پایین آمدن از سراشیبی‌های تند، به اندازه بالا رفتن از آنها، برای رانندگان چالش‌برانگیز است. با رعایت چند نکته ساده که در این متن به آنها اشاره می‌شود، به راحتی می‌توانید از این مسیرها عبور کنید.

۱. تغییر دنده به حالت سنگین

این مهم‌ترین نکته‌ای است که هنگام پایین آمدن از سراشیبی باید رعایت کنید. استفاده از دنده پایین، کنترل سرعت خودرو را برای شما آسان‌تر می‌کند. همچنین دنده سنگین، سیستم ترمز موتور را فعال می‌کند که مانع از داغ شدن بیش از حد لنت ترمزها می‌شود.

اگر با خودرو دنده‌ای مانند ماشین سهند رانندگی می‌کنید، بهتر است در سراشیبی از دنده دو یا نهایتا ۳ (بسته به شیب و نوع جاده) استفاده کنید. در خودروهای اتوماتیک نیز باید دنده را به “۳”، “۲” یا “L” (بسته به نوع گیربکس خودرو) تغییر دهید. در خودروهای اتوماتیک مدرن مانند فونیکس fx، می‌توانید از حالت تیپترونیک + – یا پدل شیفتر برای کم کردن دنده استفاده کنید.

به خاطر داشته باشید که هنگام استفاده از دنده پایین در سراشیبی، دور موتور خودرو ممکن است از حد معمول بالاتر رود. این مورد کاملا طبیعی است و بخشی از عملکرد سیستم ترمز موتور به شمار می‌رود.

۲. از سیستم ترمز به درستی مراقبت کنید

همان‌طور که در نکته اول اشاره شد، با استفاده از ترمز موتور (دنده پایین) در سراشیبی، می‌توانید بدون فشار زیاد روی پدال ترمز، سرعت خودرو را کم کنید. استفاده بیش از حد از ترمز باعث داغ شدن و در نهایت، از کار افتادن آن می‌شود.

این مشکل بیشتر در خودروهای اقتصادی با ترمزهای دیسکی ساده دیده می‌شود. با این حال، حتی ترمزهای سرامیکی کربنی که در خودروهای پرقدرت به کار می‌روند، در صورت استفاده نادرست، در برابر داغ شدن و از کار افتادن آسیب‌پذیر هستند.

۳. دنده را خلاص نکنید

برخی رانندگان به اشتباه تصور می‌کنند که در سراشیبی، با خلاص کردن خودرو در مصرف سوخت صرفه‌جویی می‌کنند. اما این کار نه تنها ایمن نیست، بلکه باعث کاهش کنترل شما روی خودرو می‌شود.

خلاص کردن در سراشیبی، سیستم ترمز موتور را از کار می‌اندازد و درنتیجه، فشار بیشتری به سیستم ترمز وارد می‌شود. همچنین در صورت خلاص بودن، عکس‌العمل به موقع نسبت به خطرهای احتمالی جاده برای راننده دشوار خواهد بود.

۴. پدال کلاچ را نگه ندارید (تنها برای خودروهای دنده‌ای)

نگه داشتن پدال کلاچ در سراشیبی، همانند خلاص کردن، باعث حرکت آزادانه خودرو در سراشیبی می‌شود. در سراشیبی‌های تند، بهتر است با استفاده از دنده‌های پایین (احتمالا دو یا سه) از سیستم ترمز موتور بهره‌مند شوید.

چرا باید از دنده سنگین استفاده کنیم؟

چرا باید از دنده سنگین استفاده کنیم؟

انتخاب دنده سنگین قبل از رسیدن به سراشیبی‌های طولانی، به کنترل سرعت و همچنین سلامت سیستم ترمز خودرو کمک می‌کند. استفاده مداوم از ترمز در سراشیبی‌های طولانی، باعث داغ شدن و در نهایت، از کار افتادن آن می‌شود. با تغییر دنده به حالت پایین و استفاده از ترمز موتور، بخشی از نیروی خودرو توسط موتور جذب شده و سرعت آن کاهش می‌یابد. در اغلب موارد، همچنان نیاز به استفاده از ترمز خواهید داشت، اما با فشار کمتر.

