شرکت ولوو یکی از نخستین خودروسازانی بود که از تصمیم خود برای قطع تولید پیشرانه‌های درون‌سوز خبر داد. در می 2024 یعنی سه سال پس از اعلام این تصمیم، مدیرعامل ولوو یعنی Jim Rowan بر دستیابی به این هدف تاکید کرد. وی اعتقاد داشت، که قطع تولید خودروهای درون‌سوز تا سال 2030، کاملا قابل انجام است.

اما به فاصله بسیار کم یعنی در اواخر ماه جولای، آقای رووان از اشکالات موجود برای هماهنگ‌سازی بازارهای مختلف با خودروهای برقی سخن گفت. در آن زمان به نظر رسید که برنامه ولوو برای قطع تولید خودروهای درون‌سوز و تمرکز بر ساخت مدل‌های برقی از سال 2030، قابل انجام نیست.

اکنون که در ماه سپتامبر 2024 هستیم، شرکت ولوو به صورت رسمی اعلام کرده است که بین 90 تا 100 درصد فروش سالیانه خود را به مدل‌های پلاگین-هیبرید و برقی اختصاص می‌دهد. پس می‌توان اطمینان داشت که تولید مدل‌های بنزین‌سوز فعلا ادامه می‌یابد، هرچند که تیراژ تولید آن‌ها محدود خواهد بود.

برند سوئدی از روند کند گسترش شبکه شارژ، کاهش یا قطع مشوق‌های مالیاتی خودروهای برقی توسط برخی کشورها و همچنین تعرفه های جدید بر این خودروها در بازارهای هدف ولوو، به عنوان عوامل موثر بر تغییر برنامه‌های قبلی خود نام برده است.

ولوو امیدوار است که 50 تا 60 درصد فروش سال 2025 خود را از مدل‌های برقی و پلاگین-هیبرید تامین کند. این در حالی است که از فروش ولوو در فاصله آوریل تا ژوئن 2024، تنها 26 درصد به مدل‌های برقی اختصاص داشته است.

خودروساز سوئدی به سرمایه‌گذاری بر طراحی و ساخت مدل‌های هیبرید-خفیف و پلاگین-هیبرید ادامه خواهد داد. این هدف استراتژیک برای پاسخگویی به نیاز مشتریان انجام می‌شود. با وجود تغییر در برنامه ساخت خودروهای برقی، ولوو همچنان قصد دارد تا سال 2040 به نقطه کربن-خنثی برسد.

ولوو یکی از آخرین خودروسازانی است که از برنامه قبلی خود برای ساخت خودروهای برقی، عقب‌نشینی می‌کند. در طول چند ماه گذشته، خبرهای مشابهی را از پورشه، مرسدس، بنتلی و شعبه اروپایی فورد شنیده‌ایم که از برنامه‌های سفت و سخت مربوط به خودروهای برقی، کوتاه آمده‌اند.

جدیدترین اخبار خودرو را در باما بخوانید.

source

توسط khodrocamp.ir