رقابتی کردن بازار خودرو با مشارکت چینی ها؟

رقابتی کردن بازار خودرو
رقابتی کردن بازار خودرو

وزیر صمت دولت چهاردهم معتقد است راهی جز رقابتی کردن خودروسازی وجود ندارد، اما رقابتی کردن بازار خودرو با مشارکت چینی ها انجام می شود؟ یا این‌که اتابک می تواند مسیر جدیدی برای رقابت و مشارکت باز کند؟


آریزو 8


آریزو 8

به گزارش پایگاه خبری اسب بخار، بازار خودروی کشور نسبت به سال های گذشته با افزایش تیراژ و تنوع و بازیگر همراه شده است. در این سال ها، بعد از تحریم ها، شرکت های جدید به بازیگران بازار اضافه شده اند. این شرکت ها با ازسرگیری واردات بیش‌تر هم شده اند. به نحوی که، نسبت به سال های پیش از سال ۹۷، نام های زیادی به چشم می خورد. این شرکت ها برخی تولیدکننده شده اند و برخی دیگر نیز فعالیت خود را روی واردات متمرکز کرده اند، بعضی دیگر نیز با واردات شروع کرده و قصد دارند که در آینده تولیدکننده شوند.

با این حال همچنان بازار خودرو بنا به دلایل صنعتی و غیرصنعتی همچنان فاقد پویایی و رقابت لازم است. بخش عمده ای از این وضعیت به تحریم های مستقیم صنعت خودروسازی کشور مرتبط می شود. این اقدام باعث شد تمام شرکای بزرگ و کوچک خودروسازان داخلی به سرعت قید همکاری و شراکت را بزنند و جای دیگری دنبال توسعه بازارها و افزایش درآمد خود باشند.

این شرایط بازار خودرو را با بحران سخت و سنگین مواجه و مقدمات دور زدن تحریم ها را فراهم کرد. با توجه به مسدود بودن راه ها، تمام مسیرها به چین ختم شد. حالا بازار خودروی ایران به یکی از نمایشگاه های محصولات خودروسازان نه چندان مطرح چین بدل شده است.

سایر برندها در حال حاضر جایی در این بازار ندارند، البته با ازسرگیری واردات امیدهایی ایجاد شد، اما به دلیل پا بر جا بودن تحریم ها، حتا برندهای غیرچینی هم از چین می آید و در عمل واردات هم چنگی به دل نزده است. همچنان سایه سنگین چین در جاده مخصوص وجود دارد. اما خبری از واردات مستقیم از سایر کشورها نیست. این مسئله باعث شده است که زمینه رقابت بسیار محدود و خالی از نشاط و تحرک لازم شود.

در این شرایط، وزیر صمت دولت چهاردهم معتقد است: «واردات خودرو قانونی مصوب توسط خانه ملت است، برای اصلاح خودروسازی نیز راهی جز ایجاد رقابت نداریم. رقابت می تواند منجر به رشد ایمنی و بهبود مصرف سوخت شود؛ بنابراین با واردات خودرو می توانیم این مهم را انجام دهیم.»

اما پرسش اصلی این است که آیا باز هم در زمین خودروسازان چینی باید دنبال رقابت باشیم یا این‌که قرار است رقابت واقعی شکل بگیرد و محصولات شرکت ها و کشورهای دیگر به کشور وارد شود؟ آیا با روش موجود، رقابت معنا پیدا می کند؟ آیا مانند سال های اخیر تعداد بیش‌تر و متنوع تری از محصولات چینی وارد کشور خواهد شد؟

۴.۷ امتیاز از ۳ رای

source

توسط khodrocamp.ir