به گزارش پرشین خودرو، کوییک به عنوان یک پروژه ملی و با استفاده از پلتفرم X۲۰۰ سایپا ساخته شد تا در قالب نسخه هاچبک خودروی ساینا و در سگمنت کلاس B سواری شهری، در دسترس عموم قرار گیرد. انواع خودرو کوییک در زمره ماشین‌های اقتصادی وطنی قرار می‌گیرند که در سال ۹۷ وارد بازار شده و انواع تیپ های کوییک همچنان در خط تولید قرار دارند.

هدف و برنامه برای تولید انواع مدل کوییک، تولید خودرویی در قد و قامت پراید و در رده قیمتی تقریباً مشابه بوده است که در عین قابل خرید بودن برای اکثر اقشار جامعه، از کیفیت و لیست آپشن‌های مناسبی برخوردار باشد. در راستای این پلن، ارتقای پیشرانه و گیربکس نیز بر این خودروی وطنی اعمال شده است که ماحصل آن، عرضه انواع خودرو کوییک در تیپ‌های آپشنال مجهز به گیربکس‌های اتوماتیک، موتور اندکی اصلاح شده M۱۵-GSIS و امکانات رانندگی و رفاهی از جمله کروز کنترل، ترمز EBD و سیستم کنترل پایداری ESC بوده است.

در این گزارش به معرفی انواع تیپ های کوییک موجود در بازار می‌پردازیم و نگاهی گذرا به ویژگی‌ها و امکانات هر تیپ خواهیم داشت.

تاریخچه خودروی کوییک: فرزند چابک سایپا

145949 - انواع مدل کوییک؛ انواع خودرو کوییک؛ انواع تیپ های کوییک

بعد از نزدیک به دو دهه حضور پراید در بین پرتیراژترین خودروهای سایپا در تیپ‌های مختلف، این گروه خودروسازی تصمیم گرفت برای تغییر بازار در جهت جلب رضایت مصرف کنندگان، محصول جدیدی با چهره‎‌ای متفاوت عرضه نماید. حاصل کار، خودرویی با پلتفرم تکراری پراید و ظاهری جدید به نام تیبا بود. برخلاف انتظارات، کیفیت پایین و ناموزونی‌های طراحی در تیبا چندان موردپسند مشتریان واقع نشد و درصد زیادی از خریداران، از مشکلات پایین بودن کیفیت متریال شاکی بودند.

بعد از عرضه تیبا ۲ هاچبک، سایپا با طراحی مجدد ساختار بدنه و کابین، محصولی در کلاس B عرضه نمود که ترکیبی از کراس اوور و سدان کامپکت شهری بود و از چهره‌ای اندک اسپرت‌تر بهره می‌برد تا جنبه جوان پسندانه‌تری به خود بگیرد. این خودرو در سال ۹۵ و با حضور وزیر صمت، رونمایی شد و کوییک (QUIK) نام گرفت.

ویژگی‌های مشترک همه انواع مدل کوییک

تا کنون شاهد عرضه ۵ تیپ مختلف از کوییک به مارکت خودروی ایرانی بوده‌ایم که تغییرات و تفاوت‌های آنها، بیش از هرچیزی به بازطراحی‌های جزئی و افزوده شدن المان‌های جزئی مانند تریم‌های رنگی ختم می‌شوند؛ سوای کوییک GX که پیشرانه ارتقایافته M۱۵ روی آن سوار است (همان پیشرانه‌ای که در ساخت اطلس سایپا نیز به کار گرفته می‌شود).

همه مدل‌های کوییک در بخش آپشن‌ها عموماً مجهز به دیلایت، کروز کنترل، سیستم تعلیق مکفرسون در جلو و تورشن بیم در عقب، ترمزهای دیسکی خنک شونده در جلو و کاسه‌ای در عقب، ABS و EBD هستند. در طراحی ظاهری همه مدل‌ها، ترکیب اندکی ناهماهنگ بدنه تخم مرغی با دماغه تهاجمی و خشن، روف رک و زه‌های پلاستیکی اعمال شده است.

بررسی انواع مدل کوییک

انواع خودرو کوییک در تیپ‌های دنده‌ای، اتومات، آپشنال و معمولی عرضه شده‌اند که در بخش ساختاری، ظاهری تقریباً یکسان دارند و تغییرات اصلی در قسمت امکانات (و تا حدودی پیشرانه) اعمال شده‌اند. 