خودروهای اتوماتیک به صورت خودکار زمان تعویض دنده را تشخیص می‌دهند. دنده مناسب هنگام سبقت گرفتن، سربالایی و سراشیبی به طور اتوماتیک درگیر می‌شود.

اگرچه تعویض دنده در خودروهای اتوماتیک به صورت خودکار انجام می‌شود، اما همچنان می‌توانید با انتخاب دنده پایین، بر عملکرد خودرو تاثیر بگذارید. با داشتن دانش بیشتر و استفاده از دنده‌های پایین، می‌توانید بر قدرت و کارایی رانندگی خود بیافزایید و به یک راننده ماهرتر تبدیل شوید.

چگونه در خودروهای اتوماتیک دنده را کم کنیم؟

برای اینکه در خودروهای اتوماتیک، هنگام نزدیک شدن به سراشیبی، دنده به حالت سنگین تغییر کند، مراحل زیر را دنبال کنید:

ابتدا پای خود را به تدریج از روی پدال گاز بردارید. با کم شدن سرعت خودرو، گیربکس به طور خودکار دنده را کم می‌کند. برای حفظ دنده پایین، سرعت را در حد نیاز نگه دارید. اکثر خودروهای مدرن دارای دنده‌های پایین هستند که با اعداد 1، 2، 3 یا L (کم) مشخص می‌شوند. همچنین ممکن است دارای دکمه‌های “+” (افزایش) و “-” (کاهش) برای تعویض دنده به صورت دستی باشند. سیستم گیربکس به طور خودکار از تعویض دنده به حالت پایین در سرعت‌های بالا جلوگیری می‌کند تا از آسیب دیدن خودرو جلوگیری شود.

چه زمانی از دنده سنگین استفاده کنیم؟

استفاده از دنده سنگین در موارد زیر رایج است:

• پایین آمدن از سراشیبی‌های تند و طولانی

• بالا رفتن از سربالایی با سرعت کم برای افزایش قدرت موتور

• رانندگی در جاده‌های یخی برای کاهش سرعت بدون استفاده از ترمز

برای آشنایی بیشتر با نحوه عملکرد دنده‌های سنگین در خودروها، همیشه باید آنها را در شرایط جاده‌ای مناسب امتحان کنید. قبل از نیاز به استفاده از آنها، نحوه کار آنها را یاد بگیرید. به خاطر داشته باشید که سیستم گیربکس در همه خودروها به یک شکل عمل نمی‌کند.

آیا استفاده از ترمز موتور در سراشیبی برای گیربکس های اتوماتیک مضر است؟

بسیاری از افراد از رانندگی در مناطق کوهستانی لذت می‌برند، اما رانندگی در سراشیبی، به خصوص مسافت‌های طولانی، می‌تواند چالش‌برانگیز باشد. در چنین شرایطی، انتخاب دنده مناسب برای حفظ سرعت در یک سطح ثابت بدون نیاز به استفاده زیاد از ترمز، بسیار مهم است. با این حال، ممکن است این سوال پیش بیاید که آیا استفاده از ترمز موتور در سراشیبی برای گیربکس های اتوماتیک مضر است؟

رانندگی در مناطق کوهستانی گاهی اوقات می‌تواند دشوار باشد. تاثیر ترمز موتور بر گیربکس اتوماتیک در سراشیبی موضوعی بحث‌برانگیز بین افراد مختلف است. اما ترمز موتور دقیقا چیست و آیا بر راندمان گیربکس اتوماتیک تاثیر منفی می‌گذارد؟

ترمز موتور چیست؟

ترمز موتور چیست؟

هنگامی که پای خود را از روی پدال گاز برمی‌دارید، ترمز موتور اتفاق می‌افتد. اکثر مردم این اصطلاح را با انواع دیگر ترمزها مانند ترمز جک یا رهاسازی فشار اشتباه می‌گیرند. ترمز موتور مکانیسمی متفاوت با سایر سیستم‌های ترمز دارد.

هنگامی که دریچه گاز با برداشتن پای راننده از پدال گاز بسته می‌شود، بخش عمده‌ای از موتور وارد عمل می‌شود. این دریچه مسئول ورود هوا به موتور با استفاده از یک پولکی پروانه‌ای است که خلاء ایجاد می‌کند و پیستون‌ها را در موتور به حرکت در می‌آورد. درنتیجه بسته شدن دریچه گاز، موتور و به تبع آن چرخ‌ها کند می‌شوند. بنابراین، ترمز موتور در سراشیبی نقش مهمی در کاهش سرعت خودرو دارد.

