به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو»،  این محصولات شامل سیویک، CR-V، ZR-V و سیتی می شد و دو خودرو آکورد PHEV و همچنین هوندا سیویک تایپ R و کراس اوور HR-V با توجه به مراحل اداری گذر از گمرک تا رسیدن نخستین نمونه ها به خاک ایران موفق به حضور در این نمایشگاه نشدند. استقبال گسترده بازدیدکنندگان از هونداهای وارداتی آذریوردسال بیانگر عطش بالای جامعه ایران برای این خودرو های اصیل ژاپنی بود.

پرشتاب ترین و خاص ترین وارداتی
تایپR که قرار است به ایران بیاید در سال 2022 رکورد پیست سوزوکا در بین خودروهای دیفرانسیل جلو تمام جهان را کشست و در سال 2023 نیز رکورددار همه خودروهای دیفرانسیل جلو جهان در پیست نوربرگ رینگ شد. سیویک Type R با وزن خالص 1480 کیلوگرم از پیشرانه 2 لیتری توربو تزریق سوخت مستقیم با حداکثر توان 325 اسب بخار نیرو می گیرد و با گیربکس 6 سرعته دستی ، شتاب 5.4 ثانیه ای را رقم می زند. سیستم تعلیق این لیفت بک در جلو مستقل مک فرسون و در عقب چند اتصاله است و هر چهار ترمز نیز دیسکی هستند. مصرف سوخت ترکیبی این موشک شهری هوندا حدود 8 لیتر در صد کیلومتر است و تایرهای 265/30ZR آن رینگ های 19 اینچی مشکی مات دارد. استخراج 325 اسب بخار از یک موتور 2 لیتری توربو کار ساده ای نیست که هر خودروسازی از پس آن بر بیاید.

سیویک
قلب تپنده هوندا CIVIC یک پیشرانه 1.5 لیتری توربوشارژ است که از فناوری V-TEC شرکت هوندا بهره می برد. این پیشرانه قادر است روی هم رفته 180 اسب بخار قدرت و 240 نیوتن متر گشتاور را تولید و نیروی تولید شده را از طریق جعبه دنده CVT به چرخ های جلو منتقل کند. سیستم تعلیق به کار رفته در محور جلو این خودرو از نوع مک فرسون بوده و در محور عقب هوندا سیویک از سیستم تعلیق مولتی لینک استفاده شده است که پایداری و نرمی سواری این خودرو را بیشتر می کند. هوندا سیویک به لحاظ سطح امکانات می تواند جایگاه بسیار خوبی را در مقایسه با رقبای به دست آورد. امکاناتی نظیر؛ 8 کیسه هوا، ترمز اضطراری، هشدار برخورد از جلو، رادار خط خوان، سیستم رانندگی خودکار بین خطوط، کروز کنترل تطبیقی، سیستم تشخیص خستگی راننده، حالت های مختلف رانندگی، اتوهلد، ترمز پارک برقی، شیفتر پشت فرمان، گرم کن صندلی های جلو، سنسور نور، سنسور باران و… تنها بخشی از آپشن ها و امکانات این سدان جذاب است.

CR-V
هوندا CR-V از قوای محرکه ترکیبی بنزینی برقی یا هایبریدی نیرو می گیرد. پیشرانه بنزینی این خودرو در یک موتور 2 لیتری تنفس طبیعی است که حداکثر توان آن به 148 اسب بخار و حداکثر گشتاور آن به 189 نیوتن متر می رسد. با اینکه در بسیاری از موارد نیروی محرکه به صورت ترکیبی به چرخ ها منتقل می شود اما بخش اعظمی از توان تولیدی، توسط پیشرانه الکتریکی این خودرو به چرخ ها منتقل می شود. پیشرانه الکتریکی HONDA CR-V می تواند حداکثر قدرت 184 اسب بخار و حداکثر گشتاور 335 نیوتن متر را تولید کند و نیروی تولید شده را از طریق جعبه دنده E-CVT به هر 4 چرخ(با سیستم Awd هوشمند) منتقل کند. صندلی های جلو خودرو هر دو برقی ( 8 جهته راننده و 4 جهته شاگرد) هستند و هر 4 صندلی جلو و عقب به گرم کن مجهز شده اند و صندلی های جلو سرد کن نیز دارند. سیستم صوتی هوندا CR-V از مهمترین نقاط قوت این خودرو است. یک نمایشگر 9 اینچی مرکزی برای کنترل آن تعبیه شده و از طریق 12 بلندگو با برند معتبر BOSE پشتیبانی می شود. CR-V در بخش ایمنی به 11 کیسه هوا شامل دو عدد جلو، دو جانبی جلو، دو جانبی عقب، دو پرده ای، دو زانویی و یک عدد بین راننده و سرنشین جلو مجهز شده است که تقریبا آن را به دارنده بیشترین تعداد کیسه هوا در بازار ایران بدل می کند. هوندا CR-V از مجموعه کامل تکنولوژی های هوندا SENSING یا به اصطلاح سیستم های کمک راننده هوندا بهره می برد. این امکانات شامل هشدار نقاط کور، هشدار و کنترل حرکت بین خطوط، هشدار برخورد از جلو و ترمز خودکار، کروز کنترل تطبیقی، سنسور جلو و عقب، چرخش چراغ ها با فرمان، تشخیص خواب آلودگی راننده(زمان سنج) و … می شود.

