حادثه تصادفی در پیرانشهر
ایرانخودرو به خبر نصف شدن خودرو در تصادف پیرانشهر واكنش نشان داد. دنای تصادفی، متشكل از قطعات بدنه متصل شده با جوشكاری بوده است.
ایرانخودرو در واكنش به تصاویر منتشر شده از حادثه تصادفی كه متاسفانه منجربه فوت دو هموطن شده، تاكید كرده، خودرو دارای تصادفات متعدد بوده كه از نواحی مختلف به طور غیر اصولی در خارج از شبكه ایرانخودرو به هم جوشكاری و متصل شده است.
در پی انتشار تصاویر حادثه تصادفی در پیرانشهر، بسیاری از رسانهها، بدون توجه به علل و شرایط این حادثه، به صورت شتابزده و بدون توجه به نظرات كارشناسی، انگشت اتهام را به سمت خودروساز برده و دو نیم شدن خودروی دنا را ناشی از غیراستاندارد بودن تولیدات داخلی دانستهاند.
بررسیهای صورت گرفته نشان میدهد، خودروی مذكور تولید سال 1396بوده و دارای دو تصادف سنگین، یكبار در سال 1397 و یكبار در سال 1399 بوده است.
تصادف اول به نحوی بوده كه برای بازسازی خودرو، قسمتهای بدنهای خودرو در ناحیه عقب شامل سرشاسیهای عقب، سینی كف اتاق و صندوق، گلگیرهای داخلی و بیرونی عقب و بسیاری از مجموعههای اصلی خودرو نظیر ایربگها، اكسل عقب، درها، رینگ و تایر، پلوسها و … تعویض شده است.
خودرو مجددا در سال 1399 دچار تصادف سنگین و واژگونی شده و در بازسازی غیراستاندارد خودروی اوراقی و تصادفی توسط خریدار بعدی، با وجود اینكه به منظور بازسازی صحیح خودرو، نیاز به تعویض كامل اتاق آن بوده، تمامی قسمتهای بدنه خودرو شامل سقف، ستونها، سینی كف، گلگیرها و … به صورت جداگانه به یكدیگر جوشكاری و متصل شده كه در این تصادف دچار جدایی شده است. لذا بدیهی است، جدا شدن خودرو مرتبط با كیفیت محصول تولیدی اولیه شركت ایران خودرو نیست.
تمامی خودروهای تولیدی ایرانخودرو مطابق دستورالعملهای استاندارد، تستهای تصادف (Crash) را در موسسات معتبر بین المللی با موفقیت گذرانده و تاییدیه لازم را برای شماره گذاری دریافت كرده اند.
ضمن آنكه، تمدید مجوز شماره گذاری خودروها به صورت دورهای صورت میپذیرد كه آخرین آزمون انجام شده بر روی خودروی دناپلاس در سال 1402 با موفقیت در مركز آزمون معتبر خارجی صورت گرفته است.
مناسب است، نهادهای مرتبط نظارتی در خصوص احیا و بهكارگیری مجدد خودروهای تصادفی با خسارت سنگین و مشابه مورد فوق، موضوع را مد نظر قرار داده و در جهت صیانت از كاربران خودروها و كاهش تلفات ناشی از تصادفات، نسبت به نظارتهای لازم در خصوص تداوم رعایت اصول ایمنی و استاندارد در خودروهای تعمیر شده در خارج از شبكه خدمات پس از فروش خودروسازان اهتمام لازم را به عمل آورند.