کوییک معمولی دستی

145949 - انواع مدل کوییک؛ انواع خودرو کوییک؛ انواع تیپ های کوییک

  • قدرت موتور: ۸۷ اسب بخار
  • گشتاور: ۱۲۸ نیوتن متر
  • گیربکس: ۵ سرعته دستی
  • حداکثر سرعت: ۱۶۰ کیلومتر بر ساعت
  • آپشن‌ها: مانیتور ۷ اینچی، سیستم کنترل باد لاستیک ها TPMS ، سیستم هشدار سرقت با بوق VAS، دیلایت، بلوتوث و USB، دوربین عقب

اولین مدل کوییک، در تیپ دنده‌ای و لو آپشن عرضه شد که در بخش طراحی کابین و ظاهر، ویژگی منحصر به فردی نداشت و به صورت تک رنگ عرضه می‌شد. تیپ معمولی، ارزانترین مدل در میان انواع کوییک بوده و کابینی با فضای نسبتاً کم، ارگونومی قابل قبول اما متریال درجه دو ارائه می‌دهد. طراحی و شکل ظاهری کابین اندکی از حس اقتصادی و ارزان بودن این خودرو می‌کاهد، اما المان‌هایی مانند پلاستیک خشک و استفاده از فوم درجه پایین، تجربه رانندگی و رضایت سرنشینان را تحت الشعاع قرار می‌دهد.

145949 - انواع مدل کوییک؛ انواع خودرو کوییک؛ انواع تیپ های کوییک

از خودرویی که به نوعی فیس لیفت تیبا معرفی شده بود انتظار می‌رفت در بخش پیشرانه با تغییراتی روبرو باشد، اما کوییک عادی دنده‌ای از همان موتور M۱۵ تیبا همراه گیربکس ۵ سرعته‌اش استفاده می‌کند.

کوییک اتوماتیک (پلاس)

145949 - انواع مدل کوییک؛ انواع خودرو کوییک؛ انواع تیپ های کوییک

  • قدرت موتور: ۸۷ اسب بخار
  • گشتاور: ۱۲۸ نیوتن متر
  • گیربکس: ۶ سرعته اتومات مصنوعی
  • آپشن‌ها: ترمز ضدقفل ABS، ترمز با نیروی کمکی BA، دکمه کنترلی روی غربیلک D-CUT

دوسال بعد از عرضه کوییک معمولی دستی، نسخه اتومات آن با تجهیز به گیربکس CVT شرکت بلژیکی پانچ راهی بازار شد. این مدل در تیپ پلاس عادی، با گیربکس ۴ سرعته عرضه می‌شد و تیپ فول پلاس آن، دارای ۶ سرعت مجازی است. از نظر طراحی ظاهری، پیشرفت چندانی در چهره کوییک اتومات در مقایسه با مدل دنده‎ای مشاهده نمی‌شود. داخل کابین خودرو تغییرات اندکی مانند به کار گیری تریم دورنگ در بخش فرمان و فریم دریچه‌های هوا رخ داده‌اند.

145949 - انواع مدل کوییک؛ انواع خودرو کوییک؛ انواع تیپ های کوییک

در بخش آپشن‎‌های خودرو کوییک پلاس، با لیست پر و پیمان‌تری روبرو هستیم که امکانات چشمگیری مانند کروز کنترل، سیستم اتولاک، کامپیوتر سفری، کیلس استارتر، مالتی مدیای قوی‌تر مجهز به نویگیشن و فرمان دی‌کات همراه با دکمه‌های کنترلی ارائه می‌دهد.

کوییک آر (کوییک R)

145949 - انواع مدل کوییک؛ انواع خودرو کوییک؛ انواع تیپ های کوییک

یکسال بعد از پیوستن مدل اتوماتیک به انواع مدل کوییک، سایپا با اندکی الهام از خودروهای سیتروئن C۳ کوشید نسخه مولتی کالر کوییک را با تریم‌های دورنگ و جذاب سازی کابین، تحت عنوان کوییک آر عرضه نماید. در این نسخه، تریم رنگی در بخش دیفیوزرهای عقب و جلو، سقف، زه جانبی، مه شکن، فریم خروجی هوا، رودری‌ها، پارچه صندلی و آینه جانبی اجرا شده و به صورت قرمز و مشکی عرضه می‌شود. نام R (نمایانگر نام RAINBOW برای این مدل کوییک) صرفاً اشاره به چهره زیباسازی شده دارد و تغییرات خاصی در قسمت پیشرانه مشاهده نمی‌شود.

انواع کوییک R در پالت‎ رنگی قرمز، مشکی، سفید و نقره‌ای با تناوب‌های مختلف اجرا می‎‌شوند و اخیراً نسخه آبی نیز به انواع تیپ های کوییک آر افزوده شده است. کوییک آر پلاس (R پلاس) به دریچه گاز سیمی نیز تجهیز شده و اخیراً نسخه قرمز مشکی آن از میان محصولات کوییک قابل سفارش در سایپا حذف گردیده است.

