زمان مناسب برای تغییر تعرفه واردات خودرو

تغییر تعرفه واردات خودرو
تغییر تعرفه واردات خودرو

هر چند واردات خودروهای صفرکیلومتر در ماه های اخیر سرعت زیادی پیدا کرده است، اما با توجه به حقوق بالای ورودی، خودروهای وارداتی باز هم با قیمت هایی گزاف بالایی به دست مصرف کننده می رسد. در این میان با توجه به تخصیص یک میلیارد ارز و همچنین انتقاد رئیس جمهور از میزان تعرفه ها، به نظر زمان مناسب برای کاهش تعرفه واردات خودرو رسیده است.


آریزو 8


آریزو 8

به گزارش پایگاه خبری اسب بخار، براساس آخرین گزارش گمرک ایران ترخیص قطعی انواع خودروی سواری وارداتی از گمرکات سراسر کشور به مرز ۲۰ هزار دستگاه رسید.


های بانک


های بانک

ارزش این تعداد خودروی سواری وارداتی به کشور در مدت یادشده ۳۹۰ میلیون دلار بوده است؛ بنابراین گزارش، در مدت مشابه سال گذشته تعداد ۱۶۴۷ دستگاه خودرو سواری به ارزش ۳۵ میلیون دلار وارد کشور شده بود. هر چند این آمار از افزایش سرعت و حجم تیراژ واردات خودروهای صفرکیلومتر خبرمی دهد، اما در عین حال همچنان از یک سو این تعداد فاصله زیادی با میزان نیاز و تقاضای انباشته دارد و از سوی دیگر از نظر قیمتی به شدت از نقطه مطلوب دور است.

با این وجود به نظر برخی کارشناسان شدت گرفتن جریان واردات و در ادامه آن، سرعت یافتن عرضه می تواند به مرور هم ابتدا اثر روانی مقدمات کاهش قیمت ها را فراهم کند و در ادامه باعث خروج تقاضاهای غیرمصرفی شود، اما حتا همین میزان ارز در نظر گرفته شده هم به نظر نمی تواند نیاز واقعی بازار را برطرف کند، اما در عین حال اگر همین مقدار ارز به درستی و در زمان مناسب در اختیار واردکنندگان قرار بگیرد، به طور مشروط می تواند از اثرگذاری بیش‌تری داشته باشد.

البته سیاست گذار از این طریق هم قصد درآمدزایی و هم قصد حمایت از تولیدکننده داخلی دارد، اما در هر صورت واردات خودرو با این تعرفه برخلاف آن چیزی است که مسئولان در شروع کار ادعای آن را داشتند.

مسعود پزشکیان نیز در خلال مناظرات انتخاباتی به این موضوع اشاره کرد و ضمن انتقاد از کیفیت خودروهای تولید داخل گفت: «خودرویی را که ۲۰ هزار دلار قیمت دارد، به مردم ۱۰۰ هزار دلار می‌فروشیم، آن هم به مردمی که حقوق‌شان در ماه ۱۰۰ دلار است. اگر لندکروز با قیمت واقعی خودش وارد کشور شود ۲ میلیارد تومان قیمت دارد، در حالی که، در این مملکت آن را ۲۰ میلیارد تومان می فروشند؛ مردم چه گناهی دارند که با آن‌ها این کار را می‌کنیم و آن ها را مجبور به استفاده از تولیدات داخلی می‌کنیم؟ این در حالی است که اگر مرز را باز کنند تا خودرو وارد شود این اتفاق نمی‌افتد.»

کمی بعد، پزشکیان در یک جمع خصوصی از بالا بودن تعرفه ها گلایه می کند و پس از گفتن جمله «این دیگر تعرفه نیست باج گیری است» تأکید کرده است در دولت جدید باید کاهش تعرفه واردات خودرو هم سریعاً اعمال شود. به بیان دیگر در دوران مضیقه ارزی و نیاز مبرم بازار به ترزیق خودروهای وارداتی و افزایش عرضه، تنها عاملی که می تواند منجر به کاهش قیمت ها شود، بازنگری در تعرفه واردات خودروست. اگر دولت از خیر کسب درآمد از طریق خودروهای وارداتی بگذرد هم قیمت تمام شده کاهش پیدا خواهد کرد و هم رقابت واقعی شکل خواهد گرفت.

۴.۳ امتیاز از ۶ رای

source

توسط khodrocamp.ir