از سال 2020 به این طرف، اوضاع برای شرکت‌های خودروسازی سخت و سخت‌تر شده است. در تازه‌ترین مورد از سری مشکلات شرکت‌ها، گروه فولکس واگن هم از تعطیلی دو سایت تولیدی خود در آلمان خبر داده، اقدامی که از زمان شروع جنگ جهانی دوم در اواخر دهه 30 میلادی تاکنون، بی‌سابقه بوده است.

هرچند خودروساز آلمانی از این دو کارخانه نامی نبرده است، ولی نشریه اتوکار اعتقاد دارد که دو گزینه مورد نظر، تاسیسات فولکس واگن در درسدن (Dresden) و اوسنابروک (Osnabruck) است.

تاسیسات اوسنابروک با وسعت 425 هزار متر مربع، به ساخت دو محصول پورشه یعنی 718 باکستر و کیمن و همچنین فولکس واگن تی-راک روباز مشغول است. دو محصول پورشه به زودی از خط تولید خارج می‌شوند.

تی-راک روباز هم با وجود دریافت عنوان پرفروش‌ترین خودروی روباز غیرلوکس اروپا، در نیمه نخست سال 2024 به تعداد فقط 6,110 دستگاه به فروش رسیده است.

تاسیسات درسدن هم که با معماری خود شناخته می‌شود، مساحت به مراتب کمتری دارد. این کارخانه در سال 2002 و با هدف ساخت سدان لوکس فیتون تاسیس شد، اما این روزها، مدل برقی ID.3 را تولید می‌کند.

هم‌زمان با این اتفاقات، برنامه امنیت شغلی فولکس ‌واگن هم تحت بررسی قرار گرفته است. این برنامه در سال 1994 ایجاد و برای جلوگیری از کاهش مشاغل تا سال 2029 طراحی شد.

طبیعی است که اتحادیه صنعت‌گران آلمان (IG Metall) به عنوان بزرگ‌ترین اتحادیه صنعتی قاره اروپا، از این برنامه فولکس واگن ناخرسند باشد. اما به نظر می‌رسد که خودروساز آلمانی بر تصمیم خود مصمم باشد، چرا که توماس شفر مدیرعامل فولکس واگن هم در گفتگو با رسانه‌ها اعتراف کرده است، که در شرایط متشنج فعلی، نمی‌توان به روش‌های ساده کاهش هزینه متوسل شد.

این خبرها در حالی منتشر شده است که آمار از بهبود شرایط فولکس واگن خبر می‌دهد. فروش این گروه در نیمه اول سال 2024 در اروپا و ایالات متحده، به ترتیب 1.9 و 3 درصد بیشتر از سال 2023 بوده است. رشد فروش در آمریکای جنوبی به مراتب بهتر و برابر با 15.4 درصد بوده در حالی که در آسیا، این رقم با افت 8.2 درصدی مواجه شده است. ا

ما مشکل اصلی را باید در عدم اطمینان به آینده بازار خودروهای برقی جستجو کرد، خودروهایی که فولکس واگن سرمایه گذاری بزرگی روی آنها کرده بود اما اکنون با کاهش استقبال مشتریان مواجه است. فروش خودروهای برقی گروه فولکس واگن در اروپا و آمریکا در نیمه اول 2024 با کاهش 15.2 و 15.4 درصد روبرو شده است و همین می‌تواند کار را برای این گروه سخت کند.

جدیدترین اخبار خودرو را در باما بخوانید.

source

توسط khodrocamp.ir