اعتراف دیرهنگام فاطمی امین از موانع واردات خودرو

چالش های واردات خودرو
چالش های واردات خودرو

واردات خودرو بعد از گذشت دو سال همچنان فاصله معناداری با اعداد و ارقام ادعایی دارد، در این شرایط به تازگی اولین وزیر صمت دولت سیزدهم با حضور دریک برنامه تلویزیونی به تشریح چالش های واردات پرداخته است، اما اعتراف دیرهنگام فاطمی امین از موانع واردات خودرو پس از خلع مسئولیت از وی قابل قبول است.


آریزو 8


آریزو 8

به گزارش پایگاه خبری اسب بخار، بنا بر آخرین آمارها با گذشت دو سال از آغاز واردات بعد از محدودیت ۵ ساله، همچنان تیراژ واردات خودرو به ۳۰ هزار دستگاه نرسیده است. این عدد هنوز نه به ۲۰۰ هزار دستگاه فاطمی امین و نه به ۱۰۰ هزار دستگاه علی آبادی هنوز نزدیک نشده است. البته با تسریع روند عرضه ها قیمت خودروهای وارداتی کمی عقب نشینی داشته اند، با این حال، این عقب نشینی و عرضه ها هنوز نتوانسته‌اند قفل رکود را شکسته و باعث عادی شدن دادوستدها شوند.

در این شرایط، روز سه شنبه، ۱۳ شهریور ۱۴۰۳، فاطمی امین، که ۱۰ اردیبهشت سال گذشته از سوی مجلس استیضاح و برکنار شد، در برنامه تلویزیونی پایش حضور یافت و به تشریح موانع واردات خودرو پرداخت.

مخالفت بانک مرکزی و مشکلات ارزی

اولین وزیر صمت دولت سیزدهم، با اشاره به این‌که مخالفت بانک مرکزی و مشکلات ارزی، مانع واردات خودرو بود تصریح کرد: «خودرو یک صنعت سیاسی و اجتماعی است. سال ۹۷ که تحریم‌ها آغاز شد، در مردادماه همان سال صنعت خودروی ایران تحریم شد. درحالی‌که سه ماه بعد صنعت نفت ایران تحریم شد. این نشان می‌دهد دشمنان به‌خوبی می‌دانند که خودرو چه اثر سیاسی و اجتماعی‌ای دارد و متأسفانه سیاسیون خیلی در این صنعت دخالت می‌کنند.»

فاطمی‌امین با بیان این‌که مردم برای این‌که پول‌شان از دست نرود، در بازار خودرو سرمایه‌گذاری می‌کنند، گفت: «خودرو تبدیل به کالایی سرمایه‌ای شده و به همین دلیل تقاضای کاذب برای آن شکل گرفته است.»

مخالفت وزیر صمت با واردات خودرو

وی با بیان این‌که ابتدا با واردات خودرو مخالف بوده است گفت: «من شخصاً در سال ۱۴۰۰ با واردات خودرو مخالف بودم؛ چون محدودیت ارزی داشتیم. هرچند که به لحاظ صنفی مخالفت با واردات به ضرر من بود.»

عضو کابینه سیزدهم افزود: «برای حل این مشکل بر صادرات تمرکز کردیم تا درآمد ارزی رشد کند. سال ۱۴۰۱، قله صادرات ما بود که ۵۴ میلیارد دلار درآمد داشتیم و نسبت به سال قبل ۵ میلیارد دلار رشد داشت. بعد از آن من موافق با واردات خودرو بودم.»

وزیر سابق صمت تأکید کرد: «ما درآمد ارزی را افزایش دادیم و انتظار داشتیم واردات انجام شود، اما بانک مرکزی مخالف بود و می‌گفت واردات مشکلات ارزی ایجاد می‌کند. بالاخره واردات خودرو در هیئت دولت تصویب شد و آخر سال ۱۴۰۱، حدود ۱۰۰ هزار ثبت سفارش داشتیم.»

باور صحبت های فاطمی امین سخت است

با توجه به روندی که واردات خودرو از سال ۱۴۰۱ آغاز کرد واقعاً باور صحبت های فاطمی امین سخت است. در واقع، پرسش اصلی این است که چرا او در زمان تصدی سمت وزارت صمت به صراحت و شفافیت این مشکلات را با مردم در میان نگذاشت؟ با توجه به مشکلات ارزی و مهیا نبودن شرایط واردات و علم کردن سامانه یکپارچه آیا هدفی غیر از جمع آوری نقدینگی و ثبات مصنوعی بازار می توان هدفی دیگری متصور شد؟

در هر صورت، فاطمی امین هم در زمره هزاران نفری قرار دارد که تازه بعد از اتمام دوره مسئولیت اقدام به تشریح مشکلات و چالش ها می کنند. این اعتراف‌های دیرهنگام نه به درد مردم می خورد و نه گره ای از بازار خودرو پاک می کند. شاید او قصد دارد با تطهیر خود باز هم سمتی برای خود دست و پا کند؟

۵ امتیاز از ۴ رای

source

توسط khodrocamp.ir