کارگروه مشخص شده توسط هیئت وزیران، مسئول صدور مجوز رویدادهای خودرو کلاسیک

آیین نامه شناسایی و صیانت از وسیله های نقلیه تاریخی حکایت از آن دارد که برگزاری هر رویدادی در حوزه خودروهای کلاسیک و تاریخی باید با تأیید کارگروهی که هیئت وزیران مشخص کرده است صورت گیرد و فدراسیون موتورسواری و اتومبیل‌رانی نمی تواند به تنهایی در این خصوص تصمیم بگیرد.


آریزو 8


آریزو 8

به گزارش پایگاه خبری اسب بخار، در تصویب نامه هیئت وزیران در خصوص آیین نامه شناسایی و صیانت از وسیله های نقلیه تاریخی آمده است که وسیله نقلیه تاریخی، وسیله ای با نیروی محرکه مکانیکی است که ضمن داشتن اصالت از سلامت فنی کامل برخوردار بوده و حداقل سی سال قدمت داشته و در شرایط مطلوب و مناسب نگهداری شده باشد و به عنوان وسیله حمل و نقل روزمره از آن استفاده نشود که انواع آن به شرح زیر است:


های بانک


های بانک

۱- وسیله نقلیه نفیس: وسیله نقلیه ای که بیش از پنجاه سال از تولید آن گذشته باشد.

۲- وسیله نقلیه قدیمی: وسیله نقلیه ای که بیش از سی سال از تولید آن گذشته باشد و از نظر طراحی و مهندسی ساخت بی نظیر باشد.

۳- وسیله نقلیه ویژه: وسیله نقلیه ای که دارای بعد فرهنگی باشد.

همچنین در این آیین نامه آمده است که به منظور شناسایی و صیانت از وسیله های نقلیه تاریخی و اتخاذ تدابیر هماهنگ برای حفظ و صیانت از آن‌ها، کارگروهی با حضور نمایندگان تام‌الاختیار بالاترین مقام اجرایی وزارت میراث فرهنگی، وزارت صنعت معدن و تجارت، سازمان محیط زیست، وزارت ورزش و جوانان (فدراسیون موتور سواری و اتومبیل‌رانی)، فرماندهی انتظامی جمهوری اسلامی ایران، پلیس راهنمایی و رانندگی و کانون جهانگردی و اتومبیل‌رانی جمهوری اسلامی ایران تشکیل می شود و دبیرخانه کارگروه در وزارت میراث فرهنگی مستقر می شود.

براساس این آیین نامه از وظایف کارگروه مذکور می توان به شناسایی، تشخیص، دسته بندی و معرفی وسیله های نقلیه کلاسیک به مراکز مرتبط برای صیانت از آن‌ها با رعایت حفظ سرمایه مجموعه داران، تهیه فهرست وسیله های نقلیه تاریخی، جهت صدور شناسنامه تاریخی توسط وزارت، تأیید ضوابط و شاخص‌های شناسایی و دستورالعمل اجرایی کاربرگ‌های کارشناسی و سربرگ‌های مورد نیاز به منظور دسته بندی وسیله های نقلیه تاریخی جهت ثبت در شناسنامه تاریخی خودرو که توسط وزارت تدوین شده است و صدور مجوز برگزاری کلیه رویدادهای مرتبط با وسایل نقلیه تاریخی اشاره کرد.

همچنین دستورالعمل‌های مربوط به این آیین نامه با رعایت قوانین و مقررات مربوط توسط کارگروه تهیه و توسط بالاترین مقام اجرایی وزارت ابلاغ می شود.

این آیین نامه نشان از آن دارد که فدراسیون موتور سواری و اتومبیل‌رانی کشور نمی‌تواند رأساً در خصوص برگزاری رویدادهای مربوط به خودروهای کلاسیک اقدام کند. این در حالی است که در برخی موارد مطرح می شود که فدراسیون به تنهایی وعده برگزاری رویداد در این زمینه را داده است، اما باید توجه داشت که همه رویدادها در زمینه خودروهای کلاسیک تنها با موافقت کارگروه یادشده ممکن خواهد بود.

شایان ذکر است که برخی کارشناسان مطرح می کنند که کم کاری فدراسیون موتور سواری و اتومبیل‌رانی موجب شده است که فعالیت های مربوط به حوزه خودروهای کلاسیک با مشکلات جدی روبه‌رو شود و همین موارد موجب شده است که فدارسیون جهانی خودروهای کلاسیک FIVA نیز دیگر فدراسیون موتور سواری و اتومبیل‌رانی را در حوزه خودروهای کلاسیک قبول نداشته باشد.

۵ امتیاز از ۲ رای

source

توسط khodrocamp.ir