پس از جنجال خبری ایجاد شده سال گذشته در خصوص خودروهای وارداتی چند صد میلیاردی فوتبالیست‌ها و هجمه اعتراضات نسبت به رانت ایجاد شده برای این قشر محدود و البته ناموفق ورزشکار ملی در سطوح بین المللی حالا به نظر می‌رسد این افراد پس از ابطال مصوبه واردات خودرو توسط فوتبالیست ها در سال گذشته توسط سازمان دیوان عدالت اداری، با حمایت دولت و در سکوت خبری و از طریق مراجع قانونی پیگیر پلاک کردن خودروهای خود هستند و منابع آگاه می‌گویند که مراجع دولتی تاییدات لازم را در این خصوص صادر کرده اند.

سال گذشته هیئت عمومی دیوان عدالت اداری در جلسه روز سه‌شنبه 28 آذر ماه، مصوبه هیئت وزیران درباره واردات خودرو توسط بازیکنان تیم ملی و کادر فنی فوتبال را باطل اعلام کرد. به گفته این نهاد نظارتی این تصمیم پس از بررسی دقیق مصوبه و با استناد به هفت دلیل عمده اتخاذ شده است.

از جمله دلایل ابطال این مصوبه می‌توان به مغایرت با اصل سوم قانون اساسی در زمینه رفع تبعیض ناروا، عدم رعایت شرایط قانون ساماندهی صنعت خودرو، و عدم انطباق با قوانین مربوط به واردات کالای همراه مسافر اشاره کرد. دیوان عدالت اداری همچنین تأکید کرده که وضع این مصوبه خارج از حدود اختیارات هیئت وزیران بوده است.

در واکنش به این تصمیم، محمد دهقان، معاون حقوقی رئیس جمهور، اعلام کرد که دولت به رأی دیوان عدالت اداری احترام می‌گذارد، اما همچنان معتقد است که مصوبه اولیه کاملاً قانونی بوده است. دهقان افزود که برای جلوگیری از ایجاد مشکل برای ورزشکاران، متن جدیدی در این زمینه آماده و در دولت تصویب خواهد شد.

این در حالی است که پیش از این، سردار کمال هادیانفر، رئیس پلیس راهور، اعلام کرده بود که تا زمان دریافت مصوبه صریح دولت، اجازه پلاک‌گذاری خودروهای وارداتی توسط بازیکنان تیم ملی فوتبال داده نخواهد شد. وی همچنین تأکید کرده بود که خودروهای لوکس و آمریکایی که عامل تفاخر هستند، پلاک نخواهند شد.

این موضوع از زمان اعطای حواله خودرو به اعضای تیم ملی فوتبال پس از صعود به جام جهانی 2022 توسط ریاست جمهوری، حواشی زیادی را به همراه داشته است. تعداد افرادی که این مجوزها را دریافت کرده‌اند و همچنین خودروهای وارد شده در یک سال اخیر، از جمله موارد بحث‌برانگیز بوده است.

با توجه به تحولات اخیر، به نظر می‌رسد که دولت در تلاش است تا راهکاری قانونی برای حل این مسئله پیدا کند و بنظر می‌رسد با توجه به کاهش همجمه خبری و فروکش کردن این موضوع، فوتبالیست‌ها و مراجع مرتبط در پی انجام این موضوع و ابطال رای دیوان عدالت اداری هستند و در این مسیر تا کنون موفق ظاهر شده اند.

بنظر شما ایجاد رانت دولتی در صنعت خودرو برای فوتبالیست ها صحیح است؟

source

توسط khodrocamp.ir