رویه دولت در قبال خودروسازان، نه حمایت که جفاست

ایران خودرو و سایپا
ایران خودرو و سایپا

عبدالناصر درخشان، عضو سابق کمیسیون صنایع و معادن مجلس در خصوص شرایط نامساعد صنعت خودرو و گلایه‌مندی مردم که به تبع آن در بازار شکل گرفته است به خبرنگار اسب بخار گفت: کاری که در ۴۵ سال گذشته دولت‌ها در خصوص صنعت خودروسازی داخلی کرده‌اند، حمایت نبوده است، بلکه من اسم آن را جفا می‌گذارم.


آریزو 8


آریزو 8

وی افزود: این جفا نه تنها در حق صنعت خودروسازی بوده است که باید این رویکرد را جفا در حق مردم هم بدانیم. سوال من این است که مگر فقط ایران صنعت خودروسازی دارد؟ جالب است حتی کشورهایی که در صنعت خودروسازی، حرف برای گفتن هم دارند، جلوی واردات خودرو به کشورشان را نگرفتند.


های بانک


های بانک

نماینده سابق ایرانشهر تصریح کرد: واقعاً عادلانه و منطقی نیست که برای مردم، تعیین تکلیف شود. یعنی خودروساز هر خودرویی با هر رنگی وارد بازار کرد، مردم مجبور باشند آن‌ها را خریداری کنند.

درخشان اظهار داشت: چند سالی است که شرکت ایران خودرو روی به تولید خودرویی به نام دنا آورده است، اما با دیدن ظاهر این خودرو متوجه می‌شویم که تغییر خاصی در شکل و شمایل این خودرو ایجاد نکردند. حال، رویه دولت در رابطه با این خودروسازان، حمایت نیست، بلکه فاجعه است. حمایت، تعریف دارد. ما در حمایت، نیاز به الگوبرداری از کشورهای موفق در این صنعت داریم. ما باید از صنایع مشابه و مرتبط با صنعت خودروسازی دنیا به نحو احسن بهره بگیریم که اگر این مسیر در پیش گرفته شد، خروجی بهتر کار را شاهد خواهیم بود.

وی یادآور شد: صنعت خودروسازی ایران که یکی از ثروتمندترین خودروسازان دنیا است به این روز افتاده است، اما خودروسازانی در جهان وجود دارند که یک سوم دارایی صنعت خودروسازی ما را ندارند، اما در میدان عمل و مشتری‌مداری مسیر به مراتب بهتری را طی کردند.

عضو سابق کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: کیفیت در خودرو، موضوعی است که باید مورد تایید مردم قرار بگیرد، نه اینکه خودروسازان گزارش دهند و از پیشرفت و دستاوردهای خود در محصولات‌شان بگویند. مردم زمانی کیفیت را می‌بینند و درک درستی دارند که کالای مشابه آن محصول هم موجود باشد.

درخشان افزود: واردات خودرو باید با جدیت صورت بگیرد و این موضوع نه فقط حق مصرف‌کننده است، بلکه این رویه، کمک به صنعت خودروسازی ما است. مهندسان، تکنسین‌ها و مدیران صنعت خودرویی ایران باید به واسطه واردات خودرو، با محصولات و مدل‌های خارجی آشنا شوند. تکنولوژی صنعت خودرو را که ما تولید نکردیم، پس ضرورت دارد که در مسیر انتقال آن، کوشا باشیم.

وی در پایان خاطرنشان کرد: من هم قبول دارم که انتقال تکنولوژی صنعت خودرو، کاری پیچیده است، اما نباید از اصل و اساس نسبت به آن، بی‌تفاوت باشیم و باید مرتب این دغدغه در ذهن مدیران این حوزه باشد.

مصاحبه‌کننده: محمد آیتی

۵ امتیاز از ۱ رای

source

توسط khodrocamp.ir