چینی بودن مانع استقبال از خودروهای وارداتی

استقبال از خودروهای وارداتی
استقبال از خودروهای وارداتی

روند ورود و عرضه خودروهای وارداتی به کشور افزایش یافته است، اما برخلاف تصور، رونق خاصی به بازار خودرو نداده است. مردم نیز روی چندان خوشی به آن‌ها نشان نداده اند. آیا چینی بودن مانع استقبال از خودروهای وارداتی شده است؟


آریزو 8


آریزو 8

به گزارش پایگاه خبری اسب بخار، براساس آخرین گزارش ها، از ابتدای آغاز دور جدید واردات در سال ۱۴۰۱ تا نیمه اول سال جاری در مجموع ۳۳ هزار و ۹۱۱ خودرو سواری وارد کشور شده است.

نگاهی به آخرین آمار واردات خودرو

براساس آخرین آمار گمرک در ۶ ماهه اول سال جاری، ۲۲ هزار و ۲۶۴ دستگاه خودروی سواری از گمرکات ترخیص قطعی و وارد کشور شده، که ارزش این تعداد خودروی وارداتی به کشور در ۶ ماهه امسال ۴۳۸ میلیون و ۵۵۷ هزار دلار بوده است. در ۶ ماهه ابتدایی سال گذشته نیز هزار و ۷۳۶ خودروی سواری به ارزش ۳۶ میلیون و ۵۶۵ هزار دلار به کشور وارد شده بود.

براساس آمار گمرک در سال ۱۴۰۲، در مجموع، ۱۱ هزار و ۲۳۶ دستگاه خودرو سواری به ارزش ۲۲۳ میلیون و ۸۶۱ هزار دلار خورو از گمرکات کشور ترخیص شده است. در سال ۱۴۰۱ در مجموع فقط ۴۱۱ خودروی سواری به ارزش ۱۳ میلیون و ۳۸۴ هزار دلار وارد کشور است.

فاصله زیاد با وعده ۲۰۰ هزار دستگاهی

این آمار اعلام شده به رغم سرعت گرفتن روند واردات خودرو به کشور، همچنان فاصله زیاد با وعده ۲۰۰ هزار دستگاهی دوران وزارت فاطمی امین و ۱۰۰ هزار دستگاهی علی آبادی دارد. در هر صورت، روند واردات سرعت گرفته و به نوبه خود باعث شکل‌گیری ذهنیت مثبت نسبت به آینده بازار شده است، اما با توجه به ممنوعیت و محدودیت های ۶ ساله با استقبال مصرف کنندگان همراه نشده است.

به نظر می رسد دلیل اصلی این مسئله را باید در چینی بودن مبدأ واردات این خودروها جست‌وجو کرد. این در حالی است که در روزهای ابتدایی عملیاتی شدن واردات خودرو، سخن‌گوی وقت وزارت صمت، امید قالیباف، اعلام کرد ورود خودرو از تمام کشورها مجاز است. کمی بعد ورود خودروهای فرانسوی ممنوع اعلام شد و واردات خودروهای کره ای نیز به شدت محدود و در مقاطعی ثبت سفارش آن‌ها بسته شد.

این وضعیت فرصت و فضا را به طور کامل در اختیار چینی ها قرارداد، به نحوی که، علاوه بر بخش تولید، واردات نیز در اختیار آنان قرار گرفته است. البته در حال حاضر، برندهایی غیر چینی نیز وارد کشور می شود، اما به غیر از معدود برندهای حاضر، این خودروها نیز محصول شرکت مادر نیستند، یا در سایت های خارجی آن شرکت ها تولید شده اند و یا از سایر کشورها با اصالت چینی خریداری شده اند.

به نظر می رسد این نوع واردات به مزاج خریداران خوش نیامده است. به بیان دیگر، برای بسیاری از متقاضیانی که به دنبال خرید خودروهای غیر چینی هستند، دلیل برای خرید وجود ندارد. از منظر آن‌ها چینی، چینی است.

در این شرایط شاید بخش دیگری از متقاضیان منتظر ورود خودروهای کارکرده و یا لوکس های جانبازی مانده اند تا هم سرنوشت قیمت ها و هم مبدأ خودروهای وارداتی مشخص شود. با این حال، تا به این جای کار، خودروهای وارداتی آن‌چنان که گمان می رفت با اقبال همراه نشده است.

source

توسط khodrocamp.ir