از آنجاکه آب چگالی بیشتری دارد بنابراین در کف باک ته‌نشین خواهد شد و مشکلاتی را به وجود خواهد آورد. همچنین سوخت گازوئیل یا دیزل دارای خواص رطوبتی مشابه روغن ترمز است به گونه‌ای که رطوبت اتمسفر را جذب کرده و احتمال افزایش میزان آب داخل باک بالا می‌رود؛ و این موضوع درباره سوخت‌های گازوئیل تولیدی بر پایه اتانول بیشتر صدق می‌کند زیرا استرمتیل آن‌ها مانند اسفنج آب را جذب می‌کند.

ورود آب به داخل باک سوخت خودرو دیزلی می‌تواند از طریق نشتی مخزن یا لوله‌های سوخت صورت گیرد که علت آن شاید آب‌وهوای نامساعد یا عدم کارایی مناسب درپوش باک باشد. آب اضافی درون باک می‌تواند باقیمانده گازوئیل داخل باک را آلوده کند.

در این حالت شاهد خوردگی و زنگ‌زدگی باک سوخت خواهید بود که می‌تواند منجر به گرفتگی فیلترهای سوخت، آسیب دیدن انژکتورها و… شود. همچنین باکتری‌ها، جلبک‌ها و دیگر میکروارگانیسم‌ها نیز داخل باک رشد خواهند کرد و اسیدهای مضر و یا زیست‌توده را تولید می‌کنند که به شدت بر کیفیت سوخت تاثیر منفی گذاشته و عملکرد فیلترها، انژکتورها و سایر قطعات سیستم سوخت‌رسانی را با مشکل مواجه می‌کند.

درباره وجود آب در باک سوخت خودرو دیزلی می‌توان گفت اولین نشانه آن روشن شدن چراغ هشدار است. این چراغ معمولا به رنگ قرمز است اما در خودروهای گوناگون فرق می‌کند. روشن شدن این چراغ در حین رانندگی خبر بدی خواهد بود زیرا سنسورها وجود آب در گازوئیل را تشخیص داده‌اند.

از دیگر نشانه‌های وجود آب در باک می‌توان به عملکرد ضعیف موتور، کاهش شتاب، دور آرام و خشن موتور، استارت سخت و خروج دود مشکی یا سفید از اگزوز اشاره کرد.

اگر پس از سوخت‌گیری چراغ هشدار موردبحث روشن شد سریعا خودرو را متوقف و موتور را خاموش کنید. خودروهای دیزلی مدرن ازجمله نمونه‌های سواری عرضه‌شده در اروپا نیازمند دانش و ابزار کافی برای خارج کردن آب از سیستم سوخت‌رسانی هستند و برای رفع این مشکل حتما باید به مکانیک مراجعه کرد. البته فرایند خارج کردن آب در برخی کامیون‌ها خیلی پیچیده نیست. شاید این سوال برای شما پیش آمده باشد که چگونه آب را از فیلترهای سوخت دیزلی خارج کرد؟

باید دانست موتورهای توربودیزل امروزی دارای دو فیلتر سوخت فابریک هستند. فیلتر اصلی در نزدیکی باک سوخت تعبیه شده درحالی‌که فیلتر دوم به موتور خودرو یا کامیون نزدیک‌تر است.

هر دو فیلتر به حفاظت از انژکتورهای حساس، باک سوخت و لوله‌ها در مقابل هرگونه آلودگی، ذرات و آب اضافی کمک می‌کنند. سنسور موجود در فیلتر اصلی به احتمال زیاد سبب روشن شدن چراغ هشدار آب در سوخت خواهد شد. به منظور خالی کردن آب از فیلتر باید شیر تخلیه سوخت را باز کرده و از بطری آب تمیز برای خارج کردن سوخت استفاده کنید.

در برخی موارد شاید نیازمند رفتن به زیر کامیون برای دسترسی به این شیر باشید اما هدف این است که ابتدا مقداری از سوخت را خارج کرده و ببینید که چقدر آب وارد باک شده است.

اگر در بطری شاهد جدا بودن آب و گازوئیل از یکدیگر بودید بنابراین خالی کردن سوخت را تا زمان عدم مشاهده آب در بطری ادامه دهید. برای اینکه فرایند خارج کردن آب از باک بهتر صورت بگیرد سوئیچ را در حالت ON قرار دهید تا سوخت بیشتری از فیلتر خارج شود.

سپس ۱۰ تا ۲۰ثانیه صبر کردن و سوئیچ را ببندید. پس از بررسی کامل سوخت بهتر است فیلتر اصلی را تعویض کنید.

source

توسط khodrocamp.ir