فروش سایت های سیاسی خودروسازان/ فروش زیرمجموعه های ایران خودرو

سایت های سیاسی خودروسازان
سایت های سیاسی خودروسازان

هر چند واگذاری زیرمجموعه های خودروسازان بزرگ کشور را می توان یک گام عملی برای خصوصی سازی به شمار آورد، اما فروش سایت های سیاسی خودروسازان به منزله شکست سیاست های خودروسازی به شمار نمی آید؟ آیا برآورد شده است که تحمیل این سایت ها تا امروز چه اندازه موجب تحمیل زیان به مردم شده است؟


آریزو 8


آریزو 8

به گزارش پایگاه خبری اسب بخار، فروش زیرمجموعه ها، شرکت ها و سایت های شهرستانی خودروسازان با توجه به تأکید بر خصوصی سازی و خروج دولت از تصدی‌گری در این صنعت گامی مثبت و رو به جلو به شمار می آید.

یک نمایش و فریب افکار عمومی

البته به رغم این تأکیدات و آغاز واگذاری سهام های تودلی و سایت های شهرستانی هنوز مشخص نیست که آیا واقعاً حکمرانی اقتصادی کشور به صورت واقعی از این صنعت خارج خواهد شد یا مانند خصوصی سازی ها قبلی تنها یک نمایش و فریب افکار عمومی خواهد بود.

با این حال، پیرو جریانی که راه افتاده است براساس گزارش سامانه کدال بورس ایران خودرو قصد دارد سه شرکت زیرمجموعه خود را به روش مزایده بفروشد. طبق اطلاعیه ایران خودرو منتشر کرده است این شرکت سهام سه زیر مجموعه اش شامل ایران خودرو کرمانشاه، ایران خودرو مازندران و شرکت بازرگانی پاساد دانا را از طریق مزایده واگذار می‌کند.در این بین، ایران خودرو کرمانشاه و ایران خودرو مازندران سایت‌های شهرستانی این شرکت به شمار می‌روند که از ابتدا نیز روی احداث آن‌ها بحث زیادی وجود داشت.

به عقیده برخی کارشناسان این سایت ها به دلیل فشارهای سیاسی ایجاد شده است و توجیه اقتصادی برای آن‌ها وجود ندارد. در همین حال برخی معتقدند که این سایت ها برای کاهش هزینه ها و تأمین بخشی از نقدینگی مورد نیاز این خودروساز واگذار می شود. البته همین قدم را هم باید به فال نیک گرفت، اما آیا خریداری برای این دو سایت پیدا خواهد شد؟ چرا که برخلاف بخش دولتی، شرکت های خصوصی برای آغاز یک فعالیت عوامل متعددی را در نظر گرفته و بررسی می کنند؟

از جمله این موارد می توان به زیرساخت ها،  زنجیره تأمین، بازار داخلی و بازارهای صادراتی اشاره کرد. در این شرایط در این سال ها وجود دو سایت مازندران و کرمانشاه منجر به ایجاد زنجیره تأمین قابل اتکا در این دو استان نشده است. به بیان دیگر، حضور و یا عدم حضور این دو سایت تأثیر خاصی در اقتصاد این دو استان نداشته است. صرفاً تعداد محدودی شغل ایجاد کرده که سرنوشت افراد شاغل بعد از واگذاری مبهم است. ضمن این‌که غیر از سایت خراسان ایران خودرو، هیچ کدام از سایت های شهرستانی این خودروساز سودده نبوده اند.

بنابراین از نظر منطقی فروش این دو سایت اصولی است، اما باید دید که واکنش نماینده های این دو استان چه خواهد بود؟ آیا باز هم فشارهای سیاسی مانع از واگذاری این دو سایت می شود؟ یا این‌که به طور کلی بساط تحمیل سایت های زیان‌ده برچیده خواهد شد؟

البته این دو سایت تنها شرکت هایی نیستند که سیاست به خودروسازان تحمیل کرده است. نمونه های زیاد دیگری نیز وجود دارد؛ مانند کارخانه هایی که ایران خودرو و سایپا در کشورهایی مانند سنگال و ونزوئلا ایجاد کرده اند. سایت هایی بی حاصل که فقط باعث تحمیل هزینه های بیش‌تر به مصرف کنندگان واقعی شده و هیچ سودی برای کشور نداشته است.

۵ امتیاز از ۳ رای

source

توسط khodrocamp.ir