صنعت خودروسازی کشور آن‌طور که باید و شاید از نخبگان استفاده نمی‌کند

نخبگان صنعت خودروسازی
نخبگان صنعت خودروسازی

احسان عظیمی‌راد، نماینده مجلس دوازدهم، در گفت‌وگو با خبرنگار اسب بخار در خصوص اوضاع و احوال صنعت و بازار خودرو و راه‌های برون‌رفت از این شرایط گفت: «یکی از مطالبات ما نمایندگان که به سمع و نظر آقای اتابک، وزیر صمت رساندیم و می‌تواند پاشنه آشیل ایشان شود، سامان‌دهی صنعت و بازار و خودرو بود و از این‌رو از وزیر صمت جدید خواستیم از همان روزهای ابتدایی برای آن برنامه داشته باشد.»


آریزو 8


آریزو 8

وی افزود: «واردات خودرو که قانون آن در مجلس گذشته به تصویب رسید و دولت سیزدهم به خوبی آن را اجرا نکرد، مطالبه جدی ما از دولت چهاردهم است. موضوع دیگر که باید در دستور کار قرار بگیرد، شکستن انحصار در صنعت خودروسازی است. در حال حاضر در مملکت، طراحان و جوانان نخبه‌ای داریم که می‌توانند در صنعت خودرو نقش‌آفرینی کنند و شایسته است که این اتفاق بیافتد.»

سخن‌گوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس تصریح کرد: «ایران در صنعت پزشکی، زیست فناوری، هوا فضا، نظامی و… کارهای مؤثر و جدی را در میدان عمل از خود نشان داشته است، پس طبیعی است که می‌توانیم در صنعت خودروسازی هم حرف برای گفتن داشته باشیم. برای تحقق این باور قطعاً باید انحصار از بین برود تا فضا برای کار کردن به معنای واقعی ایجاد شود.»

عظیمی‌راد اظهار داشت: «شاید برخی بگویند در دهه‌های گذشته صنعت خودروسازی را «پررو» کردیم، اما معتقدم که دولت و مجلس در این خصوص به رسالت خود عمل نکردند، چراکه اگر تن به این کار می‌دادند و به طور مثال در یک موضوع که واردات خودرو بود، دولت سیزدهم به وظیفه خود عمل می‌کرد، خودروسازان ما ترمزشان کشیده می‌شد و به این رویه فعلی خود ادامه نمی‌دادند، چون ورود خودروهای باکیفیت، بازار آن را تحت‌الشعاع قرار می‌داد.»

وی یادآور شد: «واردات خودرو، حتماً روی افزایش کیفیت و کاهش قیمت خودروهای داخلی تأثیر مثبت خواهد گذاشت، اما ما در اجرا و نظارت بد عمل کردیم.»

نماینده مشهد افزود: «دولت و مجلس باید هم به خوبی به قانون عمل کنند و هم نظارت دائمی داشته باشند. حمایت از صنعت خودروسازی ضروری است، اما نه این صنعتی که شاهد آن هستیم. بر حضور نخبگان در صنعت خودرو تأکید دارم و علیرغم این‌که خودروسازان ما تا حدی از این ظرفیت‌ها بهره می‌برند، اما پتانسیل کشور خیلی بالاتر از این بهره‌مندی است که به کار گرفتند.»

عظیمی‌راد گفت: «ما قطعاً در صنعت و بازار خودرو با مافیا و موضوع تعارض منافع مواجه هستیم. شاید برخی از خانواده‌های دولتی‌ها و نمایندگان مجلس و… در هیئت مدیره‌های خودروسازی و شرکت‌های زیرمجموعه آن‌ها باشند و سامان‌دهی این وضعیت به درآمد آن‌ها لطمه بزند و از این‌رو شاهد حضور مافیا و دیدن تعارض منافع هستیم. از این‌رو باید کار نظارتی جدی دنبال شود و مجلس حتماً باید آزاد و حر باشد تا نتایج مثبت این نظارت را در واقعیت ببینیم. دولت بازوی اجرایی کشور است و ان‌شاا… در دولت چهاردهم شاهد کارهای مؤثری در حوزه خودرو باشیم تا کام مردم شیرین شود.»

وی گفت: «از مدت‌ها پیش، خیلی‌ها دغدغه قانون‌گذاری برای از بین بردن تعارض منافع را داشتند که امیدوارم این کار در مجلس دوازدهم به نتیجه برسد که تا حد زیادی فساد و رانت در این کشور برچیده شود. فساد همیشه وجود دارد و افراد فاسد همیشه راه‌های جدی را برای پیشبرد اهداف خود پیدا می‌کنند و موضوع مهم، اراده مجلس و دولت برای کوتاه کردن دست این فرصت‌طلبان است.»

source

توسط khodrocamp.ir