تولید انبوه سیتروئن C3 کراس در زمستان 1403

شهریور 1403: شرکت سایپاسیتروئن از شرکتهای زیرمجموعه گروه سایپا و نماینده انحصاری محصولات نشان سیتروئن در ایران، که در سال 1397، اولین محصول حاصل از سرمایه‌گذاری مشترک سایپا و سیتروئن یعنی خودروی سیتروئن C3 را به بازار ایران عرضه نمود و توانست علیرغم شرایط سخت حاکم بر فضای بین‌المللی، بالغ بر 2000 دستگاه از این خودرو را روانه بازار نماید. 

بر اساس برنامه‌ای که در طرح تجاری توافق شده توسعه همکاری‌های سایپا و سیتروئن آمده بود، شرکت سایپاسیتروئن ابتدا با عرضه خودرو هاچبک C3 و با قوای محرکه 1.6توربو، جایگاه منحصربه‌فرد خود در بازار خودرو ایران را ایجاد می‌نمود و سپس با عرضه دو مدل کراس‌اوور و صندوقدار مبتنی بر همین پلتفرم و با ایجاد تنوع در قوای محرکه، حضور خود در بازار خودرو ایران را تثبیت و تقویت می‌نمود.

لذا بر اساس این شرایط جدید، دومین محصول برنامه‌ریزی شده قبلی در توسعه سبد محصولات حاصل از سرمایه‌گذاری مشترک، به زودی وارد بازار ایران خواهد شد. خودروی دوم برنامه‌ریزی شده برای عرضه در بازار ایران همان خودرو C3-XR است که مدل کراس‌اوور از خانواده محصولات مبتنی بر پلتفرم C3 است.

لازم به ذکر است که خودروهای کراس‌اوور کلاس B، از جمله خودروهای مورد نیاز بازار ایران و دارای تقاضای بالا است و مدل‌‎های متنوع از این خودرو با سطح آپشن‌های متفاوت به تدریج به بازار عرضه خواهد شد.

همچنین با توجه به گذشت زمان از عرضه این محصول مطابق با برنامه اولیه توافق‌شده در سرمایه‌گذاری مشترک، این خودرو در ظاهر بیرونی (نمای جلو و عقب) و نیز تریم داخل و قوای محرکه، به‌روزآوری شده است.

با توجه به برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده قبلی در شرکت سایپاسیتروئن و تلاش‌های صورت پذیرفته اخیر، هم‌اکنون خطوط تولید (شامل خط بدنه، رنگ و مونتاژ) این خودرو، آماده بهره‌برداری است.

اولین محموله قطعات این خودرو سفارش‌گذاری شده و در راه حمل به ایران است و به زودی وارد کارخانه سایپاسیتروئن خواهد شد که بر این اساس در آذرماه سال 1403، شاهد شروع تولید آزمایشی این خودرو، خواهیم بود و در بهمن ماه، با افزایش تدریجی سفارش‌گذاری‌های انجام شده و رسیدن محموله‌های بعدی قطعات، شاهد تولیدانبوه این خودرو کراس‌اوور خواهیم بود.

برنامه تولید این خودرو در سال جاری، 2000 دستگاه و برنامه سال بعد، حداقل 20 هزار دستگاه خواهد بود.

با توجه به روابط ایجاد شده قبلی با تأمین‌کنندگان داخلی و توسعه این روابط در شرایط فعلی، این خودرو با تیراژ اقتصادی و ابتدا با ساخت داخل 20درصد، وارد بازار شده و به تدریج ساخت داخل آن تا 50درصد افزایش خواهد یافت و به عنوان یکی از محصولات اصلی شرکت سایپاسیتروئن در بازار ایران خواهد بود.

همچنین با توجه به نیاز تنوع محصول، شرکت سایپاسیتروئن عرضه سایر محصولات برند سیتروئن به‌صورت CBU یا SKD را در برنامه خود قرار داده است و اقدامات اجرایی تحقق آن نیز آغاز شده است و به زودی با رسیدن خودروهای جدید به ایران، اطلاع‌رسانی لازم انجام خواهد شد.

رونمایی سیتروئن C3 کراس در تهران

بعد از اعلام جزییات آیین نامه واردات خودرو که در شهریورماه 1401 رسانه‌ای شد، اکثر شرکت‌هایی که خط مونتاژ خودروسازان خارجی در کشورمان را داشته‌اند، دوباره به فکر احیای خطوط تولیدشان افتاده‌اند. یکی از همین شرکت، گروه خودروسازی سایپاست که علاوه بر مذاکره با چانگان (برای واردات دو کراس‌اور) و مذاکره با رنو (برای واردات خودروهای اقتصادی و ارزان)، حالا به سراغ شریک قدیمی‌تر خود، یعنی شرکت سیتروئن رفته است.

سایپا در جریان اولین دوره نمایشگاه تحول صنعت خودرو 1401، یک محصول نسبتا قدیمی از شرکت سیتروئن را مجددا رونمایی کرد و این پالس را به فرانسوی‌ها داد که اگر برای یک توافق جدید جلو بیایند، سایپا دو قدم جلوتر منتظرشان است!

آقای محمدعلی تیموری، مدیرعامل سایپا، در مصاحبه‌های اخیر خود، چندین‌بار از شرکت سیتروئن فرانسه نام برده است. وی ضمن اشاره به رونمایی سیتروئن C3-XR که در قالب پروژه سایپا M44 معرفی شده است، گفته که زیرساخت‌های تولید این کراس‌اور تا 70% در کشورمان فراهم است و به همین دلیل نیز سایپا درحال مذاکره با طرف خارجی، برای عرضه این خودروست.

آقای تیموری، همچنین به صورت جداگانه، از خودروی سیتروئن C3 نیز نام آورده و گفته که به دلیل سابقه مونتاژ در ایران و استقبال خوب مشتریان از آن، سایپا درحال مذاکره برای تولید دوباره آن در کشورمان است.


شرایط فروش خودروهای سایپا

برای اطلاع از آخرین اخبار فروش شرکت سایپا و جهت مشاهده جدیدترین طرح پیش فروش سایپا، طرح فروش نقدی سایپا، طرح فروش فوق العاده سایپا و طرح فروش اقساطی سایپا، مجموعه مقالات منتخب زیر را مطالعه کنید:

source

توسط khodrocamp.ir