پرچم‌دار استون مارتین پس از سال‌ها انتظار بازمی‌گردد

استون مارتین Vanquish
استون مارتین Vanquish

معمولاً فقط یک موتور V-12 می‌تواند روح ماشین‌بازها را به پرواز دربیاورد. حتا استون مارتین DB12 که موتور ۴ لیتری V-8 تویین توربوی آن ۶۷۱ اسب بخار قدرت تولید می‌کند و صدایی عالی دارد نیز در انجام این کار به خوبی عمل نمی‌کند. به همین دلیل، استون مارتین در حال احیای یکی از بزرگ‌ترین نام‌ها در دنیای خودروهاست. پرچم‌دار استون مارتین، Vanquish، با موتور V-12 بازگشته است.


آریزو 8


آریزو 8

پس از شش سال غیبت و یک تلاش کنسل‌شده برای ساخت یک ابرخودرو با طراحی موتور وسط (قرارگیری موتور خودرو مابین محورهای جلو و عقب خودرو)، استون مارتین با Vanquish جدید به اصالت خود بازمی‌گردد. این یک خودروی جی‌تی بزرگ، قدرتمند و لوکس است که با یک موتور ۵.۲ لیتری تویین توربو V-12 با قدرت ۸۲۴ اسب بخار و حداکثر سرعت ۳۴۴ کیلومتر بر ساعت تکمیل می‌شود. استون مارتین قصد دارد بیش از ۱۰۰۰ دستگاه در سال از این خودرو بسازد و قیمت پایه آن ۴۲۰ هزار دلار است.

موتور آن ابعاد اولیه خود را با V-12 پیشین استون مارتین به اشتراک می‌گذارد، اما در مقایسه با مدل قبلی خود به شدت اصلاح شده است. برای افزایش قدرت و تولید گشتاور ۱۰۰۰ نیوتن متری، در حالی که قوانین زیست‌محیطی سخت‌گیرانه‌تر را رعایت می‌کند، موتور V-12 آن یک بلوک، سر، پورت، میل بادامک، میله‌های اتصال، توربوشارژر، انژکتورهای سوخت و شمع‌های جدید دریافت می‌کند. بنابراین اساساً همه چیز آن جدید است. استون می‌گوید این موتور از نمونه پیشین «غیرقابل تشخیص» است.

مانند خودروی DBS Superleggera قدیمی، این موتور به یک گیربکس هشت سرعته اتوماتیک در عقب متصل می‌شود، اگرچه مانند Vantage و DB12 جدید، یک دیفرانسیل با لغزش محدود (LSD) کنترل شده الکترونیکی دارد. این موتور همچنین دارای یک ویژگی جدید به نام Boost Reserve است که می‌تواند فشار بوست را فراتر از آن‌چه در دریچه کنترل گاز نیاز است افزایش دهد، به طوری که وقتی راننده تقاضای قدرت بیش‌تری می‌کند، بوست آماده استفاده است. این کار با هماهنگی دقیق دریچه کنترل گاز و دریچه هدررو کنترل شده الکترونیکی انجام می‌شود. براساس اطلاعات درزکرده از استون مارتین، شتاب ۰ تا ۱۰۰ Vanquish جدید ۳.۲ ثانیه است.

مانند تمام استون‌ مارتین‌های مدرن، Vanquish دارای شاسی مونوکوک آلومینیومی بسیار مقاوم است، اما برخلاف DB12 و Vantage، عمدتاً طراحی بدنه‌ فیبرکربن دارد. استون وزن خشک ۱۷۷۴ کیلوگرم را برای سبک‌ترین حالت Vanquish ذکر می‌کند، اما با تمام مایعات لازم برای رانندگی، Vanquish از مرز ۱۸۱۴ کیلوگرم عبور خواهد کرد. لاستیک‌ها مجموعه سفارشی پیرلی P-Zeroes با ابعاد ۲۷۵/۳۵ جلو و ۳۲۵/۳۰ در عقب هستند. چرخ‌های فورج و ترمزهای کربن سرامیکی نیز به صورت استاندارد وجود دارند.

انواع فناوری فانتزی مربوط به شاسی‌ نیز وجود دارد. Vanquish از کمک‌فنرهای Bilstein DTX مانند Vantage و DB12 جدید استفاده می‌کند و همچنین دارای یک واحد اندازه‌گیری اینرسی شش محوره است که به اطمینان از کنترل دقیق‌تر کمک‌فنرها، دیفرانسیل الکترونیکی و سیستم‌های کنترل کشش/پایداری کمک می‌کند. همچنین یک سیستم جدید به نام «ترمز پیچ» وجود دارد که به اطمینان از پایداری عقب خودرو هنگام ترمزگیری در پیچ کمک می‌کند.

کابین استون مارتین Vanquish
کابین استون مارتین Vanquish

در داخل، Vanquish بسیار شبیه دیگر مدل‌های فعلی استون مارتین است، با کنسول مرکزی جدید پر از کنترل‌های فیزیکی و سیستم اطلاعات سرگرمی سفارشی. یکی از انتقادهای بزرگ نسبت به استون‌های قدیمی‌تر، طراحی داخلی ضعیف آن‌ها بود و به نظر می‌رسد اتاق Vanquish کاملاً متفاوت از آن‌ها باشد.

در مقایسه با DB12، استون مارتین Vanquish طویل‌تر، عریض‌تر و کم ارتفاع‌تر است. فاصله بین دو محور مقداری از ۷.۵ سانتی‌متر بیش‌تر، طول کلی آن ۱۶.۵ سانتی‌متر بیش‌تر و عرض آن ۶ سانتی‌متر بیش‌تر از DB12 است، اما ارتفاع آن نیم سانتی‌متر کم‌تر است. این خودرو قطعاً شبیه یک استون به نظر می‌رسد، هرچند با یک کاپوت با جزییات بیش‌تر در جلو، و صندوق بزرگ‌تر در عقب. طراحی کام‌بک (یک ویژگی طراحی خودروست که در آن قسمت عقب خودرو قبل از این‌که به‌طور ناگهانی با یک سطح عمودی یا تقریباً عمودی قطع شود، به سمت پایین شیب پیدا می‌کند. طراحی کام‌بک مقاومت آیرودینامیکی را کاهش می‌دهد، در نتیجه بهره‌وری را بهبود و مصرف سوخت را کاهش می‌دهد) آن در میان دیگر استون‌های جدید منحصربه‌فرد است و الهام گرفته از مجموعه‌ای از خودروهای دهه ۱۹۶۰ این شرکت است. همچنین چیزهایی مشابه نسخه محدود Valor در نیم‌رخ و عقب خودرو وجود دارد که به جی‌تی‌های تنومند استون در دهه ۱۹۷۰ اشاره می‌کند.

این سومین بار است که استون مارتین از نام Vanquish استفاده می‌کند. مدل‌های پیشین آن، خودروهای پرچم‌دار بسیار محبوب V-12 جی‌تی هستند، بنابراین این مدل جدید نیز چیزهای زیادی برای گفتن خواهد داشت. برای واکنش اولیه، می‌توان گفت که این خودرو هیچ عیب و نقصی نخواهد داشت.

۵ امتیاز از ۱ رای

source

توسط khodrocamp.ir