145949 - انواع مدل کوییک؛ انواع خودرو کوییک؛ انواع تیپ های کوییک

کوییک آر پلاس که چند ماه بعد به لیست انواع خودرو کوییک پیوست، تفاوت چندان محسوسی با کوییک آر تجربه نکرده است. نهایت تغییرات اعمال شده روی کوییک R+ به افزوده شدن فرمان جدید با طرح پلاس، لوگوی جدید، افزوده شدن تریم برای قسمت زیر آینه‌ها، کمربندها و روکش صندلی ختم می‌شود.

کوییک اس (کوییک S)

145949 - انواع مدل کوییک؛ انواع خودرو کوییک؛ انواع تیپ های کوییک

بعد از عرضه تیپ‌هایی با تغییرات جزئی، بالاخره سایپا فیس لیفت کوچکی روی هاچبک اقتصادی خود اعمال کرد و چهره «یوزپلنگی» را به خانواده انواع تیپ های کوییک افزود. نتیجه کار، دو عضو با پسوندهای s و g را به انواع خودرو کوییک افزود. تیپ s، یک کوییک معمولی دنده‌ای با پیشرانه سابق است که در جامه‌ای جدید عرضه می‌شود.

خطوط زینتی که از چراغ‎‌های جلو با زاویه‌ای شکسته به سمت مه شکن‌ها سوق داده شده‌اند، همراه با تغییر دیزاین در بخش سپر و جلوپنجره بوده و خروجی اسپرت‌تری تحویل داده‌اند. کوییک اس در مقایسه با تیپ‌های قبلی، چند سانتیمتر مرتفع‌تر با عرض اندکی کمتر طراحی شده است.

145949 - انواع مدل کوییک؛ انواع خودرو کوییک؛ انواع تیپ های کوییک

در کابین کوییک اس نیز بازطراحی و المان افزوده خاصی دیده نمی‌شود که تفاوت فاحشی در فرق خودرو کوییک R و S ایجاد کند. تغییرات در این بخش، منتهی به افزوده شدن چند دکمه به کلاستر و استفاده از صفحه آمپر مشابه ساینا منتهی می‌شوند. این تیپ، از جمله مدل‌های پایه در بین انواع خودرو کوییک محسوب می‌گردد و از نظر متریال همچنان انتقاداتی روانه مدل S هستند.

کوییک جی (G)

145949 - انواع مدل کوییک؛ انواع خودرو کوییک؛ انواع تیپ های کوییک

نسخه از فیس لیفت یوزپلنگی با پیشرانه بدون تغییر که به عنوان تیپ آپشنال و همراه با کوییک s روانه بازار شد، تعداد امکانات بیشتری در مقایسه با تیپ‌های قبلی در کانالوگ خود داشت. آپشن‎‌های کوییک جی شامل مواردی از جمله ایموبلایزر، ایزوفیکس صندلی‌ها، سیستم ضدسرقت با آینه برقی، کامپیوتر سفری و نویگیشن ماهواره‌ای و سنسور پارک دنده عقب می‌شوند.

145949 - انواع مدل کوییک؛ انواع خودرو کوییک؛ انواع تیپ های کوییک

کوییک جی ایکس (GX)

جدیدترین نسخه در میان انواع مدل کوییک، تحت عنوان جی ایکس و با پیشرانه‌ای ارتقایافته رونمایی شده است که گویا جایگزین مدل‌های پیشین و ساده کوییک در بازار ایران خواهد شد. کوییک GX در تیپ‌های لو آپشن L دنده ای و فول آپشن H اتوماتیک عرضه خواهد شد که تفاوت قیمتی حدوداً ۲۰۰ میلیون تومانی با یکدیگر دارند. ورود کوییک جی ایکس به خط تولید انبوه در سال ۱۴۰۲ کلید خورد.

