جذابیت بازار خودرو برای جذب سرمایه خارجی

جذب سرمایه خارجی
جذب سرمایه خارجی

به گفته رئیس جمهور ایران برای دست یابی به رشد ۸ درصدی به سرمایه گذاری ۲۰۰ میلیارد دلاری نیاز دارد که تنها  نیمی از آن را می توان با منابع داخلی تأمین کرد. در این میان به نظر می رسد از جذابیت بازار خودرو برای جذب سرمایه خارجی نباید غافل شد.


آریزو 8


آریزو 8

به گزارش پایگاه خبری اسب بخار، شب گذشته (شنبه ۱۰ شهریور ۱۴۰۳) مسعود پزشکیان برای اولین بار پس از آغاز به کار دولت جدید از طریق رسانه ملی با مردم صحبت و به مسائل مختلفی اشاره کرد.

وی درباره برنامه خود برای مهار تورم گفت: «دیروز وزیر اقتصاد در مجلس برنامه ها را گفت. برنامه هفتم باید مبنا باشد که اگر به اصلاح نیاز دارد باید انجام شود. ما باید اختلاف داخلی، مشکلات با همسایه ها و دنیا را حل کنیم. به هر حال اقتصاد به مسائل خارجی ارتباط دارد.»

رئیس جمهور همچنین با اشاره به این‌که متخصصان معتقدند که برای رشد ۸ درصدی به ۲۰۰ میلیارد دلار سرمایه گذاری نیاز داریم، تصریح کرد: «افزایش سرمایه در داخل کشور با افزایش بهره وری ممکن می شود، اما کل پولی که کشور داریم، بیش از ۱۰۰ میلیارد دلار نیست پس به ۱۰۰ میلیارد دلار سرمایه خارجی نیاز داریم و این به ارتباطات ما با خارج، دنیا، با همسایگان و ایرانیان خارج از کشور برمی گردد.»

با توجه به وضعیت درآمدی کشور، تحریم ها و اثرات ناشی از آن به نظر می رسد گذشته از نقش سیاست بین المللی برای کاهش فشار تحریم ها، به نظر می رسد جذابیت بازار خودرو و فراهم شدن شرایط ورود بازیگران جدید می تواند نقش مهمی در تأمین این میزان سرمایه ایفا کند.

بازار خودروی کشور در سال های اخیر به دلیل همین تحریم ها و برخی ندانم کاری ها وضعیت مناسبی ندارد. این بازار به خوبی شرایط کنونی خودروسازی کشور را نمایش می دهد. نشان می دهد که تا چه اندازه به تزریق و عرضه های حجیم نیاز دارد، اما شرایط چنین اجازه ای نمی دهد و تقاضاهای زیاد باعث وسوسه ورود بازیگران جدید به این عرضه شده است، اما میزان سرمایه گذاری آن‌ها به اندازه ای نیست که بتواند بازار را الک کرده و از شر تقاضاهای غیر مصرفی خلاص کند.

در این میان با توجه به برخی مزایای رقابتی که هنوزدر این صنعت مانده است به نظر می رسد که دولت با مهیا کردن شرایط سرمایه گذاری، زمینه ورود سرمایه های خارجی را فراهم کند. البته هنوز تحریم ها به قوت خود باقی اند و مانع از ورود سرمایه های جدید می شوند. با این حال به نظر می رسد دولت با سرعت دادن به ارسال پیام های مثبت و تلاش برای احیای مذاکرات می تواند روی خودروسازی با مشارکت شرکت های خارجی حساب باز کند. مروری بر سرمایه گذاری های صورت گرفته پیش از تحریم ها می تواند، نقش خودروسازی در جذب سرمایه گذاری خارجی را نشان بدهد.

به بیان دیگر، بازار خودروی ایران همچنان جذابیت های خاص خود را حفظ کرده است. در این جا حکمرانی اقتصادی کشور که باید یک تصمیم مهم اتخاذ کند؛ شکستن تحریم ها با وسوسه سرمایه گذاران خارجی یا ادامه وابستگی به چین. هر دو مسیر طی شده قابل مطالعه و بررسی است. فقط باید دید که کدام یک منجر به ارتقای خودروسازی کشور و بازگشت آرامش به بازار خودرو شده اند.

۵ امتیاز از ۲ رای

source

توسط khodrocamp.ir