با اینکه روغن‌موتور و مایع خنک‌کننده جزو مایعات ضروری برای کارکرد صحیح خودرو هستند اما در حالت نرمال جدا از یکدیگر عمل می‌کنند و نباید باهم ترکیب شوند. عملکرد اصلی مایع خنک‌کننده حفظ دمای ایده‌آل موتور و جلوگیری از داغ کردن آن است. این کار با دور کردن گرمای حاصل از فرآیند احتراق صورت می‌گیرد.

روغن‌موتور هم وظیفه روانکاری قطعات متحرک موتور و کاهش دمای آن‌ها را برعهده دارد. اگر مایع خنک‌کننده با روغن‌موتور ترکیب شود، هم سیستم خنک کاری و هم سیستم روانکاری قادر به عملکرد درست نخواهند بود. درصورتی‌که مالک خودرو چنین مشکلی را نادیده بگیرد احتمالا موتور آسیب زیادی خواهد دید و او مجبور به پرداخت هزینه‌های سنگین تعمیر خواهد بود.

دلایل اصلی چنین مشکلی به خرابی قطعاتی مربوط می‌شود که نزدیک مسیر عبور آب و روغن هستند. ریشه ترکیب شدن مایع خنک‌کننده و روغن‌موتور معمولا به واشر سرسیلندر معیوب مربوط است.

واشر سرسیلندر وظیفه آب‌بندی فضای بین بلوک موتور و سیلندر را برعهده دارد. بنابراین یک واشر سرسیلندر خراب نمی‌تواند مایع خنک‌کننده را از روغن‌موتور جدا کند و به همین دلیل هر دو مایع باهم ترکیب شده و در موتور حرکت می‌کنند.

بلوک موتور یا سرسیلندر ترک‌برداشته نیز می‌تواند یکی دیگر از دلایل مشکل موردبحث باشد. یکی دیگر از عوامل ترکیب مایع خنک‌کننده و روغن‌موتور داغ کردن موتور است که منجر به آسیب دیدن واشر سرسیلندر و سرسیلندر می‌شود. همچنین در صورت تصادف خودرو از جلو امکان آسیب دیدن بلوک موتور و قطعات همراه آن وجود دارد که این امر باعث ترکیب شدن مایع خنک‌کننده و روغن‌موتور خواهد شد.

نشانه‌های ترکیب این دو مایع معمولا در مخزن مایع خنک‌کننده و یا درِ سوپاپ پدیدار می‌شود. درصورتی‌که قطرات شیری‌رنگ روی این بخش‌ها وجود داشته باشد هر دو مایع ترکیب شده‌اند.

همچنین شاید متوجه خروج دود سفید از اگزوز شوید. این دود که معمولا بوی شیرینی هم دارد نشانه خوبی نیست و خبر از آسیب‌دیدگی قطعات موتور می‌دهد. نشانه دیگر ترکیب مایع خنک‌کننده و روغن‌موتور این است که بدون وجود نشتی، میزان ضدیخ رادیاتور کم می‌شود.

اولین قدم برای حل مشکل مهم یادشده یافتن منبع آن است. تا زمانی که مکانیک ماهری نباشید شاید نتوانید علت ترکیب شدن دو مایع را پیدا کنید و به همین خاطر باید راهی تعمیرگاه شوید. البته دلیل اصلی این موضوع که سوختن واشر سرسیلندر است می‌تواند باعث تحمیل هزینه‌های سنگین به مالکان خودروها شود.

source

توسط khodrocamp.ir