استفاده از واژه های قلمبه سلمبه به جای اعلام فراخوان نقص فنی
اخیراً بسیاری از خودروسازان برای اعلام فراخوان های مهم نقص فنی از واژه های قلمبه سلمبه ای استفاده می کنند تا عیب و ایراد محصولات تولیدی و مونتاژی خود را بدون سر و صدا و به صورت چراغ خاموش حل کنند.
یکی از رایج ترین اتفاقاتی که برای همه خودروسازان دنیا رخ می دهد بروز مشکلاتی در محصولات تولیدی آن ها است که موجب می شود تا شرکت تولید کننده برای رفع مشکل، فراخوان اعلام کند. پس از اعلام فراخوان از سوی خودروساز و اطلاع رسانی از طریق رسانه ها و دیگر بسترها، مشتری از وجود مشکل در خودروی خود باخبر می شود و سریعاً برای رفع ایراد و یا ایرادات موجود به نمایندگی های خودروساز مراجعه می کند.
به دنبال این قضیه نمایندگی ها با بررسی خودروی مراجعین، عیب یابی می کنند و در صورت لزوم تغییرات مورد نیاز را لحاظ و تعمیرات لازم را انجام می دهند.
بنابراین می توان نتیجه گرفت که اعلام گسترده فراخوان برای رفع نقص در خودروها به هیچ وجه موجب آبروریزی شرکت خودروساز نمی شود و در عوض حتا می تواند به اعتبار شرکت در زمینه مشتری مداری و ارائه خدمات پس از فروش بیافزاید.
در ایران اما روش اعلام فراخوان ۱۸۰ درجه با روش های مرسوم دیگر خودروسازان دنیا متفاوت است و تولیدکنندگان داخلی فکر می کنند که اعلام فراخوان برای نقص فنی می توان حیثیت شرکت را از بین ببرد. به همین دلیل اکثر آن ها سعی می کنند تا با استفاده از واژه های قلمبه سلمبه و کلماتی مانند بازدید عیدانه، بازدید رایگان پیش از سفر و این چنین طرح ها مشتریان را به سمت نمایندگی های خود بکشانند و مشکل فنی ای که خودشان از آن اطلاع دارند را کاملاً بدون سر و صدا از بین ببرند.
در ادامه به سراغ پیامک های ارسالی برخی خودروسازان داخلی که معنی و مفهوم آن ها فراخوان برای حل مشکل فنی است می رویم تا با ادبیات عجیب و غیرحرفه ای آن ها آشنا شویم.
به عنوان مثال چندی پیش یکی از مونتاژکاران برای حل مشکل کمربندهای ایمنی عقب یکی از محصولات خود پیام زیر را برای مشتریانش ارسال کرد.
(( مشتری محترم خودروی X
نظر به اهمیت رفاه و ایمنی مشتریان برای شرکت، برآنیم تا شما را برای بازدید از نشیمنگاه اتصال کمربند های عقب خودرو به نمایندگی مجاز شرکت Y دعوت نماییم ))
به دنبال این قضیه یکی دیگر از خودروسازها برای فراخوان نقص فنی رخ داده در سیستم سوخت رسانی یک خودرو، پیامک زیر را به مشتریان خود ارسال کرده است.
(( مالک محترم خودرو X
با سلام و احترام
خواهشمند است به منظور بازدید و حصول اطمینان از عدم وجود نقص در سیستم سوخت رسانی خودرو خود در اسرع وقت به یکی از نمایندگی های شرکت Y مراجعه نمائید.
با تشکر از همکاری شما مشتری محترم ))
اما جالب ترین و گول زننده ترین پیام مربوط به شرکتی بود که قصد داشت آپدیت نرم افزاری ECU یکی از خودروهای خود را با ارسال پیام زیر به مشتریانش، کاملاً بدون سر و صدا و با وسوسه آن ها برای دریافت خدمات رایگان حل کند.
(( طرح بازدید پیش از سفر خودروی X / خدمات رایگان برای دارندگان خودروی X
شرکت Y، همزمان با فرارسیدن شهریور و شروع آخرین دوره از سفرهای تابستانی، در راستای فراهم کردن سفری ایمن برای مشتریان خود، طرح خدماتی «بازدید پیش از سفر تابستانی خودروی X» را از شهریور اجرا خواهد کرد.
به این ترتیب می توان دید که خودروسازان ایرانی از واژه های قلمبه سلمبه ای مانند ((اهمیت رفاه و ایمنی مشتریان))، ((بازدید و حصول اطمینان))، ((طرح بازدید پیش از سفر)) و ((ارائه خدمات رایگان)) که تقریباً هیچ ذهنیتی از یک فراخوان مهم را برای صاحب خودرو به وجود نمی آورد استفاده می کنند تا نقص فنی به وجود آمده را حل کنند.
نکته مهم بکارگیری از چنین واژه های گول زننده ای این است که صاحب خودرو توجهی به اهمیت موضوع نمی کند و به همین دلیل مشکل خودرویش حل نمی شود و ممکن است بعداً جان سرنشینان آن خودرو به خطر بیافتد.
انتقاد دیگری که به روش اطلاع رسانی خودروسازان وارد می شود مربوط به عدم رسانه ای کردن فراخوان است زیرا بسیاری از خریداران اولیه، خودروی خود را به فروش رسانده اند و به همین دلیل شماره تلفن خریدار بعدی در سیستم شرکت وجود ندارد و از این رو هیچ گاه نسبت به اعلام فراخوان آگاهی پیدا نخواهد کرد.
این مشکل با انتشار خبر فراخوان از سوی رسانه ها تا حدود زیادی کمرنگ می شود و جامعه بیشتری از موضوع مطرح شده آگاهی پیدا می کنند.
در پایان می توان نتیجه گرفت که اعلام فراخوان برای حل مشکلات فنی در همه جای دنیا و حتا توسط خودروسازان مطرحی مانند تویوتا، هیوندای و … صورت می گیرد تا جان مسافرین خودروی معیوب به خطر نیافتد و شرکت به وظیفه خود در زمینه مشتری مداری و ارائه خدمات پس از فروش عمل کرده باشد.
همه می دانیم که حفظ جان مشتریان از حفظ آبروی شرکت خودروساز مهم تر است و با توجه به این موضوع توصیه می شود تا خودروسازان دولتی و خصوصی از واژه های گنگ و گول زننده برای رفع نواقص فنی مهمی مانند مشکل در سیستم سوخت رسانی و … استفاده نکنند و به صورت شفاف فراخوان دهند تا جان خریداران و سرنشینان آن خودروها به خطر نیافتد.
فراخوان فراخوان نقص فنی
source