هوندا/آکورا NSX (1991-2005)

هوندا/آکورا NSX (1991-2005)

آکورا NSX، که در ژاپن با نام هوندا NSX فروخته می‌شود، یک سیلی بر صورت فراری و دیگر برندهای پرافتخار اروپایی بود که پیش از آن بر صحنه ابرخودروها تسلط داشتند. این خودرو با طراحی موتور وسط مانند محصولات فراری چشم‌نواز بود، اما به‌طور قابل‌توجهی قابل اعتمادتر و کار روزانه با آن آسان‌تر بود. اگرچه قدرت V-6 آن بسیار زیاد نبود (۲۷۰ اسب بخار از یک ۳ لیتری V-6، و ۲۹۰ اسب بخار از یک ۳.۲ لیتری V-6 که در سال ۱۹۹۷ وارد بازار شد)، تعادل باورنکردنی و پلتفرم نسبتاً سبک وزن، آن را به یک خودروی محبوب تبدیل کرد.

هوندا/آکورا Integra GS-R (1992-1993)

هوندا/آکورا Integra GS-R (1992-1993)

بخش لوکس آکورا هنوز در مراحل اولیه خود بود که Integra GS-R برای مدل سال ۱۹۹۲ وارد بازار شد. این نسخه از Integra دارای یک موتور ۴ سیلندر ۱.۷ لیتری غران بود که زمان‌بندی متغیر سوپاپ VTEC را به بازار آمریکا معرفی کرد (چند سال پس از عرضه آن در ژاپن). این پیشرانه با قدرت ۱۶۰ اسب بخار با چرخش ۷۶۰۰ دور در دقیقه، در بخش کامپکت، باعث جذب خریداران با بودجه اندک شد.

هوندا/آکورا Integra Type R (1995-2001)

Integra Type R به عنوان یکی از بهترین خودروهای دیفرانسیل جلو که تا به حال تولید شده است (به لطف ارتقاهای گسترده شاسی در مقایسه با مدل GS-R) مورد تمجید قرار گرفت. این خودرو با موتور ۱.۸ لیتری ۴ سیلندر، حدود ۲۰۰ اسب بخار قدرت تولید می‌کرد. از آن‌جایی که Type R تا سال ۱۹۹۷ وارد ایالات متحده آمریکا نشد، دو سال زمان بیش‌تر برای ساخت افسانه خود در ژاپن داشت، و زمانی که در آن سوی اقیانوس آرام به فروش رفت، با استقبال طرف‌داران هوندا مواجه شد. این یکی از معدود خودروهای ژاپنی در اواخر دهه ۹۰ محسوب می‌شود که در میان کلکسیونرها از امتیاز قابل توجهی برخوردار است.

هوندا Civic Type R (1998-2000)

هوندا Civic Type R (1998-2000)

خودروی کوچک Civic Type R با یک موتور چهار سیلندر ۱۸۲ اسب بخاری طراحی شده با کمک و همراهی فناوری VTEC، بسیار فراتر از وزن خود عمل می‌کرد. موتور این خودرو موجب به وجود آمدن رؤیای مسابقات خیابانی در ذهن هزاران نوجوان شد و شهرت این خودرو را افزایش داد.

هوندا Prelude Type SH (1997-2001)

هوندا Prelude Type SH (1997-2001)

Prelude مدت‌ها مورد علاقه طرف‌داران هوندا بود، اما نسل آخر این کوپه به یاد ماندنی‌ترین مورد باقی مانده است. هوندا Prelude با کاپوت طویل و صندوق عقب کوتاه، جدیدترین فناوری‌های هوندا از جمله مدیریت گشتاور در محور جلو (برای بهبود فرمان‌گیری)، VTEC و فرمان چهارچرخ (در بازار ژاپن) را در هم آمیخته بود.
نسخه ۱۹۵ اسب بخاری که به ایالات متحده آمریکا راه پیدا کرد همچنین دارای قوی‌ترین شاسی این مدل تاکنون بود، که ترکیبی از هندلینگ بهتر و سفر آرام و راحت را ارائه می‌کرد که با توجه به اندازه و قیمت آن نادر بود. خریداران ژاپنی ۲۰ اسب بخار اضافی یا بیش‌تر را از طریق تریم SiR S-Spec دریافت می‌کردند.

هوندا S2000 (2000-2003)

بازگشت هوندا به اصالت خود بسیار دیدنی بود. S2000 دارای یک موتور چهار سیلندر ۲ لیتری ۲۴۰ اسب بخاری بود که تا ۸۹۰۰ دور در دقیقه غرش می‌کرد. هوندا S2000 با هندلینگ پر تاب و توان (و تمایل به فرمان‌گیری سریع)، یک راکت بود که رقیب مستقیمی نداشت و ظاهر گلوله مانند آن تقریباً بسیار سریع در میان ماشین‌بازها مشهور شد.

هوندا Insight (2000-2006)

هوندا Insight (2000-2006)

به همان اندازه که S2000 وحشی بود، Insight آرام بود، اما این خودرو تأثیرات فرهنگی داشت که در آن زمان طنین‌انداز شده بود. این خودرو که آیرودینامیک را در وهله اول قرار می‌داد، اولین هیبریدی تولیدی بود که در آمریکا فروخته شد و تویوتا Prius را در این بازار شکست داد، و به سرعت به خودرویی برای افراد مشهوری تبدیل شد که به دنبال دیده شدن به عنوان دوست‌داران محیط زیست بودند. این خودرو برخلاف هیبریدی‌های اقتصادی امروزی، علاوه بر جعبه‌دنده متغیر پیوسته (CVT)، از یک جعبه‌دنده دستی در دسترس نیز بهره می‌برد.
موتور سه سیلندر ۶۷ اسب بخاری Insight مطمئنا با S2000 برابری نمی‌کرد، اما مصرف سوخت خارق العاده ۹۸ کیلومتر در ازای یک گالون (۳.۸ لیتر) را داشت که یک سر و گردن بالاتر از مقرون به صرفه‌ترین موتورهای بنزینی آن زمان بود. اگرچه هوندا Insight تحت الشعاع موفقیت رقیب خود، تویوتا Prius قرار داشت، اما همچنان یک نقطه عطف در مهندسی هیبریدی محسوب می‌شد.

هوندا Civic Type R (2017-2021)

هوندا سیویک تایپ R
هوندا سیویک تایپ R

نزدیک به دو دهه طول کشید، اما وقتی هوندا Civic Type R بالاخره در نمایشگاه‌های آمریکا ظاهر شد، به سرعت معلوم شد که ارزش این انتظار را داشت. در طی این سال‌ها، Type R از یک جنگجوی خیابانی پرهیاهو به پادشاه پیست‌ها تبدیل شد، با ۳۰۶ اسب بخار قدرت متصل به چرخ‌های جلو و مجموعه خیره‌کننده‌ای از کمک‌های الکترونیکی و فناوری‌های تقویت اصطکاک.

source

توسط khodrocamp.ir