بسیاری از مراجعات به نمایندگان به خاطر خودروست

رقابت بازار خودرو
رقابت بازار خودرو

سیدکریم معصومی، نماینده شفت و فومن در مجلس دوازدهم، در خصوص صنعت و بازار خودرو که سال‌هاست باعث نارضایتی و گلایه‌مندی توده‌های مردم شده است، به خبرنگار اسب بخار گفت: «اصلی‌ترین مشکل صنعت خودروسازی ایران که اثرات منفی آن سال‌هاست در بازار و کف جامعه دیده می‌شود، به واسطه عدم‌رقابت‌پذیری است.»


آریزو 8


آریزو 8

وی افزود: «صنعت خودروسازی ایران به طور خاص و انحصاری در دست دو خودروساز است و آن‌ها ۹۰ درصد بازار را در اختیار دارند. در این شرایط که رقابت در بازار نیست چه‌طور می‌توان به پیشرفت و کیفیت و محصولات و منطقی شدن قیمت‌ها فکر کرد؟»

عضو کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس تصریح کرد: «غیر از ایجاد فضای رقابت در صنعت و بازار خودرو، باید مسیر نظارت را هم با جدیت دنبال کرد. نظارت، کاری همیشگی است و نباید از آن غفلت کرد، حتا اگر رقابت به وجود بیاید و واردات هم آزاد باشد، دستگاه‌های نظارتی با دقت باید همه ابعاد مربوط به صنعت و بازار خودرو را رصد کنند و در لحظه ایجاد چالش و بحران، بابرنامه ظاهر شوند.»

معصومی اظهار داشت: «وقتی واردات خودرو آزاد شود، دو خودروساز کشور می‌بینند که باید رقابت کنند وگرنه متضرر خواهند شد. در این فضاست که حاضرند به دنبال افزایش کیفیت محصولات‌شان بروند و حتا قیمت‌های خود را کاهش دهند تا مشتری بیش‌تری جذب کنند.»

وی یادآور شد: «متأسفانه خودروسازان ما، محصولات‌شان را با کیفیت پایین وارد بازار می‌کنند و چون مردم گزینه و انتخاب دیگری ندارند، باید مشتری همین محصولات ضعیف شوند. از طرفی، مردم به عنوان مصرف‌کننده باید برای دریافت همین خودروها ثبت‌نام کنند و یا مدت‌ها در صف تحویل بمانند و یا امیدشان به موفقیت در قرعه‌کشی باشد، طبیعی است که خودروساز وقتی این سطح بالای تقاضا را می‌بیند، خیلی دنبال افزایش کیفیت نمی‌رود و از سوی دیگر، قیمت‌ها هم که فوق‌العاده بالاست و باعث گلایه‌مندی به حق مردم شده است.»

نماینده شفت و فومن گفت: «تقریباً زمان شروع کاری مجلس دوازدهم با دولت چهاردهم مثل هم است و چون چند صباحی است که دولت چهاردهم بر سر کار آمده است، بنا داریم کمی فرصت دهیم تا بیش‌تر با سیاست‌های آن‌ها آشنا شویم. البته دولت چهاردهم و شخص دکتر پزشکیان، بارها گفتند که خود را ملزم به اجرای قانون می‌دانند و ساماندهی صنعت و بازار خودرو که واردات هم در آن دیده شده، یک قانون است که باید به آن عمل شود.»

معصومی در پایان خاطرنشان کرد: «یکی از دغدغه‌های اصلی مردم که مرتباً هم در این رابطه به ما مراجعه می‌کنند، ساماندهی صنعت و بازار و خودروست. از این‌رو ما در مجلس دوازدهم قطعاً تمام توان خود را می‌گذاریم که همکاری خوبی با دولت شکل بگیرد، زیرا باید رضایت مردم را جلب کرد. واقعاً شایسته نیست که در کشور ما، خودروهایی بی‌کیفیت به دست مردم برسد و آن‌ها هم مجبور باشند در نبود رقابت، همین محصولات را بخرند. امید است به لطف باز شدن درهای واردات خودرو، شاهد جنب و جوش مثبت و بیش‌تر خودروسازان داخلی باشیم.»

مصاحبه‌کننده: محمد آیتی

۳.۷ امتیاز از ۴ رای

source

توسط khodrocamp.ir