ZR-V
این خودرو از قوای محرکه مشابه هوندا CR-V بهره می برد و هایبریدی است. در حالی که قدرت و گیربکس مشابه CR-V دارد، دو دیفرانسیل نیست و به همین دلیل با وزن حدود 1.5 تن و 300 کیلو وزن کمتر از CR-V شتابش به تنها 8 ثانیه می رسد و مصرف سوختش نیز از 4.6 تا 7.3 لیتر در سیکل ترکیبی بسته به نوع رانندگی متغیر است. نمایشگر میانی و پشت فرمان ZR-V کمی از CR-V بزرگتر است و در حالی که طول کمتری از CR-V دارد اما فضای بار هر دو خودرو حدود 580 لیتر و مشابه یکدیگر است. ZR-V نیز مانند CR-V زاپاس اصلی یا موقت ندارد و به کیت پنچرگیری مجهز شده است. CR-V در بخش ایمنی به 11 کیسه هوا شامل دو عدد جلو، دو جانبی جلو، دو جانبی عقب، دو پرده ای، دو زانویی و یک عدد بین راننده و سرنشین جلو مجهز شده است که تقریبا آن را در کنار CR-V به دارنده بیشترین تعداد کیسه هوا در بازار ایران بدل می کند.این خودرو همچنین به امکاناتی نظیر شارژر وایرلس، سیستم های کمک راننده هوندا SENSING شامل هشدار نقاط کور، هشدار و کنترل حرکت بین خطوط، هشدار برخورد از جلو و ترمز خودکار، کروز کنترل تطبیقی، سنسور جلو و عقب، چرخش چراغ ها با فرمان، تشخیص خواب آلودگی راننده(زمان سنج) و … ، چرخش چراغ با چرخش فرمان، پورت شارژ،  رینگ های آلومینیومی، دوربین عقب، تهویه اتوماتیک، سقف پانورامیک و … اشاره کرد.


سیتی
هوندا برای مدل سیتی از پیشرانه 1.5 لیتری تنفس طبیعی استفاده کرده که تفاوت های زیادی با دیگر پیشرانه های مشابه دارد به گونه ای که نوع سوخت رسانی آن از نوع PGM-Fi یا Programmed Fuel Injection یا به اصطلاح دقیقتر با تزریق مستقیم سوخت است و همین موضوع ضمن کمک به افزایش قابل توجه توان تا 121 اسب بخار و حداکثر گشتاور 145 نیوتون متر منجر به دستیابی به مصرف سوخت ترکیبی تنها 6.2 لیتر در صد کیلومتر شده است و از همه مهمتر شتاب این سدان با وزن خالص 1189 کیلوگرم را به 10.5 ثانیه رسانده که آن را به برترین سدان تنفس طبیعی وارداتی از نظر شتاب بدل می کند. همچنین گیربکس این خودرو از نوع اتوماتیک CVT است. مکانات قابل توجهی نظیر 6 کیسه هوا (جلو، جانبی، پرده ای) ، سیستم کنترل پایداری و کشش هوندا VSA، شیفتر تعویض دنده روی فرمان، تهویه مطبوع اتوماتیک، ورود و استارت بدون کلید، نمایشگر 8 اینچی، سنسور نور و … در فهرست مشخصات این خودرو به چشم می خورد.

امیرحسین برخورداری
عکس: اعظم صباغ

source

توسط khodrocamp.ir