بازگشت ایدرو به صنعت خودروسازی؟

بازگشت ایدرو به صنعت خودروسازی
بازگشت ایدرو به صنعت خودروسازی

آیا حذف معاونت صنایع حمل و نقل و خودرو در وزارت را می توان نشانه ای از بازگشت ایدرو به صنعت خودروسازی تعبیر کرد؟ آیا قرار است از این به بعد، ایدرو با سابقه نیم قرن سیاست گذاری در این صنعت باز هم ایفاگر نقش اصلی باشد، یا این‌که باز هم همه تصمیمات در وزارت صمت اتخاذ خواهد شد؟


آریزو 8


آریزو 8

به گزارش پایگاه خبری اسب بخار، با حذف یکی از معاونت های پرحاشیه وزارت صمت که در دولت سیزدهم ایجاد شده بود، دفتر صنایع خودرو، نیرومحرکه و حمل و نقل از این به بعد زیر نظر معاونت صنایع، ماشین آلات و تجهیزات به فعالیت خواهد کرد.


های بانک


های بانک

این معاونت در نیمه دوم سال ۱۴۰۰ و توسط وزیر وقت صمت فاطمی امین ایجاد شده بود. وی در توضیح چرایی ایجاد معاونت صنایع حمل و نقل و خودرو گفته بود: «برای بهبود و ارتقای مدیریت، معاونتی مستقل با عنوان صنایع حمل و نقل در ساختار جدید وزارت صمت ایجاد شده است.»

فاطمی امین با ایجاد این معاونت ها بعد از حدود ۸ سال چارت وزارت صمت را تغییر داد. براساس این تغییرات کارها و حوزه های فعالیت وزارت صمت میان هفت معاونت شامل «معاونت هماهنگی و محیط کسب و کار»، «معاونت حقوقی و امور مجلس»، «معاونت صنایع حمل و نقل»، «معاونت صنایع عمومی»، «معاونت صنایع ماشین‌سازی و تجهیزات»، «معاونت معادن و فرآوری مواد» و «معاونت تجارت و خدمات» فعالیت تقسیم شد. ضمن این‌که، دفتر صنایع خودرو، دفتر صنایع ریلی و دریایی، دفتر صنایع هوایی هم زیرنظر معاونت صنایع حمل و نقل قرار گرفتند.
البته با توجه به وضعیتی که امروز بر بازار خودرو حاکم است به نظر می رسد که این معاونت نه تنها باعث بهبود ارتقای مدیریت نشد، بلکه با دستورالعمل ها و سیاست گذاری های خلق الساعه به عنوان دست اندازی در مسیر تولید حرکت عمل کرد.

مسئولیت این معاونت با منوچهر منطقی بود. ابتدا برخی با توجه به سابقه خودرویی وی معتقد بودند که این اقدام فاطمی امین نه تنها قابل تقدیر است، بلکه باعث سرعت توسعه و برطرف شدن مشکلات این صنعت خواهد شد، اما برخلاف تصور برنامه ها و اقدامات تیم خودرویی فاطمی امین که بعد از وی یکی پس از دیگری از وزارت صمت رفتند، در تمام زمینه ها باعث اخلال شد.

هر چند نمی توان اثرات تحریم بر این صنعت را نادیده گرفت؛ با این حال، در زمینه تولید، واردات خودروهای نو و کارکرده، تنظیم بازار، کاهش قیمت ها و بهبود شرایط زنجیره تأمین نمی توان به آن‌ها نمره قبولی داد. الزام به فروش در سامانه یکپارچه، افزایش تعرفه واردات، تحمیل تولید به خودروسازان و تحت فشار قرار دادن بخش خصوصی را از جمله اقدامات این معاونت می توان به شمار آورد.

در واقع، این معاونت دیدگاه مثبت و خوبی به بخش خصوصی نداشت و به نوعی واژه مونتاژکار را به یک واژه تحقیرآمیز بدل کرده بود. ضمن این‌که با ایجاد این معاونت در عمل ایدرو که سکان دار اصلی صنعت خودروسازی کشور به شمار می آمد به حاشیه رانده و در ظاهر نقش مشاوره ای پیدا کرد. اکنون با حذف این معاونت مشخص نیست که ایدرو باز هم نقش آفرین اصلی صنعت خودروسازی خواهد شد یا این‌که معاونت صنایع، ماشین آلات و تجهیزات از این به بعد اختیاردار بازار خودرو خواهد شد.

۴ امتیاز از ۴ رای

source

توسط khodrocamp.ir