اگر خودروسازان نمی‌توانند خودروی باکیفیت تولید کنند از این صنعت خارج شوند

تولید خودروی باکیفیت
تولید خودروی باکیفیت

احمد بیگدلی، نماینده خدابنده، در مجلس دوازدهم در خصوص نابه‌سامانی صنعت و بازار خودرو و مطالبه عمومی مردم در جهت نظم دادن به این صنعت، به خبرنگار اسب بخار گفت: «متأسفانه حاشیه سود بالای تولیدکنندگان خودرو در کشور به مشکل بزرگی تبدیل شده است و از طرفی هم، آن‌ها اجازه ورود افراد و شرکت‌های دیگر به این صنعت را هم نمی‌دهند.»


آریزو 8


آریزو 8

وی افزود: «کجای دنیا برای این‌که بخواهند به ۵۰ هزار نفر خودرو تحویل بدهند، فراخوان می‌دهند و دو-سه میلیون نفر ثبت‌نام می‌کنند؟ اصلاً تحقیق کنید متوجه می‌شوید که تحویل خودرو در دیگر نقاط جهان، به صورت ثبت‌نامی انجام نمی‌شود. این رویه، درنظر نگرفتن حقوق شهروندی است.»


های بانک


های بانک

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس تصریح کرد: «دولت باید بستر برخی امکانات رفاهی را برای مردم مهیا کند. مسکن، شغل و کالاهای اساسی که به باور من، خودرو هم ذیل آن تعریف می‌شود باید در یک شرایط منطقی، در اختیار مردم قرار بگیرد. افراد مرفه جامعه، روی به خرید خودروهای ایران خودرو و سایپا نمی‌آورند و این قشرهای متوسط و ضعیف هستند که دنبال تهیه خودرو داخلی هستند تا بتوانند امورات خود را بگذرانند.»

بیگدلی اظهار داشت: «کیفیت خودروهای ساخت داخل، اصلاً قابل قبول نیست. از طرفی ما می‌گوییم مصرف بنزین در کشور بالاست و قیمت آن هم بسیار پایین است و دولت هم مرتباً باید یارانه بدهد. حال تا امروز خودروسازان ما دنبال تولید خودروهایی که مصرف پایین بنزین داشته باشند، رفتند که حالا عده‌ای صحبت از افزایش قیمت بنزین می‌کنند؟»

وی یادآور شد: «بسیاری از چند ده هزار کشته جاده‌ای در کشور، به واسطه کیفیت پایین خودروهای ساخت داخل است. برخی می‌گویند صنعت خودروسازی ما نمی‌تواند خودروی باکیفیت‌تر تولید کند و نباید این ایراد را متوجه آن‌ها دانست. من می‌گویم اگر نمی‌توانند خود را بروز کنند و خودروی باکیفیت تحویل مردم دهند، خیلی راحت کار را زمین بگذارند و از این صنعت خارج شوند. معنی ندارد در این صنعت، انحصار را به دست بگیرید و بعد کلی توجیه کنید که ما توان بعضی کارها را نداریم.»

نماینده خدابنده گفت: «معنی ندارد خودروسازان داخلی با این همه حمایت بگویند ما زیان انباشته داریم. از سوی دیگر گفته می‌شود اگر کار را کوچک کنیم یا تعطیل باید با بسیاری از کارگران قطع همکاری کنیم و آن‌ها از نان خوردن می‌افتند، اما نمی‌گویند حدود ۴۰ هزار خانواده به خاطر بی‌کیفیتی خودروها در تصادفات جاده‌ای، داغ‌دار می‌شوند.»

بیگدلی تصریح کرد: «با پولی که مردم برای خودروهای کم‌کیفیت ایرانی می‌پردازند، در کشورهای همسایه می‌توان خودروهای به مراتب باکیفیت‌تر خرید و برهم زدن این وضعیت نامساعد، تنها به واسطه رقابت سالم که رسالت دولت است، شکل می‌گیرد.»

وی خاطرنشان کرد: «برای ایجاد رقابت، باید از سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی در صنعت خودرو دعوت کرد و فضا را برای‌شان باز گذاشت، هرچند که این رویه نیاز دارد ما به لحاظ دیپلماسی سیاسی، شرایط بهتری را در منطقه و دنیا ایجاد کنیم، یعنی این کار بزرگ اقتصادی، در گرو یک کار سیاسی اصولی و هدفمند است.»

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس در پایان گفت: «باید رقابت ایجاد کرد تا به مرور، کیفیت افزایش و قیمت کاهش پیدا کند و دولت هم باید بداند که پیشرفت در حوزه اقتصاد و صنعت زمانی رخ می‌دهد که آن‌ها کار تصدی‌گری نکنند. زمانی آقای طیب‌نیا گفته بود شرکت دولتی یعنی فساد و رانت. دولت باید از صنعت خودروسازی خارج شود تا شاهد بهبود اوضاع باشیم و هرچه جلو برویم و این اتفاق نیافتاد، همین آش است و همین کاسه.»

مصاحبه‌کننده: محمد آیتی

۵ امتیاز از ۱ رای

source

توسط khodrocamp.ir