اگر ارز واردات موبایل به خودرو تخصیص داده می‌شد، وضع این نبود

تخصیص ارز واردات موبایل به خودرو
تخصیص ارز واردات موبایل به خودرو

بهروز محبی، نماینده سبزوار، در گفت‌وگو با خبرنگار اسب بخار در خصوص حمایت‌های بی‌شائبه دولت‌ها از صنعت خودرو و خروجی ضعیف کار خودروسازان گفت: «مجلس یازدهم در طرح ساماندهی صنعت و بازار خودرو، اختیارات بالایی را به دولت داد از جمله این‌که با واردات خودرو، مسیر تنظیم بازار را دنبال کند.»


آریزو 8


آریزو 8

وی افزود: «ما در آن طرح که به قانون تبدیل شد، گفتیم که خودروسازان داخلی با خودروسازان خارجی و حتا داخلی، به سمت شراکت بروند تا کار توأم با پیشرفت بیش‌تر شود. از طرفی، خواستیم که در انتقال تکنولوژی و فناوری به کشور، تلاشی بیش از پیش کنند.»

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس تصریح کرد: «ما روی موضوع واردات خودروی کارکرده هم فکر کردیم و در نهایت به قانون تبدیل شد، یعنی خواستیم با این روند، هم تنظیم بازار صورت بگیرد و هم مردم حق انتخاب بیش‌تر داشته باشند و طبیعتاً انحصار هم تا حدی شکسته شود. حال، این دولت‌ها بوده و هستند که باید خودی نشان دهند، زیرا مجلس به وظیفه خود عمل کرده است و امروز دولت چهاردهم هم اختیارات لازم را دارد و از این‌رو از دولت قبل به خاطر عدم‌موفقیت در این بخش گله دارم.»

محبی اظهار داشت: «به نظر می‌رسد در یک سال گذشته، بیش‌ترین مشکل ما، تخصیص ارز به واردات خودرو بود. یعنی منشأ ارز نباید به گونه‌ای باشد که اثرات منفی را در اقتصادمان ببینیم و به تبع آن شاهد تورم بیش‌تر شویم.»

نماینده سبزوار یادآور شد: «بهبود در شرایط صنعت و بازار خودرو، نیازمند نگاه خاص و ویژه دولت است. دولت باید مسیر ارتباط خودروسازان با شرکت‌های خارجی را هموار کند. ما برای پیشرفت در این صنعت، احتیاج مبرم به ارتباطات گسترده جهانی داریم و از سوی دیگر، باید کاری کرد که شرکت‌های خارجی هم انگیزه لازم برای سرمایه‌گذاری در صنعت خودروی ما را داشته باشند.»

وی گفت: «ما روند از در پیش گرفته شده شرکت‌‎های ایران خودرو، سایپا و شرکت‌های مونتاژکننده و نارضایتی که در بین مردم به وجود آوردند، ناراحت و گله‌مند هستیم. امروز خودروهایی را سوار می‌شویم که کیفیت آن‌ها نسبت به گذشته پایین آمده است و این رویه جای تأسف دارد. ما حتا در طرح ساماندهی صنعت و بازار خودرو تبدیل پلاک‌های مناطق آزاد به ملی را آوردیم، یعنی خواستیم آن خودروهای پیشرفته را در صورت نیاز و با شرایطی که درنظر گرفته شد، وارد شهرها کنیم.»

محبی افزود: «بسیاری از کشورهای دنیا در صنعت خودرو در حال حرکت به سمت استانداردهای مطمئن و پذیرفته شده هستند تا در بین مردم و مشتریان رضایت ایجاد کنند، اما ما گاهی برعکس عمل کردیم و باید بگوییم کارنامه ما در صنعت خودروسازی کاملاً ناموفق بوده است.»

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس تصریح کرد: «دولت باید دست خود را از صنعت خودروسازی بردارد تا خودروسازی در بخش خصوص جان بگیرد. باید فضای رقابتی ایجاد کرد و اگر این صحبت‌ها تنها در حد شعار نماند و در میدان عمل، خروجی کارها دیده شود، قطعاً اوضاع بهتر خواهد شد، وگرنه در بر همان پاشنه می‌چرخد، همان‌طور که ایران خودرو در گذشته گفته ۹۰ هزار میلیارد تومان زیان انباشته داشته است و اکنون می‌گویند این رقم به ۱۱۰ هزار میلیارد تومان رسیده است. واقعاً این زیان‌ها از کجاست؟ افرادی که به صورت سفارشی وارد این صنعت شدند، چه‌قدر خسارت روی دست خودروسازان گذاشته‌اند؟ ادامه این روال، نارضایتی را در بین مردم بیش‌تر از همیشه می‌کند و حتماً دولت با اختیاراتی که دارد باید فکری عاجل کند تا مسیر به نفع مردم و اساساً اقتصاد و کشور تغییر پیدا کند.»

وی در پایان خاطرنشان کرد: «گاهی می‌بینیم که بیش از سه-چهار میلیارد دلار در حوزه واردات موبایل، ارز استفاده می‌شود، اکنون اگر همین ارز به حوزه خودرو تخصیص داده می‌شد، وضع این‌گونه بود؟ از این‌رو، از دولت چهاردهم به جد می‌خواهم که نگاه و مسیر را نسبت به گذشته تغییر دهد تا به لطف قانون ساماندهی صنعت و بازار خودرو، شاهد اتفاقات خوب باشیم.»

مصاحبه‌کننده: محمد آیتی

۳.۳ امتیاز از ۳ رای

source

توسط khodrocamp.ir