چرا در برخی مناطق ترمز موتور ممنوع است؟

ممکن است در برخی مناطق خارجی به خصوص مناطق مسکونی، تابلوهایی با عنوان “عدم استفاده از ترمز موتور” مشاهده کرده باشید. برای درک دلیل نصب این تابلوها، لازم است تفاوت بین انواع ترمز موتور را درک کنیم. به طور خلاصه، در خودروهای سواری شما، از خلاء ایجاد شده در داخل موتور برای ایجاد مقاومت در برابر گردش چرخ‌ها استفاده می‌شود. در پیکاپ‌های با موتورهای دیزلی بزرگ، این فرآیند کمی متفاوت است. رهاسازی فشار، که به آن “ترمز جک” نیز می‌گویند، سوپاپ‌های رهاسازی را در بالای کورس فشرده‌سازی باز می‌کند و قدرت بیشتری در موتور ایجاد می‌کند تا به کند شدن کامیون کمک کند. این فرآیند صدای بلند و شبیه به شلیک اسلحه یا پس زدن ایجاد می‌کند. در برخی مکان‌ها، به دلیل آلودگی صوتی، این فعالیت ممنوع است.

برخی افراد ممکن است بر این باور باشند که استفاده از ترمز موتور می‌تواند به خودرو آسیب برساند. این نکته تقریباً درست است، اما فقط در صورتی که بیش از حد از آن استفاده شود. اگر از ترمز موتور به درستی استفاده کنید، از معکوس کردن در سرعت‌های بالا خودداری کنید و هنگام کم کردن سرعت خودرو فقط یک دنده را معکوس کنید، ترمز موتور نمی‌تواند باعث ایجاد فشار خطرناک برای پیشرانه شود.

مزایای استفاده از ترمز موتور

مزایای استفاده از ترمز موتور

استفاده از ترمز موتور مزایای متعددی دارد، از جمله:

• کنترل بیشتر خودرو: ترمز موتور به شما کمک می‌کند تا کنترل بیشتری بر خودرو، به خصوص در سراشیبی‌های لغزنده، داشته باشید.

• کاهش استهلاک و خرابی ترمز: با استفاده از ترمز موتور، فشار کمتری به ترمزها وارد می‌شود و درنتیجه خرابی آنها کمتر می‌شود.

• کاهش مصرف سوخت: ترمز موتور به طور کلی باعث صرفه‌جویی کمی در مصرف سوخت می‌شود، زیرا از موتور برای کمک به کند شدن خودرو استفاده می‌کند.

نکاتی برای استفاده از ترمز موتور

1. در هنگام استفاده از ترمز موتور، از دنده‌های پایین استفاده کنید.

2. از معکوس کردن در سرعت‌های بالا خودداری کنید.

3. هنگام کم کردن سرعت خودرو فقط به ترتیب و با فاصله دنده ها را معکوس کنید.

4. به صدای موتور توجه کنید. اگر صدای موتور غیرعادی است، از استفاده از ترمز موتور خودداری کنید.

5. در شرایط لغزنده با احتیاط از ترمز موتور استفاده کنید.

نتیجه گیری

ترمز موتور ابزاری مفید برای رانندگی در سراشیبی است. با استفاده صحیح از آن می‌توانید کنترل بیشتری بر خودرو داشته باشید، و خرابی ترمزها را کاهش دهید. با این حال، مهم است که از ترمز موتور به درستی استفاده کنید و در شرایط خاص مانند سرعت بالا یا جاده‌های سرازیری لغزنده کاملا احتیاط کنید. ضمنا در برخی از خودروها، ممکن است با خاموش کردن سیستم کنترل کشش یا پایداری خودرو، بتوانید از ترمز موتور به طور مؤثرتری استفاده کنید.

دعوت میکنیم برای اطلاع از هر گونه خبر خودرویی یا بررسی خودرو نظیر تست و بررسی فیدلیتی پرستیژ

و مقالات فنی نظیر انواع گیربکس خودرو به وبسایت خودروبانک مراجعه کنید.

source

توسط khodrocamp.ir