145949 - انواع مدل کوییک؛ انواع خودرو کوییک؛ انواع تیپ های کوییک

در بخش کابین و ظاهر انواع کوییک G ایکس، تغییر خاصی اعمال نگردیده و همان تریم‌های قبلی، برای کوییک جی ایکس نیز عرضه می‎‌شوند. مانیتور ۷ اینچی اندروید از تیپ GXL حذف شده و به جای آن یک نمایشگر ساده دیجیتال قرار داده شده است. آپگرید اصلی در بخش پیشرانه اتفاق افتاده است و زیر کاپوت کوییک جی ایکس، موتور ارتقایافته و اصلاح شده M۱۵GSI به کار گرفته شده است. این موتور با تجهیز به ویژگی VVTi (زمانبندی متغیر سوپاپ‌ها)، هدرز استیل، سیستم احتراق و جرقه زنی جدید و انتقال قدرت توسط گیربکس دستی ۵ سرعته، قدرتی برابر حداکثر ۹۰ اسب بخار خواهد داشت و مصرف سوخت آن به ۶.۹ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر با استاندارد آلایندگی یورو ۵ رسانده شده است. تفاوت آپشن‌های تیپ کوییک GXH با کوییک GXL در استفاده از رینگ آلومینیومی، دکمه‌های کنترل صدا روی فرمان، نمایشگر ۷ اینچی، صندلی روکش دار و شیشه دودی عقب در تیپ GXH است.

145949 - انواع مدل کوییک؛ انواع خودرو کوییک؛ انواع تیپ های کوییک

پیشتر به مقایسه کوییک GX-L و کوییک GX-H پرداخته‌ایم. در این مقاله می‌توانید درک دقیق‌تری از تفاوت‌ها و شباهت‌های این دو مدل از انواع کوییک داشته باشید.

کوییک GXR

145949 - انواع مدل کوییک؛ انواع خودرو کوییک؛ انواع تیپ های کوییک

جدیدترین مدل در انواع خودرو کوییک که در سال ۱۴۰۲ خبر از تولید آن داده شده، یک آپگرید ظاهری از چهره GX را از سر گذرانده و حالا با سقف رنگی، سیستم ESC کنترل پایداری و آپشن‌های ذکر شده برای کوییک GX عرضه خواهد شد. پیشرانه این خودرو نیز از نوع M۱۵GSI بوده و مطابق با استانداردهای ۸۵ گانه، در دو تیپ GXRL و GXRH برای خریداران در دسترس خواهد بود. آخرین قیمت اعلام شده برای مدل کوییک GXR در سال ۱۴۰۳ حدود ۳۷۱ میلیون تومان برآورد می‌شود.

بیشتر بخوانید: معرفی ماشین کوییک GXR + مشخصات و بررسی تفاوت با کوییک S

بالاخره کدام نوع کوییک را بخریم؟

در مقایسه انواع کوییک، از کوییک معمولی دستی تا نسخه آپشنال GX که اخیراً به خریداران تحویل شده است، اصلی‌ترین عواملی که تفاوت ایجاد می‌کنند در بخش ظاهری و آپشن‌ها اعمال شده‌اند. کوییک جی ایکس و جی ایکس آر با تجهیز به موتور پیشرفته، با بهبود عملکرد و افزایش تقریباً ۱۰ اسب بخاری قدرت همراه هستند. به طور کلی، کوییک یک هاچبک اقتصادی و اندکی قدبلندتر از کامپکت‎‌های مرسوم بوده و با توجه به ماهیتش، نمی‌توان انتظار پرفورمنس سنگین یا شتاب گیری خیلی عالی از این خودرو داشت.

اگر معیار اصلی شما برای خرید خودرو، اقتصادی بودن و دسترسی آسان به خدمات پس از فروش یا لوازم یدکی باشد، کوییک معمولی نیز به راحتی پاسخگو خواهد بود. به علاوه درنظر داشته باشید که در مدل اتوماتیک کوییک، بایستی قلق‌های گیربکس CVT مانند دیلی اولیه در شتابگیری و مکانیسم خاص آن را تحمل کنید. با این حال آپشن‎‌های ارائه شده در تیپ اتومات مانند کیلس استارت که در تیپ GX و GXR لحاظ شده‌اند، ارزش پرداخت هزینه‌ای اندک بالاتر بابت این تیپ کوییک را دارند.

تجربه رانندگی با همه انواع خودرو کوییک، کم و بیش رضایت نسبی و یکسانی را برای کاربران به همراه داشته است و البته شکایات مشابهی. کوییک به عنوان یک کامپکت شهری سبک، مصرف سوخت قابل قبولی در حد ۶.۸ الی ۷.۲ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر دارد و به طور بالقوه، استهلاک متوسطی روی دست شما می‌گذارد.

با توجه به تفاوت زیر ۳۰۰ میلیون تومانی قیمت انواع کوییک، برای افرادی که به دنبال یک هاچ‌بک اتوماتیک با امکانات کامل و رانندگی راحت هستند، کوییک اتوماتیک فول پلاس گزینه‌ای ایده‌آل محسوب می‌شود. اگر به دنبال چهره‎‌ای اسپرت‌تر و جوانانه‌تر هستید، گزینه‌هایی مانند کوییک GXR می‌توانند ایده‌آل باشند./

source

توسط khodrocamp.ir