ازسوی‌دیگر هزینه‌های مواد اولیه و قطعات به‌ویژه فرآیندهای قالب‌سازی به افزایش قیمت تمام‌شده خودرو دامن می‌زنند. استفاده از قطعات مشترک در خودروهای مشابه، یکی از راه‌حل‌های موثر برای کاهش هزینه‌هاست. در همین زمینه سلمان ابراهیمی‌نژادرفسنجانی، کارشناس صنعت خودرو به بیان نظرات خود پرداخت.

بحث بر سر ضرورت کاهش قیمت تمام‌شده خودرو وجود دارد. این مساله تا چه اندازه امکان‌پذیر است؟

کاهش قیمت خودرو مستلزم افزایش مقیاس تولید است و متاسفانه مقیاس تولید در خودروسازی کشور در مقایسه با شرکت‌های بزرگ خودروسازی مانند تویوتا که سالانه حدود سه میلیون خودرو را به کشورهای دیگر صادر می‌کند، بسیار پایین است. تولید یک‌میلیون و ۵۰۰ هزار دستگاه خودرو توسط ۲۰خودروساز در کشور که هر یک خودروهای مختلفی را تولید و به بازار عرضه می‌کنند، مقرون‌به‌صرفه نیست.

چه موانعی باعث کاهش تولید یا بهتر بگوییم تولید با مقیاس بالا بوده است؟

به نظر من اصرار سازمان ملی استاندارد بر توقف تولید خودروهای قدیمی و عرضه خودروهای متنوع به بازار، تولید خودرو در مقیاس بالا را با موانعی مواجه کرده است. اگر بخواهیم هر سال خودروهای متنوعی را به بازار عرضه کنیم و تولید تعدادی از خودروهای قدیمی را متوقف کنیم قطعا در آینده نزدیک مقیاس تولید را از دست خواهیم داد.

علاوه‌بر مقیاس تولید، بخشی از قیمت تمام‌شده خودرو تحت تاثیر بهای مواداولیه و قطعات و مهم‌تر از آن فرآیندهای انجام شده روی قطعات مانند ماشینکاری و قالب‌سازی است. به‌عنوان‌مثال ممکن است وزن ورق مصرفی در بدنه خودرو ۱۰ کیلوگرم باشد اما قیمت آن به واسطه فرم‌دهی و هزینه قالب که روی ۵۰ هزار دستگاه خودرو سرشکن می‌شود، بالا تمام شود.

source

توسط khodrocamp.ir