خودروسازان داخلی برای افزایش کیفیت محصولات خیلی انرژی به خرج نمی‌دهند

کیفیت محصولات خودروسازان
کیفیت محصولات خودروسازان

مجید نصیرپور، نماینده سراب، در خصوص حال و روز صنعت و بازار خودرو که باعث گلایه‌مندی گسترده مردم در یکی- دو دهه اخیر شده است، به خبرنگار اسب بخار گفت: «واقعیت میدان این است که ما در صنعت خودرو با محدودیت‌های گسترده‌ای مواجه هستیم، اما با این وجود و بدون تردید، اجازه دادن برای واردات خودرو، یکی از ابزارهای ارتقای کیفیت صنعت داخل است.»


آریزو 8


آریزو 8

وی افزود: «ما با عدم‌ورود خودروهای خارجی به کشور، خصوصاً خودروهای اقتصادی باعث شدیم انحصار برای خودروسازی داخلی ایجاد شود. از طرفی، افراد حاضر در صنعت خودروسازی داخلی، خیلی انرژی برای این‌که خودرویی باکیفیت در تراز پولی که می‌گیرند، ارائه دهند، خرج نمی‌کنند.»

نصیرپور تصریح کرد: «یکی از عمده دلایلی که باعث شده خودروسازان برای افزایش کیفیت آن‌طور که باید و شاید وارد گود نشوند، همین انحصار و عدم‌واردات خودرو به کشور است. از سوی دیگر، من هم قبول دارم که شرایط کشور خاص است و منابع درآمدی ما محدود است. حال به صرف پول‌هایی که در بانک‌های خارجی موجود است و یا پول‌های شخصی که مردم در خارج از کشور در اختیار دارند و اساساً ارزهایی که منشأ خارجی دارد، بگذاریم از این راه واردات خودرو صورت بگیرد، کار دقیقی نیست، چون همین پول‌ها می‌توانند سالم نباشند و در ادامه، چالش‌های دیگری را در نظام‌های مالی ایجاد کند.»

نماینده سراب اظهار داشت: «برای پیشرفت در صنعت خودرو و واردات در این حوزه، نیاز مبرم است که کشور در حوزه اقتصادی به حالت عادی برگردد و به مرور، تحریم‌های ظالمانه برداشته شود.»

وی یادآور شد: «خودروسازان باید برای افزایش کیفیت محصولات‌شان با وجود تحریم و گرفتاری‌هایی که داریم، تلاش بیش‌تری کنند. یکی از عمده دلایل گرانی خودرو، هزینه بالای نیروی انسانی و مدیریتی است، یعنی ما در این بخش‌ها خیلی بیش‌تر از کشورهای توسعه‌یافته هزینه می‌کنیم. وقتی ما در جایی به ۲۰ هزار نفر نیرو نیاز داریم، اما این رقم به بیش از دو برابر می‌رسد، طبیعی است که هزینه نهایی محصول بالاتر از عرف می‌رود.»

نصیرپور در پایان خاطرنشان کرد: «من مخالف اشتغال‌زایی نیستم، اما باید این کار را از مسیر تعدد واحدهای تولیدی به منصه ظهور برسانیم نه این‌که فشار مضاعف و غیرمنطقی بر واحدهای تولیدی موجود مثل دو خودروسازی کشور بیاوریم تا در نهایت، محصول غیراقتصادی به دست همگان برسد.»

مصاحبه‌کننده: محمد آیتی

۵ امتیاز از ۱ رای

source

توسط khodrocamp.ir